Branden (op zijn Engels uitgesproken) is het maken van een merk, het in de markt zetten van een naam. Dat is ook wat vijf jonge ambitieuze dames willen doen met de naam Q4. Het team opereert onder de naam Fab Five.
Q4 is wekelijks in het nieuws. De ontwikkeling van de voormalige probleemwijk is een succesverhaal. Drugspanden werden verbeurd verklaard en kwamen in het bezit van de gemeente. In die panden wordt momenteel ruimte vrijgehouden voor originele ideeën om van de wijk een bruisend cultureel centrum te maken. De geschiedenis lijkt op die van het lelijke eendje en de mooie zwaan. Vanuit het hele land wordt met belangstelling gekeken naar de ontwikkeling van de wijk. NRC Handelsblad wijdde een paginagroot artikel aan de aanpak.
De culturele uitvalsbasis in de wijk is het Exota-pand aan de Bolwaterstraat. Vanuit daar worden ideeën uitgewerkt en worden contacten gelegd met de politiek en de huidige bewoners van de wijk om tot uitvoerbare plannen te komen. Ook Fab Five opereert onder Exota-vlag. Fab Five is een voortvloeisel van een schoolproject van twee van de dames. Zij onderzochten hoe Q4 in een beter daglicht kon komen te staan.
Als reactie hierop is besloten van Q4 een merknaam te maken. “We hopen dat het uiteindelijk een sterk en hip merk wordt, dat mensen ook willen kopen”, stelt Fab Five-lid Shama Hakim. Of dat lukt valt nog te bezien. “Dat kan wel twee of drie jaar duren, maar misschien lukt het helemaal niet om het commercieel te krijgen.”
Momenteel is het vijftal druk bezig met experimenteren en het zoeken van een eigen weg. Uiteindelijk moet dat resulteren in een eigen modelijn met kleren en/of geurtje. Op het afgelopen Free Funk Festival presenteerden de meiden zich voor het eerst. In eigengemaakte jurkjes deelden ze zakjes uit met zaadjes voor geluksklavertjes. Door het slechte weer kwam de boodschap echter niet zo sterk over als ze gehoopt hadden. De komende dagen op het Zomerparkfeest krijgt het team een nieuwe kans. Alle presentatoren zijn namelijk van hippe, originele kleding voorzien door Fab Five.
Fab Five wil Q4 in de markt zetten
De probleemwijk van Venlo en het Zomerparkfeest
Q4 bruist en dat is overal in de wijk te zien. Culturele ondernemers vestigen er zich en gedurende het afgelopen jaar ontstonden massa’s culturele initiatieven, zoals een filmfestival, culturele maaltijden en theater- en filmvoorstellingen voor scholen. Q4 heeft zich ontwikkeld tot een merknaam van jewelste. Fab Five, bestaande uit vijf jonge dames wil dat nog eens bevestigen met een modemerk. Hoe je een wijk kunt branden.