Het regelen van een tour is geen sinecure Het regelen van een tour is geen sinecure

Interview met drijvende kracht Roger Rutten

, Jörg de Groot

Het regelen van een tour is geen sinecure

Interview met drijvende kracht Roger Rutten

Jörg de Groot ,

Contact leggen, zalen benaderen, contracten afsluiten, PR, marketing, het boeken van vluchten, zorgen voor vervoer, coördineren van tourcrew, regelen van maaltijden, drank, slaapplaatsen, backline, accreditaties en merchandise om maar een 'paar' zaken te noemen. Er komt nogal wat kijken bij het laten touren van een band. Roger Rutten regelt het allemaal.

Al een paar jaar is Roger Rutten boeker en onder andere tourmanager voor de Europese avonturen van de Amerikaanse band Fates Warning. Tourmanagement speelt zich voornamelijk op de achtergrond af en er komt een hoop regelwerk bij kijken; een vak apart. We nemen een klein kijkje in de wereld van Rutten.

Voor sommigen een jongensdroom, voor anderen gewoon werk. Hoe ben je in deze business terechtgekomen? "Eigenlijk begon het doordat een oude schoolmaat me meenam naar Weert om mee te helpen het podium te bouwen voor Bospop. Dat was slechts het begin en ik raakte zwaar geinfecteerd door het muziekvirus. Het begon dus met het opbouwen van het Bospop-podium. Daarna heb ik allerlei rollen vervuld waaronder het coördineren van de zogenoemde VIP bar op eerder genoemd festival, als assistent Peter Verkennis, Mister Bospop himself. Daarnaast ben ik bedrijfsleider van Muziekcafe De Vagant in Echt geweest, heb ik me bezig gehouden met het leiden van busreizen naar muziekevenementen, verzorgde ik de coördinatie van interviews met artiesten op Graspop, ben ik vrijwilligerscoordinator van MC De Bosuil geweest, voorzitter van diens vrijwilligerscommissie, bestuurslid en verzorgde de programmering aldaar. Teveel om op te noemen.
Van daaruit werd alles in een keer serieuze business. Bands die hulp nodig hadden om optredens te regelen, en dat begon met 1 band en is nu uitgegroeid tot mijn eigen boekingskantoor met meer dan 70 bands, 300 shows per jaar. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor de muziekprogrammering in de ECI Culturfabriek in Roermond."

Hoe 'rol' je dan bij een band van dat kaliber naar binnen? "De connectie met bijvoorbeeld Fates Warning is tot stand gekomen door Rob Ogier. Hij had al getourd met meerdere bands en wist dat Fates Warning een tourmanager nodig had voor het Bang Your Head Festival en hij stelde mij aan hen voor. Ik ben niet meer van ze afgekomen...(lacht)"

Als je een beetje nadenkt over wat er allemaal moet gebeuren voordat je een band op de bühne hebt staan. A hell of a job? "Het kost een hoop tijd. Vijf maanden voorbereiding voor drie weken tour. Dat is niet fulltime, maar varierend van 5 tot 8 uur per week. Eerste twee maanden zijn nodig om de geschikte zalen te vinden en de routing in elkaar geknutseld te krijgen. Dan drie maanden voor verdere voorbereiding in de vorm van contracten, facturen, riders (wensen en eisen van bands, red.), het boeken van hotels, vluchten, aantrekken crew, merchandise regelen, het huren van de backline (versterkers, instrumenten en toebehoren waar nodig, red.), busjes, nightliners (toerbus, red.) enzovoorts." Dat doe je vast niet in je eentje. "Nee, dat klopt, op tour er gaan altijd een guitartech, drumtech, chauffeur/merchandiser en tourmanager mee. Gaan we voor langere tijd dan hebben we voor elke functie twee mensen die elkaar in de tour afwisselen, om de simpele reden dat velen van ons ook nog jobs on the side hebben. Daarnaast heb ik nog een collega boeker die helpt om de tour geboekt te krijgen."

 

Als je op tournee gaat en intensief met elkaar optrekt dan zullen er vast memorabele momenten zijn? "Pfoe, dat zijn er zoveel. Maar het beste wat ik hier aan over heb gehouden is een paar vrienden voor het leven, zowel in de crew als in de band en de geweldige dingen die we samen gedaan en beleefd hebben. En…de gekte en het enthousisasme van de mensen in Oost-Europa en Griekenland. Gewoon super om mee te maken!  Natuurlijk valt er ook wel iets tegen. Als ik er dan eente mag uitlichten: Dat je aankomt bij een zaaltje in Ljubljana, er geen stagehands zijn en de backline buiten via een brandtrap naar boven gedragen moet worden. Dat is niet grappig. En met stip op nummer een: het missen van m’n 2 meiden!"

Tot slot: wat motiveert je om dit te blijven doen? "Geen idee eigenlijk, onvoorwaardelijke liefde voor muziek en al zijn facetten?"

Tags

Nu op 3voor12