Eind deze maand staat de release gepland van hun album Totempoal, maar vandaag maakt de band zijn opwachting in Volt in Sittard, waar net iets meer dan honderd man aanwezig zijn. De zaal is dan ook gehalveerd, waardoor er meteen een intieme sfeer ontstaat. Middenachter op het podium staat een grote totempaal, die symbool staat voor de stamboom van de Americaanse dialectzanger.
Maar voordat Poels en zijn neven de bühne betreden, mag Nienke Dingemans als support act de avond openen. Het is al de vijftiende show van deze singer-songwriter als voorprogramma van Nevenproject, maar toch lijkt ze wat bevangen door spanning aan het begin van het optreden. Zo vergeet ze even een stuk tekst, is haar gitaar niet goed afgestemd en stoot ze haar gezicht tegen de microfoon. “Jezus Christus”, roept ze en excuseert zich gelijk voor haar gevloek. Het lijkt het publiek niet te deren. De sympathieke zangeres herpakt zich en met haar heldere, krachtige, soulvolle stem laat ze horen waarom ze al jaren als een toptalent wordt beschouwd binnen de roots ‘n blues kringen.
Nienke speelt vanavond afwisselend nummers van haar begin dit jaar uitgekomen album Ain’t No Hollywood Girl en de drie jaar eerder uitgebrachte EP Devil On My Shoulder. Met het grootste gemak bespeelt de conservatoriumleerlinge zowel akoestische als elektrische gitaar, waarbij ze de nummers ook van een introductie voorziet. Overigens lijken de nummers die Nienke van haar laatste album speelt meer rootselementen (country, americana) te bevatten dan de nummers op haar vorige EP, maar zijn de bluesingrediënten zeker niet verdwenen. Tijdens haar laatste nummer, ‘Outlaw on the Run’, lijkt alle spanning van haar gezicht te zijn verdwenen en nodigt ze het respectvolle publiek uit om het refrein met haar mee te zingen, iets waar de aanwezigen ook gehoor aan geven.