Op deze zondagavond worden we getrakteerd op een muzikale reis met twee totaal verschillende, maar even betoverende zangeressen. Van de magische droomwereld van Ebony Buckle tot de krachtige, veelzijdige stem van Anneke van Giersbergen. Wat begint met intieme luisterliedjes mondt uit in een avond waarop de zaal stilvalt, meezingt en zich moeiteloos laat meevoeren. Twee vrouwen, elk met hun eigen universum, zorgen voor kippenvelmomenten en oprechte verbinding met het publiek.

Ebony Buckle

De eer om de avond te openen is weggelegd voor de Australische Ebony Buckle. Dat onbekend vaak ook onbemind maakt blijkt vanavond helaas wel, want niet luidkeels door de muziek heen praten blijkt voor een aantal aanwezigen toch een behoorlijke uitdaging.

De keuze voor deze in Londen wonende singer-songwriter is absoluut geen vreemde, want haar hoge sopraanstem en betoverende fantasiewereld doen met regelmaat denken aan Kate Bush. In haar zilveren gewaad laat ze letterlijk en figuurlijk zien en horen hoe kleurrijk haar fantasiewereld is en hoe ze zichzelf ziet als alien. Inspiratie uit onder andere tijdschriften als The New Scientist maar ook uit oude Keltische volksliederen vertaalt ze op geheel eigen wijze naar haar muziek en teksten. Haar sound wordt gekenmerkt door kleine, intieme harmonieën samen met haar gitarist en man Nick Burns en veel galm. Ze combineert buitenaardse geluiden met autobiografische lyrics. Ebony beschrijft in 'I think I just saved my own life' hoe ze vijf jaar geleden stopte met wijn drinken en hoe dat haar leven veranderde. Hoewel Ebony over een indrukwekkend bereik beschikt – vooral in de hoge registers – blijft het plaatje vooral dromerig en mist het hier en daar wat extra pit. Pas met 'Disco Lasers', de titelsong van haar debuutalbum, lijkt dan eindelijk het hele publiek ademloos te luisteren. "Huid verandert in vleugels wanneer je het toelaat". 

Ebony Buckle

Anneke van Giersbergen

Nederland telt een handjevol zangeressen die zelfs het telefoonboek (bestaat dat nog?) waanzinnig fascinerend zouden kunnen zingen. Eén van hen is de in Sint-Michielsgestel geboren alleskunner en singer-songwriter Anneke van Giersbergen, voor velen onder andere bekend als de voormalig frontvrouw van metalband The Gathering. Maar er zijn vele muzikale wegen die ze bewandeld heeft. Na The Gathering startte ze de band Agua de Annique en tourde ze als gastzangers en projectlid met The Devin Townsend Project. Ook was ze kortgeleden te zien in 'The Best of Pop' waar ze onder andere 'Ray of Light' van Madonna coverde.

Sinds enkele maanden schrijft Anneke volop nieuwe muziek. Haar energieke, achtkoppige band speelt hierbij zowel in de studio als op het podium een belangrijke rol. Eind februari verschenen de eerste songs online in de vorm van de EP La Vie, onderdeel van de trilogie La Vie, La Mort La Vie, La Mort, L’Amour (leven, dood en liefde). In haar nummers verwerkt ze onder andere het verlies van haar beide ouders.

De in een zilveren paillettentop en knalrode broek gehulde muzikale duizendpoot staat vanavond in Venlo zichtbaar te genieten en dat geldt eveneens voor het publiek. Met 'The May Song', dat volgens haar één van de mooiste gitaarsolo's ooit bevat (en dat zijn we wel met haar eens), keert ze terug naar haar The Gathering-tijd en dat lijkt toch het voornaamste waar het aanwezige publiek warm voor loopt. Dat blijkt ook tijdens 'Saturnine' en 'Strange Machines'. Anneke laat opnieuw zien en horen dat je op vele manier kunt knallen en hoe mooi haar serene, engelachtige stem past bij zowel wat ruigere nummers als gevoelige ballads en popsongs.

Het is een avond vol afwisseling: de meeslepende ballad 'My Promise' van album The Darkest Skies Are The Brightest begint met een akoestische Arabisch-Spaanse zigeunervibe en bouwt geleidelijk op naar een einde met een  melancholisch strijkarrangement. 'Survive' stuwt maar heeft tegelijk een duidelijke serieuze boodschap en 'When I Die' heeft bijvoorbeeld een donker en mysterieus tintje en is doorspekt met Arabische en Oosterse invloeden. Met de Agua de Annique-cover 'Witnesses' als laatste van vier toegift-nummers komt er een einde aan deze bijzondere muzikale reis. We kijken nu al uit naar het 30-jarig jubileum van 'Mandylion' van The Gathering in Nijmegen!

Anneke van Giersbergen

Anneke van Giersbergen