Van Within Temptation tot muziek voor televisie: op bezoek bij Cloudmachine.

“De muziekindustrie draait tegenwoordig alleen nog maar om de muziekindustrie.”

Tekst: Tim Maarten Verheijen | Fotos: Richard Schaaper ,

De Noord-Hollandse band Cloudmachine zit midden in het proces van het opnemen van hun vierde album. 3VOOR12/Noord-Holland Redacteuren Tim en Richard zochten de band op in Studio Zeezicht en mochten het proces voor even van heel dichtbij bekijken.

“De muziekindustrie draait tegenwoordig alleen nog maar om de muziekindustrie.”

Oor noemde ze al ‘Nederlands verborgen trots’ en ook Leo Blokhuis noemde ze een band ‘van grootse schoonheid’: de heren van Cloudmachine. Cloudmachine bestaat uit vijf doorgewinterde muzikanten die leven van en voor het maken van muziek. Hoewel ze allemaal hun brood verdienen met uiteenlopende projecten (van drummen bij Within Temptation tot muziek produceren voor de Efteling) hebben ze Cloudmachine gemeen. Onder leiding van Ruud Houweling (gitaar en zang) hebben de mannen ondertussen al drie platen uitgebracht die stuk voor stuk werden ontvangen met pure lof, hoewel een echte doorbraak telkens uitbleef.
Momenteel zitten de heren midden in de opnames van hun vierde langspeler. 3voor12/Noord-Holland  ging een middagje op bezoek.

Perfectie maakt statisch
Bij aankomst zitten bassist Ray Edgar Duyns en drummer Mike Coolen midden in een opname voor één van de nieuwe songs; Houweling vraagt ons dan ook stil te zijn om de sfeer te behouden. Hoewel het voelt alsof we iets moois verstoren stelt Houweling ons gerust: “Wat leuk dat jullie er zijn.”. De sfeer op de plaat is erg belangrijk voor Cloudmachine, blijkt even later als ik bij het terugluisteren van de take vraag of ze tevreden zijn. Coolen: “Het hoeft niet op de noot af perfect te zijn. Perfect is voor mij als we het gevoel vast kunnen leggen, als er ziel in zit. Anders wordt het zo statisch.”

Hoewel de naam anders doet vermoeden ligt Studio Zeezicht midden in de weilanden van Spaarndam, onder de rook van IJmuiden en Haarlem. De afgelopen dagen was dit voor Cloudmachine hun werkplek waar ze ongeveer tien uur per dag werkten aan het opnemen van drums, bas en de strijker arrangementen voor hun nog titelloze vierde  album. “Voor het opnemen van zang en gitaren en dergelijke vliegen we heen en weer naar Beckenham (plaatsje onder Londen), waar onze producer Tristan Longworth een studio heeft.”, vertelt Houweling. Heen en weer reizen is voor Cloudmachine sowieso de normaalste zaak van de wereld: de vijf komen uit alle windstreken. Houweling: “Studio Zeezicht was wat dat betreft de ideale keuze in verband met de ligging vlak bij Schiphol en in de buurt van mijn eigen woonplaats.”

Doorbraak
Bij Cloudmachine wordt vaak de vraag gesteld waarom ze nooit zijn doorgebroken. Met veel lof van critici, de steun van Leo Blokhuis en voorprogramma’s van onder andere The Boxer Rebellion, Brett Anderson en Mew leek een doorbraak niet ver weg. Maar voor Houweling is doorbreken niet zijn drijfveer: “De muziekindustrie draait tegenwoordig alleen nog maar om de muziekindustrie, terwijl het natuurlijk om de muziek zou moeten gaan. Er worden spelletjes gespeeld waar ik niet altijd aan mee wil doen. Zoals het nu gaat met Cloudmachine ben ik erg tevreden. Ter promotie van de nieuwe cd zullen we weer veel gaan optreden en natuurlijk singles uitbrengen. Ik denk dat deze plaat er wel drie, misschien vier heeft.”
    
Als Coolen en Duyns zich even later klaarmaken voor een nieuwe opname en de drukkende lucht van de weilanden de studio begint te vullen, voelt het als tijd om te gaan. Houweling en kornuiten hebben nog een hoop werk voor de boeg: morgen komt het strijkorkest langs en de dag daarop vliegen ze alweer naar Beckenham om te beginnen aan de rest van het album. De plaat kan dit jaar nog verwacht worden: “Ik wil hem graag nog uitbrengen vóór het einde van het jaar, maar we moeten nog maar zien of dat allemaal lukt.”, aldus Houweling.

Voor optredens is er voorlopig nog geen tijd maar als het aan Houweling ligt komt daar snel verandering in: “Als de cd eenmaal is uitgebracht, kunnen we ons daar weer op concentreren.” Tot die tijd moeten we de oude platen nog maar een keer opzetten.