John Watts speelt Fischer-Z

Frontman van deze Britse new-wave rockband laat oude tijden herleven

Tekst Antoine Bongers, foto's Marc Koevoets ,

Deze avond staat de ECI cultuurfabriek in Roermond op het affiche van het tourschema van Fischer-Z. Hoewel de band zich als Fischer-Z presenteert draait alles natuurlijk om het enige oorspronkelijke lid, John Watts.

Hij is het ook die het concert akoestisch begint. De rest van de band doet nog een dutje. Watts zal eerst zes nummers akoestisch ten gehore brengen. Hij maakt zo tegelijk duidelijk om wie Fischer-Z eigenlijk draait. John begint rustig en brengt ook een prachtige ode aan zijn held Johnny Cash. Hij roemt de mooie locatie die de ECI is en het geweldige eten, het beste dat ze deze tour gehad hebben. Eerder deze week kreeg Watts tijdens een concert de opmerking dat de nummers niet politiek genoeg zijn (met het overlijden van Margaret Tatcher als aanleiding) maar hij geeft aan dat al zijn songs “Fucking political” zijn. Na de zes akoestische nummers neemt hij even pauze en keert terug met de gehele band.
 

Hoewel de nummers ijzersterk gespeeld worden mag er best wat meer bewogen worden. De enige die als een bezetene tekeer gaat is de drummer. Desondanks hebben ze er echt zin in en maken veel plezier op het podium. De grote hits komen allemaal voorbij. Het ijzersterke 'So Long', 'Berlin' en 'The Worker'.

Om de sfeer te verhogen vraagt Watts om dat “Fucking yellow light” te veranderen in rood of blauw licht. Dan kan hij het publiek ook beter zien. Na ruim twee uur klinkt het laatste nummer maar de volle zaal wil meer. Enkele minuten later keren de mannen terug voor een toegift van maar liefst vier nummers. Men vraagt diverse malen om 'Marliese' en dit wordt dan ook als laatste toegift gespeeld.

De conclusie is dat men zeker waar voor zijn geld heeft gekregen en John Watts nog zeker een prachtige show kan geven. Enig minpunt is dat de band wel erg statisch is en best wat meer mag bewegen.