Behoeft de naam nog toelichting? Nou vooruit, we leggen het nog één keer uit. Zero For Three hint naar het Maastrichtse netnummer – 043 op z’n Engels – en zegt alles over het concept: nul euro voor drie bands, en met betrekking tot het festival: nul euro voor drie dagen. Nieuwsgierig naar het hoe en waarom gingen we in gesprek met Ingo Dassen, programmeur van de Muziekgieterij, en Rob Driessen, hoofd van het productiehuis.
Zero For Three is de opvolger van Bruis, vertelt Ingo. Dit meerdaagse festival startte in 2007 als gratis festival, georganiseerd door de Muziekgieterij in opdracht van de gemeente Maastricht. De gemeente wilde hiermee popmuziek op een laagdrempelige manier naar de binnenstad brengen. Na verloop van tijd werd Bruis een betaald festival, waardoor het karakter verschoof. Immers, wie een kaartje koopt voor een festival, verwacht op zijn minst een paar bekende acts. Maar grote namen zijn duur, zeker gezien de beperkte capaciteit van de locatie met maximaal 2000 bezoekers per dag. Bovendien zijn dat vaak acts die op een zaterdagavond moeiteloos de grote zaal met betalend publiek vullen. Kortom, het werd steeds lastiger om Bruis financieel overeind te houden en de editie van 2024 was dan ook de laatste.
Met Zero For Three is de Muziekgieterij teruggegaan naar de basis, naar hoe Bruis ooit bedoeld was: ontdekken en verbinden. Het biedt enerzijds een podium voor nog onbekende bands en muzikale talenten en anderzijds een toegankelijke (want gratis) manier voor bezoekers om nieuwe muziek te ontdekken. Voor de Muziekgieterij is het een showcase om de eigen identiteit en smaak te presenteren. Win-win-win dus. Naast optreden tijdens Zero For Three mogen de artiesten in de studio van de Muziekgieterij een opnamesessie doen. Rob licht toe dat zij deze opnames, inclusief videomateriaal, vrij mogen gebruiken voor eigen promotiedoeleinden. De studiosessies worden ook gedeeld op de platforms van Heaven magazine, 3voor12 Limburg en VI.BE, met als doel om zoveel mogelijk liefhebbers kennis te laten maken met opkomende bands én een inkijkje te geven in de studio van de Muziekgieterij. Deze kruisbestuiving leidt tot grotere naamsbekendheid waardoor bezoekers eerder bereid zijn om een ticket te kopen wanneer bands op een later moment regulier geprogrammeerd worden.