Het lijkt erop dat de barman van Parkhof het verkeerde beroep heeft gekozen. Met de nodige elegantie kondigt hij aan: “Vandaag bedienen wij u tijdens deze editie van Loudroom om negen uur met the Works, gevolgd door Nine Pound Hammer om tien uur. Helaas moet ik u meedelen dat wij geen dessert serveren.” Het is nog rustig, maar wie had wat anders verwacht op een woensdagavond? Gelukkig komt er aan die rust snel een einde in de vorm van snoeiharde muziek en publiek dat langzaam binnendruppelt. De Amsterdamse band The Works, gehuld in bloesjes met een klassieke rood-wit tafelkleedpatroontje, zorgt voor de muzikale roerigheid. Als snel blijkt dat deze avond een typisch gevalletje van gierende gitaren gaat worden. Zanger Marko 5-foot-7 rockt dat het hem een lieve lust is. Hij schudt zijn hoofd net zo hard als de meegenomen sambaballen en tamboerijn. Gitarist Profundo P. pakt de momentjes die hij van zijn mede bandleden krijgt en weet ze goed te vullen met zijn gitaarsolo’s. Een energiek optreden, maar The Works krijgt de zaal niet écht mee. Het publiek lijkt te wachten op Nine Pound Hammer, die ruim een uur later op het podium verschijnt.
Vorig jaar was de Amerikaanse band al op het Eindhovense Speedfest te bewonderen. Dat optreden is door menigeen niet onopgemerkt gebleven. Ook Parkhof wilde de cowpunkers uit Kentucky (VS) graag in hun programma en dat is mooi gelukt. Op het eerste nummer van de band knikt het publiek netjes mee, maar aan het eind van het tweede nummer komt het al lekker los. De gitarist van The Works vermaakt zich ook opperbest. Hij gaat zo uit zijn dak dat het maar goed is dat hij maar twee biertjes heeft besteld; er belandt meer bier op de grond dan in zijn mond. Ook op het podium vloeit de alcohol overigens weelderig. Ondertussen kijkt zanger Scott Luallen (ook bekend van Nashville Pussy) zijn publiek doordringend in de ogen, alsof hij hiermee duidelijk wil maken wat hij zingt. Door zijn handgebaren wordt de essentie van zijn teksten nog duidelijker. Zo windt hij het snoer van de microfoon om zijn arm om vervolgens een onzichtbaar shot in zijn arm te zetten. Vaak verhelderend, want door zijn zware accent is hij moeilijk te verstaan. Met titels als Run fatboy run, Everybody’s drunk en Barbecue & hot sauce lijken de teksten toch al niet veel diepgang te hebben en is verstaanbaarheid slechts bijzaak.
Als het publiek echt uit zijn dak gaat, springt Luallen van het podium af. Het publiek schaart zich zich om hem heen en hij laat laat iedereen meezingen. Hij geniet zichtbaar van de aandacht, en het publiek geniet op zijn beurt van de uitbundigheid. Een insider weet te vertellen dat het publiek niet altijd zo tekeer gaat bij Loudroom. Maar de Parkhof-bezoekers weten ook wel waarvoor ze deze kant op moeten komen. Inderdaad: twee vermakelijke bands op het menu van Loudroom. Het publiek maalt er niet om dat er geen muzikaal dessert wordt geserveerd. Voldaan verdwijnen ze richting de bar om daar een ander soort toetje te halen.
Gezien: Loudroom XL met The Works en Nine Pound Hammer
Parkhof, Alkmaar, 4 juni 2008
Typisch gevalletje van gierende gitaren
Rocken tijdens een XL-editie van Loudroom met The Works en Nine Pound Hammer
Een woensdagavond in Parkhof met op het menu het Amsterdamse The Works en Nine Pound Hammer uit Kentucky. Het is een avond vol gitaargeweld en vermakelijke zangers. Alleen het muzikale dessert ontbreekt.