Zeg je ‘Zero For Three’, dan weet elke Limburgse muziekliefhebber wat je bedoelt. Sinds januari 2023 presenteert de Muziekgieterij in Maastricht maandelijks drie opkomende bands. Deze gratis toegankelijke avonden zijn in de korte tijd van hun bestaan uitgegroeid tot een must voor iedereen die the next big thing wil ontdekken. Begin september komt er een nieuwe loot aan deze creatieve muziekboom: het Zero For Three-festival op 5, 6 en 7 september.

Behoeft de naam nog toelichting? Nou vooruit, we leggen het nog één keer uit. Zero For Three hint naar het Maastrichtse netnummer – 043 op z’n Engels – en zegt alles over het concept: nul euro voor drie bands, en met betrekking tot het festival: nul euro voor drie dagen. Nieuwsgierig naar het hoe en waarom gingen we in gesprek met Ingo Dassen, programmeur van de Muziekgieterij, en Rob Driessen, hoofd van het productiehuis.

Zero For Three is de opvolger van Bruis, vertelt Ingo. Dit meerdaagse festival startte in 2007 als gratis festival, georganiseerd door de Muziekgieterij in opdracht van de gemeente Maastricht. De gemeente wilde hiermee popmuziek op een laagdrempelige manier naar de binnenstad brengen. Na verloop van tijd werd Bruis een betaald festival, waardoor het karakter verschoof. Immers, wie een kaartje koopt voor een festival, verwacht op zijn minst een paar bekende acts. Maar grote namen zijn duur, zeker gezien de beperkte capaciteit van de locatie met maximaal 2000 bezoekers per dag. Bovendien zijn dat vaak acts die op een zaterdagavond moeiteloos de grote zaal met betalend publiek vullen. Kortom, het werd steeds lastiger om Bruis financieel overeind te houden en de editie van 2024 was dan ook de laatste.

Met Zero For Three is de Muziekgieterij teruggegaan naar de basis, naar hoe Bruis ooit bedoeld was: ontdekken en verbinden. Het biedt enerzijds een podium voor nog onbekende bands en muzikale talenten en anderzijds een toegankelijke (want gratis) manier voor bezoekers om nieuwe muziek te ontdekken. Voor de Muziekgieterij is het een showcase om de eigen identiteit en smaak te presenteren. Win-win-win dus. Naast optreden tijdens Zero For Three mogen de artiesten in de studio van de Muziekgieterij een opnamesessie doen. Rob licht toe dat zij deze opnames, inclusief videomateriaal, vrij mogen gebruiken voor eigen promotiedoeleinden. De studiosessies worden ook gedeeld op de platforms van Heaven magazine, 3voor12 Limburg en VI.BE, met als doel om zoveel mogelijk liefhebbers kennis te laten maken met opkomende bands én een inkijkje te geven in de studio van de Muziekgieterij. Deze kruisbestuiving leidt tot grotere naamsbekendheid waardoor bezoekers eerder bereid zijn om een ticket te kopen wanneer bands op een later moment regulier geprogrammeerd worden.

Heartworms

Het concept van Zero For Three past geheel binnen de ideologie van de Muziekgieterij. Samen met creatief directeur Wim Smeets maken Ingo en Rob tweewekelijks een podcast: Zero For Three Radio. In deze podcast luisteren ze naar – ook voor hen – nieuwe muziek en bespreken ze die. Dat de mannen van de Muziekgieterij een neus hebben voor talent, blijkt uit eerdere successen. Menig beginnende band die de kans kreeg om er op te treden, werd booming en stond een paar jaar later op grote festivals. Denk bijvoorbeeld aan Oscar and the Wolf en Rag’n’Bone Man. Dit jaar prijken onder andere ruwe diamanten als King Hannah en Heartworms bovenaan de line-up. Hun aanpak? Netwerken, veel muziek luisteren, festivals bezoeken. En vanwege de reputatie die ze inmiddels hebben opgebouwd, weten bookers en bands hen zelf ook te vinden.

Het Zero For Three-festival is een XL-versie van wat de Muziekgieterij op de Zero For Three-avonden en met de podcast doet. Rob benadrukt dat ze met dit festival de Euregio willen bedienen. Maastricht ligt centraal tussen grote steden als Keulen, Parijs en Amsterdam. Voor internationale bands on tour ligt de stad daarom mooi in het midden en overal ver genoeg vandaan om een extra optreden rendabel te laten zijn. Dat zie je terug in de programmering. Het gaat soms om acts die internationaal wel al bekend zijn, maar in Nederland minder, en waarvan ze inschatten dat het publiek ze gaaf zal vinden.

Op de typisch Nederlandse vraag naar het verdienmodel van het festival grinniken de heren: “We gaan niet rijk worden van Zero For Three, maar daar gaat het ook niet om.” Ideologie is de drijvende kracht achter het concept, en dat blijkt ook uit de passie waarmee ze vertellen hoeveel plezier ze hebben in het programmeren en organiseren van het festival. Op vier podia – de grote zaal, de kleine zaal, het Richie Backfire-plein en de Playground Encore Stage – staan in het eerste weekend van september 33 veelbelovende acts klaar om ontdekt te worden. Wees erbij, zodat je over een tijdje kunt zeggen: “Ik heb ze gezien voordat ze doorbraken.”

Voor meer informatie en de line-up, ga naar de website van Zero For Three.

Check vooral ook de Zero For Three Festival-playlist op Spotify.