De hoofdact van het festivalletje op de katholieke feestdag was “Gail of God” die wederom met verve de Limburgse industrial-scene vertegenwoordigden. Zelden is er een band van eigen bodem die mij een gehele show lang weet te boeien. Zelfs het nieuwe werk, waar ik nog helemaal niets van heb mogen horen, bleef interessant.
Van hun eerste album (Fifth Angel) werd enkel ‘Sucked into the Sun’ ten gehore gebracht, maar dat is meteen dan ook mijn all-time GoG-favorite. In dit nummer blijkt wederom dat de teksten die door Gail Liebling geschreven worden sterk autobiografisch zijn, met een grote mate van zelfspot (danwel zelfkennis). De rest van de set bestond voornamelijk uit nummers van hun meest recente album ‘Severed’ en nieuw matteriaal. De band is ondertussen hard aan het werk aan een nieuw album, wat naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar in de winkels zal liggen. Aan het nieuwe werk is duidelijk te horen wat voor weg Gail Liebling in wil slaan met zijn band. De vier tracks die we hebben mogen horen, zijn veel dansbaarder en hebben in tegenstelling tot de nummers van hun eerste twee albums een beat niet zozeer opgebouwd uit samples van live drums, maar meer geluiden afkomstig uit de EBM. Dit is absoluut geen slechte zaak, want het maakt de muziek een stuk toegankelijker voor een breder publiek. De oude invloeden van Ministry, Marilyn Manson en Nine Inch Nails zijn maar schaars nog terug te vinden in het nieuwe werk. Het zorgt er alleen wel voor dat mensen die Gail of God recentelijk ontdekt hebben, of zullen ontdekken, verward zullen zijn wat de band nu eigenlijk wil. Maar als de mensen aandacht besteden aan de chronologische opbouw van hun werk, dan is de groei duidelijk te merken.
De videobeelden welke geprojecteerd werden op de achtermuur (waar enkele jaren geleden een drummer (Hitter) heeft gezeten of Troy op keyboards hebben gestaan) dragen een steentje bij aan de zwaar beladen muziek van het illustere trio. Ook hier is de groei van Gail’s kunde te merken; De beelden bij het nieuwe matteriaal heeft meer inhoud dan de beelden van de nummers toen deze opzet van de show net van start ging.
Het feit dat de samples meelopen op een DVD en de band (bas, gitaar en zang) hier hun rode draad uit oppikt zorgt voor een extreem strakke set. Als je dat combineert met de immer aanwezige uitstraling van de bandleden, dan heb je een live-show waar je echt van kunt genieten. En zelfs vanavond leek mister Liebling uitzonderlijk in zijn sas, misschien wel omdat het zijn home town Brunssum is. Met een glimlach op zijn gezicht bedankte hij het publiek en verliet met een tevreden blik in zijn ogen tezamen met zijn band het podium.
gezien: zondag 27 maart - Café Gorissen, Brunssum
tekst & foto's: Twan Bakker
Mister Liebling’s queeste
Gail of God – Heavy Easter
Zware industrial met dance-invloeden, zware bassen, pompende synths, zweverige zang, scheurende gitaren en een psychedlische video-feed. Kortom, Gail of God speelde in Café Gorissen te Brunssum op eerste paasdag.