Over Jody en Ruby

…Het leven na Rosenfeld

Kees van den Berg, ,

Het einde van Rosenfeld begin dit jaar betekende het begin van twee interessante nieuwe Limburgse bands, Jodymoon en 21 Eyes Of Ruby. Muzikaal bewegen ze zich in heel andere richtingen: melancholische pop versus ‘jazz met distortion’. Maar beide hebben ze een meisjesnaam in hun bandnaam. 3VOOR12/Limburg vond het tijd voor dubbel-interview met de vier originele leden van Rosenfeld.

…Het leven na Rosenfeld

Eind 2005 vroegen Leonieke Daalder en Ron van der Sterren aan 3VOOR12/Limburg: “Wat wordt dé Limburgse band van 2006”. Wij riepen enthousiast: “Rosenfeld!”. Nog geen twee weken later konden de presentatoren van Dubbelcheck een cynische glimlach vast niet onderdrukken. Op 3VOOR12/Limburg stond het bericht dat Rosenfeld er de brui aan gaf… Máár er is leven na Rosenfeld! Één viertal werd omgevormd tot twee duo’s die zich zowel muzikaal, organisatorisch als qua werkwijze in totaal andere richtingen bewegen. Johan Smeets en Digna Janssen vormden Jodymoon dat de rustige, vriendelijke en melancholische kant van Rosenfeld laat horen en Antoine (TuWann) Pütz en Martijn Soeterbroek kozen voor de naam 21 Eyes Of Ruby om hun eigen muzikale creativiteit de vrijheid te geven. Dat vertaalt zich in een veel steviger emogeluid. “Jazz met distortion”, volgens drummer Martijn. Johan Smeets is het eens met de opmerking dat Jodymoon de ‘rustige, vriendelijke en melancholische kant van Rosenfeld’ laat horen: “Ik vind dat kort samengevat waar. Uiteraard ligt het eigenlijk iets subtieler. Jodymoon is live hier en daar een stuk steviger. Een ander groot verschil met Rosenfeld en met 21 Eyes Of Ruby is een bepaalde ‘groove’ die wij belangrijk vinden. Dat vormt de basis voor veel Jodymoon-songs, en die misten wij altijd bij Rosenfeld. TuWann en Martijn hebben samen een andere ‘groove’. Zoals TuWann altijd zegt: “That’s a groove, but not MY groove”.Verder kan ik zeggen dat ik als gitarist bewust de powerchords heb weggelaten. En inderdaad, met het verdwijnen van de powerchords verdwijnt een stuk rockgehalte.” Dat rockgehalte komt des te meer terug bij 21 Eyes Of Ruby. Martijn Soeterbroek wenst zijn band zélf niet in een hokje te duwen: “Ik denk dat we met 21 Eyes Of Ruby eindelijk een manier hebben gevonden om in creatief opzicht volledig onze gang te kunnen gaan. Te vaak hebben TuWann en ik in bandjes gespeeld die zichzélf in een muzikaal hokje geduwd hadden, vaak in de hoop op die manier commercieel succes te genereren. Uiteindelijk is dit dodelijk voor je muzikale creativiteit, want je kunt geen kant meer op. Als wij nu nieuwe nummers aan het schrijven zijn, gaat dat zó snel. We gooien de complete vorm overhoop, veranderen maatsoorten, knippen en plakken. En dat is heerlijk. Muzikaal technische beperkingen zijn er nauwelijks. Daar zijn we simpelweg te geschoold voor. Als ik dan toch een omschrijving moet geven, spelen we voor mijn gevoel meer ‘jazz met distortion’. Véél meer dan standaard rock in ieder geval.” Waar de twee exponenten van Rosenfeld muzikaal dus een heel andere koers hebben ingezet, hebben beide bands wel een meisjesnaam in hun bandnaam. Toeval? Martijn: “Haha. Nee, dat is niet geheel toeval. Ruby komt van ‘Through The Eyes Of Ruby’, naar een zeer mooi nummer van The Smashing Pumpkins. Digna: “En Jody staat voor Johan en Digna versmolten tot één persoon.” Martijn verklaart ook de rest van de bandnaam. “Als je het getal 21 leest als ‘two-one’ is het een verbastering van Antoine. Waar wel een parallel valt te trekken in het gebruik van de eigennamen, zijn de meisjesnamen dus puur toeval. Feitelijk is 21 Eyes Of Ruby een combinatie van twee eerdere bandnamen, namelijk Project 21 en Through The Eyes Of Ruby.” Johan over het tweede deel van Jodymoon: “Moon staat voor de nacht, voor rock 'n’ roll (Keith Moon, red.) en voor een beetje gek: maan - luna - ‘lunatic’. Eigenlijk wat je moet zijn om te doen wat wij doen.” Beide bands zijn sinds de split van Rosenfeld erg actief met het uitbrengen van materiaal en het vormen van een band, maar kiezen wel voor een andere organisatie. Jodymoon bracht eerst haar album uit en begint nu langzaam steeds meer op te treden. Digna: “We doen nu vooral veel optredens met zijn tweeën en dat is te gek. Daarnaast verheugen we ons erg op de bandgigs. Hiervoor wordt de band uitgebreid met Geert Roelofs (drums, red.), Mark Courage (gitaar, red.) en Richard Ritterbeeks (bas, red.). We kennen hem van Volumia!. Het zijn allemaal geweldige muzikanten die veel te bieden hebben.” Johan: “De eerste keer dat we met Geert en Richard speelden was het meteen raak. Echt kicken, dus ik heb daar een héél goed gevoel over.” 21 Eyes of Ruby koos er voor om na de nodige optredens op 21 oktober officieel haar eerste EP uit te brengen. Martijn: “Onze nieuwe EP ‘ Conquer The World pt.2’ hebben we in april opgenomen en gedurende de afgelopen zomer gemixt in Aken in de Axtrak Studio van Alex Jacobi. In principe wordt dit onze eerste ‘echte’ release. ‘Conquer The World pt.1’ hebben we immers alleen gebruikt voor promotiedoeleinden. Daarnaast zijn we al halverwege de opnames van ‘Conquer The World pt.3’. Ons voornemen is om per jaar drie à vier ‘Conquer the World’-EP’s uit te brengen, tot we bij de eenentwintig zijn! Of dit haalbaar is? Geen idee, we zien wel hoe ver we komen.” TuWann: “We willen bewust klein beginnen. Gewoon lekker muziek maken, opnemen, uitbrengen en live spelen. Of dat nu verknipte metal-riffs of simpele ballads gaan worden, maakt ons eigenlijk weinig uit. Als we er maar een goed gevoel bij hebben. Natuurlijk is Conquer The World een nogal cynische titel. Wij beseffen ook wel dat we toch wel heel veel mazzel moeten hebben om met onze soort muziek te kunnen ' doorbreken'. Maar we gaan het gewoon proberen. Wij willen gewoon muziek maken en creatief bezig zijn.” En dat ‘creatief bezig zijn’ miste 21 Eyes Of Ruby voorheen bij Rosenfeld. Martijn: “Het leek wel of we alleen nog maar aan het vergaderen waren. Regel één bij 21 Eyes Of Ruby is dan ook: géén bandvergaderingen.” Hij lacht en vervolgt: “Binnen 21 Eyes Of Ruby zitten we mooi op één lijn, niet alleen vriendschappelijk, maar zeker ook muzikaal.” TuWann is het daar helemaal mee eens: “Muzikaal was Rosenfeld op het laatst meer een gevecht dan gewoon lekker doen. 21 Eyes Of Ruby wil juist meer repeteren, terwijl Jodymoon juist veel minder wilde repeteren en de soms lekker (lees ”LEKKER”) chaotische toestanden wilde vermijden. Dat laatste mis ik dan ook op hun cd, vooral in bas- en drumwerk. Ook dat was toentertijd een reden voor mij om te zeggen: “Het baswerk past prima en dat doet Johan nu toch al veel beter dan ik het zou kunnen, dus doe dat dan vooral, maar dan zonder mij”.” Ook voor Jodymoon voelt de werkwijze na de split als een opluchting. Digna: “Het zijn geen vier meningen meer, maar slechts twee en dat is een hele opluchting. Dat zorgt voor minder discussie en afleiding, aangezien Johans smaak en die van mij meer op een lijn liggen.” Johan: “Een ander verschil, in ieder geval voor deze plaat, is dat je niet eerst als band de nummers uitgebreid repeteert. We gebruiken de studio direct als het canvas waar je op schildert waardoor je naar onze mening meteen ‘to the point’ kan komen. Je hoort meteen wat wel en niet werkt.” Het gevoel over verschil in werkwijze vertaalt zich ook in een ander gevoel over mekaars muziek, want wat vinden beide bands daar nu van? TuWann: “Ik heb Jodymoon laatst live gezien en ik vind dat Johan en Digna live zeker zo goed zijn als op cd. Maar de muzikale interpretaties die ik live minder vond, waren nagenoeg gelijk aan die zoals ik ze op cd liever ook niet hoor. Jodymoon speelt ook ‘I Don’t Feel Love’ en ‘You’re Not Here’, twee nummers die we ook al met Rosenfeld speelden. Misschien hoor je in de nieuwe versies van deze twee nummers wel de ‘split-up’ van Rosenfeld terug.” “Ik mis”, en hij vervolgt met nadruk, “voor mijn eigen gevoel, de totale overgave in de zang. De desolaatheid, woede en wanhoop die bijvoorbeeld “Is Julie There?” (van Rosenfelds album ‘You Won’t Feel A Thing’, red.) wél heeft. Het gaat mij niet diep genoeg. Echter, ik weet dat het voor Jodymoon een bewuste keuze is om dit niet meer te doen. Toch zijn er voor mij genoeg Jodymoon nummers die er wel uitspringen. Mijn absoluut favoriete track is ‘Far Away’. Daarvan mogen Digna en Jodymoon mij er nog duizend geven. Grappig dat mij juist de allerrustigste track zo aanspreekt, omdat 21 Eyes Of Ruby meestal juist de wildere kant opzoekt. Waarschijnlijk heeft elk mens een tegenpool nodig? Ying Yang? Wie weet…” De leden van 21 Eyes Of Ruby hebben duidelijk meer muzikale affiniteit met Jodymoon dan andersom. Johan: “Ik respecteer 21 Eyes Of Ruby, maar zou zelf deze muziek niet willen maken. Het komt bij mij puur op een intellectueel niveau binnen maar niet in mijn buik, en nog veel belangrijker, de twee dingetjes die onder mijn buik bungelen. Waarmee ik niet wil zeggen dat hun muziek geen ballen heeft, want dat heeft het wel. Met andere woorden: ik waardeer het wel, maar ik voel het niet. Maar goed, dat heb ik ook met Zappa, waar TuWann bijvoorbeeld gek op is.” Ook Digna zal naar eigen zeggen “hun muziek thuis niet snel opzetten”. Veel over mekaars muziek praten doen de beide bands niet en behalve persoonlijke ambities is er ook niet echt sprake van een concurrentiestrijd volgens de betrokkenen. Wel was 21 Eyes Of Ruby erbij toen Jodymoon voor het eerst optrad. “Dat was tof!”, aldus Digna. Het wereldje rondom beide bands is dan ook niet zo groot. Johan vertelt dat de voormalige bandleden nog altijd goede vrienden zijn. “Ik vind het toffe peren en goeie vrienden. Daar hoort ook Peter van Mulken (bassist van 21 Eyes Of Ruby, red.) bij, die de opnames heeft gedaan van de laatste Rosenfeld-cd, en zijn studio partner Mark Courage, die weer bij ons komt spelen. Dat zijn dan ook weer oude bandmaatjes van Martijn. En Geert is een oud bandmaatje van Twan (ten tijde van Silq, red.). Je zou het incest kunnen noemen, maar je kunt ook zeggen dat het allemaal mooi verweven is!” 21 Eyes Of Ruby moest recent afscheid nemen van het derde bandlid Peter van Mulken. TuWann: “Tja, helaas verruilt onze bassist Limburg voor Praag. Hij is een bassist zoals er niet velen zijn. Onze dank is dan ook heel groot! Niet alleen had hij een studio (Orange But Blue, red.) waar we gretig gebruik van hebben gemaakt, ook was hij iemand die onze rare ideeën over vormen en maatsoorten goed kon volgen. Een leuk detail is dat trouwens. Peter had geen moeite met moeilijke maatsoorten et cetera, maar iets super-eenvoudigs als de grondtoon op de eerste tel spelen, kreeg hij er maar moeilijk in. Heel maf!” 21 Eyes Of Ruby heeft inmiddels al de eerste audities gehad voor een nieuwe bassist. TuWann is enthousiast over hun kandidaten: “Het zijn allemaal hele goede muzikanten. We zoeken een bassist die qua creativiteit en technische vaardigheden op ons niveau zit en daarnaast liefst nog een podiumbeest is ook. Zo gauw we iemand hebben, laten we het 3VOOR12/Limburg weten.” Tenslotte wil 3VOOR12/Limburg graag weten wanneer we het eerste dubbeloptreden van 21 Eyes Of Ruby en Jodymoon mogen verwachten. Johan: “Op Martijns of Antoines bruiloft misschien? Haha….” Digna vult aan: “Of ze mogen misschien ons voorprogramma doen als we groot doorbreken.”. TuWann is realistischer: “Een leuk festival in 2007? En dan achter elkaar a.u.b.”