Schemer, Avond, Nyghtshade

(Atropa belladonna LINN.)

Twan Bakker, ,

De maastrichtse band geeft in eigen stad een gratis concert, hun eerste. De connectie tussen het dodelijke kruid (op een andere manier gespeld, maar ik ga er van uit dat dit opzettelijk gedaan is) en de duivelse muziek is niet ver te zoeken, de uitstraling klopt, nu de strakheid van het spel nog.

(Atropa belladonna LINN.)

Er stond maar één band op het programma en dat was de Maastrichtse band 'Nyghtshade', voor hun het eerste optreden. Om 23:00 was het zaaltje van de Backstage al redelijk goed gevuld met een schare van mensen met een extraordinair (of zelfs extravagant) uiterlijk. Dit was ook wel te verwachten, want het beloofde een donkere avond te worden. Meteen sprong het grote keyboard op het podium in het oog en uiteraard daaropvolgend het feit dat de band niet beschikt over een drummer. Alle synths, samples en percussie was vantevoren geprogrammeerd en liep als back-track mee. De live-band gaf opvulling aan het geheel met twee gitaren, bas en zang. Het zaal-geluid van de band liet veel te wensen over. Maar het schijnt bij het geheel te horen dat de gitaren eerder schel dan gedefinieerd klinken, maar daar waren mijn oren het toch niet mee eens. (Ik had ook weinig anders verwacht van een echte B.C.Rich-gitaar.) Het gegeven dat de mix was opgesteld tijdens de soundcheck en gedurende de avond gecorrigeerd diende te worden vanaf het podium schepte ook geen hoop op een beter geluid naarmate de avond vorderde. De bas denderde door alles heen (alhoewel zuiver en met een mooie sound). Maar het grootste compliment van de avond gaat toch uit naar de samples; hier is duidelijk heel veel werk aan gespendeerd (alhoewel ik van mening ben dat de drums iets harder in de mix hadden mogen staan, om zodoende wat meer power in de muziek te creëeren, vooral live). De nummers zitten goed in elkaar en deden voornamelijk denken aan bands als Limbonic Art en met vlagen zelfs aan Summoning. Het verbaast me dan ook niet dat de zanger (Ego Mania) Warhammer en D&D speelt, want dat hoort nu eenmaal bij deze muziek. Zo ook schrijvers als J.R.R. Tolkien en Anne Rice. Het is duidelijk dat de jongens van de band voldoende verstand habben van de klassieke leergang en daar ook gretig gebruik van maken bij het opzetten van de theatrale sferen. De drums zijn rete-strak geprogrammeerd en kloppen van A tot Z. Het is dan ook behoorlijk jammer dat de gitaristen overduidelijk moeite hebben om die strakheid van de samples te volgen, waardoor er enkele momenten ontstonden dat de live-muziek pijnlijk van de sample afliep. Maar telkens werd dit mooi opgevangen. Het ontbreken van een live-mixer zorgde er ook voor dat de volume-nveau's van de zang niet altijd optimaal naar voren kwamen. De stukken met clean zang had wat mij betreft een bak galm mogen hebben, om zijn ietwat magere zangstem te omkleden. Maar de grunts en krijsen werden met een goed volume over de band heen gestort. Ik ben heel benieuwd hoe de band het zal doen op een groter podium, waar ze meer gedwongen worden te bewegen, maar bij het kleine podium van de backstage paste het. Ik ben van mening dat een nieuw studio-album (met beter artwork) mij zeker zal bekoren. gezien: zaterdag 16 april - Backstage, maastricht tekst & foto's: Twan Bakker