De kleine zaal van de Muziekgieterij is al goed gevuld wanneer Eton Crop de avond aftrapt. De scootmobiel bij de ingang verraadt het al: we hebben vanavond te maken met twee bands die al heel wat jaren meedraaien en dat geldt ook voor een groot deel van het publiek. Eton Crop, een Nederlandse band met een mix van punk, new wave en rock, werd eind jaren '70 opgericht en verwierf vooral in het Verenigd Koninkrijk een cultstatus, mede dankzij BBC-dj John Peel, die groot fan was. Ze openen met ‘Gay Boys on the Battlefield’, een van hun bekendere nummers. De band staat bekend om ritmische, repetitieve grooves en maatschappijkritische, vaak humoristische teksten. Muzikaal ligt hun sound wat hoekiger dan die van de hoofdact van vanavond, met een sterkere postpunk sound.
Frontman Erwin Blom oogt enthousiast en trots om het voorprogramma van The Undertones te verzorgen. Hij toont zijn veertig jaar oude buttons en grapt dat, aangezien The Undertones volgens velen in de zaal waarschijnlijk de beste band ter wereld is, zij dan waarschijnlijk het beste voorprogramma ter wereld zijn. De zaal warmt ondertussen goed op en ook op het podium wordt het steeds warmer. Bloms bril glijdt continu van zijn neus en hij vertelt dat hij eigenlijk nog een touwtje had willen halen bij de sportwinkel om hem op zijn plek te houden. Bij ‘Kill a Commie for Mommie’ begint het publiek voorzichtig mee te bewegen en rechts vooraan dansen twee jonge meiden al enthousiast mee. Want het zijn echt niet alleen vijftigplussers vanavond: hier en daar staan ook jongere bezoekers. Tegen het einde van de set volgen ‘Noisy Town’ en ‘Yes Please, Bob’, de twee bekendste nummers van de band. Bij het laatste nummer deelt Blom een anekdote: ook in 1986 stelde de VPRO al een lijst samen met de beste nummers van het jaar. Destijds gebeurde dat nog met ouderwetse briefkaarten. Blom grapt dat ze misschien niet zo heel veel fans hadden, maar wel veel kaarten konden kopen om zichzelf zo de lijst in te stemmen. “Sorry, VPRO,” voegt hij lachend toe. Of Eton Crop echt het beste voorprogramma ter wereld is laten we in het midden, maar het is zeker een sterke opener van de avond.