Geen clubshows, maar een heuse theatertour om het recente en relevante album Partijtje in de kijker te spelen. Prins S. en De Geit draait diens hoef daar niet voor om. Een mooi moment om halverwege de tour aan te sluiten als het Haagse drietal – Scott Beekhuizen, Marne Miesen en Daniel Ortgiess – in het Limburgse Parkstad Limburg Theater in Heerlen speelt. Onder het genot van vlaai spraken de Haagse (thans Rotterdamse) en Limburgse correspondenten de band over muziek, het leven en de actualiteit. Dat laatste lijkt bijkans profetisch tegen de achtergrond van het overkoepelende thema van Partijtje: het einde van de wereld.

De gang door Nederland met Theater Partijtje is met de try-out meegerekend vanaf eind januari gaande. Het album is nu een jaar uit. En in de tussentijd is de wereldorde steeds verder uit het lood geslagen. We zien de meedogenloze machtsstrijd van politieke pestkoppen en een planeet die op apegapen ligt. Er hangt angst in de lucht die als een roetdeken neerdaalt op de wereld. En tot overmaat van ramp is David Lynch ook nog eens overleden: de grote inspirator van zanger Scott. In diens eigen woorden: ‘Het voelde alsof een goede bekende doodging.’ En temidden van al deze slechte voortekenen, agressie en globale verharding staat de band gemiddeld 2 keer in de week op het toneel door het hele land met Theater Partijtje: een gedramatiseerde doorvertaling van het gelijkluidende album. Met Theater Partijtje komen de gezamenlijke passies en interesses van alle bandleden samen: muziek, theater en toch ook een beetje zendingswerk. Want het gaat niet de goede kant op met onze planeet en zeker niet met het leven daarop. De afgrond is in zicht. En Prins S. en de Geit belicht het met discolampen. En besprenkelt het met discodip.

De band heeft er duidelijk schik in. De scheidslijn tussen theater, kleinkunst en muziek is altijd wazig geweest bij Prins S. en De Geit. Alles loopt door elkaar, maar sluit tegelijkertijd naadloos op elkaar aan. Deze buitengewone samenwerking en synergie tussen de 3 bandleden mondt doorgaans uit in kolkende festivaltenten, beukende popzalen, zweterige moshpits, maar past in contrast evengoed in de serene setting van het theater. De première in de Koninklijke Schouwburg was een groot succes. Het mag een zeldzaamheid worden genoemd dat in de barokke Haagse zaal keihard werd gedanst. Want dat werd er. Zo ook in Theater Heerlen waar de band de aanstekelijke mix van dance, theater, maatschappijkritiek en overpeinzingen ten tonele bracht. Een bijzonder concept dat zich pas echt laat begrijpen als je het ervaart. Op het moment van schrijven staan er nog 15 voorstellingen op het programma. Utrecht, Breda, Tilburg, Leiden, Nijmegen, Eindhoven, Oss, Tiel, Den Bosch, Rotterdam, Wageningen, Bergen op Zoom, Amsterdam en – tot slot – Den Haag op 19 april. Check www.prinssendegeit.nl voor data en kaartjes.

Kijk hier naar het interview en de reportage in het mooie en vriendelijke Theater Heerlen over Theater Partijtje: