Een hoofdrol voor Het Brein Dat Kwam Uit De Ruimte

Win kaarten voor een geheim concert in een webquest

Interview: Kelly Turenhout | Foto's: Jorinde Reijnierse ,

Voor Het Brein Dat Kwam Uit De Ruimte was een hoofdrol weggelegd in een afstudeerproject voor de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Verbaast het je dat het thema ‘Ruimte’ is? Het project ‘Audiovisie’ is het werk van 3VOOR12/Noord-Holland fotografe Jorinde Reijnierse. Enige vragen over de samenwerking met Het Brein…

Win kaarten voor een geheim concert in een webquest

De opkomst van internet en sociale media heeft veel veranderingen, maar tevens meer mogelijkheden gebracht voor muziek en promotie. Daarin is fotografie een groot onderdeel van. Het Brein Dat Kwam Uit De Ruimte werkte mee aan het (interactieve) studieproject ‘AudioVisie’ van Jorinde Reijnierse, een project waarin muziek en fotografie samenkomen.


Is dit je eerste muziekproject?

“In mijn scriptie ‘Opvallen of omvallen’ heb ik onderzoek gedaan naar muziek. Hier stelde ik de vraag ‘Hoe kunnen bands de moderne media gebruiken in hun voordeel?’ De veranderingen in de muziekindustrie en de opkomst van de digitalisering hebben er voor gezorgd dat er meer promotiemogelijkheden zijn voor bands. Maar hierdoor zijn er ook meer bands die zichzelf naar buiten kunnen brengen. Opvallen wordt hier steeds belangrijker voor bands.”


Wat is de filosofie achter Audiovisie?

“Ik wil hierin laten zien dat muziekfotografie tegenwoordig veel meer is dan een standaard promotiefoto. De combinatie muziek en fotografie wordt ook steeds meer van belang. Een beeld is tegenwoordig vaak het eerste dat men ziet van een band op het internet of bij een recensie. Verder worden fysieke albums nu vooral gekocht vanwege het artwork, want de muziek zelf is ook op internet te downloaden.”


Maakte naast het Brein nog meer bands deel uit van Audiovisie?

“Mijn project Audiovisie bestaat uit verschillende series, die elk vanuit een andere invalshoek de muziek benaderen van verschillende bands. Zo heb ik een serie gemaakt waarbij ik de muziek en experimentele films van het muziekproject iamamiwhoami als uitgangspunt gebruik. Ook werkte ik samen met de Groningse band Town of Saints om het artwork voor hun EP te maken.”


Waarom koos je voor de Noord-Hollandse band Het Brein?

“Het idee was om fans meer te betrekken bij de muziek. Fans willen met de komst van internet en social media steeds meer te zeggen hebben. Ze vinden het leuk om inbreng te hebben bij hun favoriete bands. Het Brein leek mij met hun ‘open mind’ een goede hoofdrolspeler hiervoor. We hadden eerst verschillende plannen hoe we de fans konden betrekken zonder dat het te moeilijk of juist te saai wordt voor fans. Uiteindelijk kwamen we op het idee van een webquest.”


Met de samenwerking kwam dus een interactief project tot stand?

“Deze quest is op het internet te vinden en de fans kunnen hierbij raadsels oplossen, waarbij clous verstopt zitten op internetsites, tekst, foto’s en filmpjes. Als fan help je de Breinianen bij de quest om stap voor stap verder te komen. Natuurlijk allemaal onder het genot van de droge humor van Het Brein.”


Het Brein fans kunnen dus kaarten voor een geheim concert winnen?

“Natuurlijk krijgen de fans die de quest voltooid hebben ook een prijs! Zo krijgen de eerst tien mensen die de quest voltooien toegang tot een geheim concert van Het Brein! De quest is vanaf nu online te spelen.”


De eindexamenexpositie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten is tot en met 9 juli te zien in Den Haag. Ook daar kun je de quest van Het Brein spelen. Meer informatie over de openingstijden van de expositie is te vinden op http://eindexamenfotografie.nl