Review: 'So You Think You’re Alive?'

Debuutalbum van River Of Brakelights

Antoine Bongers ,

Met 'So You Think You’re Alive?’ levert de Limburgse band River Of Brakelights een ijzersterk debuutalbum af.

Hoewel de band is voortgekomen uit een metalband is de toon nu veel meer richting  prog-rock. Het eerste nummer 'Wide Awake’  trekt meteen je aandacht. Geen rustige opbouw maar meteen knallen. De toon is gezet en je maakt een reis door een gevarieerd album.

Het thema reizen komt ook veelvuldig voor in het beeldmateriaal van de mooie cd cover en boekje. De “brakelights” vormen op de voorkant een rivier op de snelweg. Met een totaal acht nummers, die vooral opvallen door het lekkere drumwerk gecombineerd met twee gitaren en bas. De stem van zanger Rim Steijvers past hier perfect bij. Zijn lange uithalen doen een vergelijking oproepen met Jared Leto van 30 Seconds To Mars, zonder het gevoel te hebben dat je naar een coverband zit te luisteren. Daar is 'So You Think You’re Alive?’ te gevarieerd voor. Gelukkig zitten de lange uithalen ook weer niet in ieder nummer, waardoor het er gewoon lekker bij hoort en meer een aanvulling is dan dat het storend zou worden. Ik heb het album bewust een tijd op mij in laten werken en merk dat ik deze steeds graag weer beluister. Wel opletten in de auto, want je gaat ongemerkt steeds harder rijden.

River Of Brakelights heeft een prima debuutalbum neergezet. Het zal een hele uitdaging zijn om hierna, de altijd moeilijke tweede, weer net zo verrassend te laten klinken, zonder de muziekstijl te verliezen. Deze vijf muzikanten zijn zeker een aanwinst voor het Limburgse muzieklandschap. Of zoals ze zelf in 'Lights On’ zingen: “We’re a couple guys with a herat for Music. A passion and a guitar”.