De Gym & OOST geven voorproefje tijdens openingsweekend

Wordt het een symbiose tussen twee initiatieven?

Tekst: Nargiza Mamadazimova Foto's: Elbert Fliek ,

Heb je je goede voornemen om in 2016 meer te bewegen nog steeds niet waargemaakt of heb je gewoon een hekel aan sport? No sweat, nu OOST en De Gym officieel open zijn en een vaste programmering aanbieden, moet het naar de gym gaan een stuk makkelijker en leuker worden. Hoe? Dat moet nog blijken, maar De Gym en OOST bieden tijdens het openingsweekend alvast een voorproefje.

De vrijdag van het openingsweekend was een succes, gezien de volle zaal bij De Gym en de uitverkochte tickets bij OOST. Volgens het programma van De Gym staat de eerste act op de zaterdag - Coco Zodiac - gepland om half twaalf. Het optreden begint echter een half uur later, omdat het publiek 'fashionably late' is, zoals vaker gebeurt in deze zaal.

Na wat plaatjes, gedraaid door huis-dj Gmail, komt Coco Zodiac op, of beter gezegd: gaat ze zitten. Een miniatuur meisje, gekleed als een newage-bellydanser-waarzegster-elfenprinses, bewapend met een microfoon en laptop, waar ze mee zingt en tracks op afspeelt. Experimentele dromerige elektronica die meteen aan het vroege Grimes doet denken. Net zo dromerig, quasi-klungelig, kunstzinnig en “DIY”.

Bij een nummer gaat het technisch een paar keer mis en moet Coco Zodiac de achtergrondtrack opnieuw starten. Door de intieme setting van het optreden en Coco Zodiacs stijl voelt het niet als een grote domper. Het aanwezige publiek dat voor de helft uit haar enthousiaste “posse” bestaat, laat zijn steun duidelijk blijken. Misschien ook iets te duidelijk, maar anderzijds werkt deze energieke aanwezigheid ook aanstekelijk.

Na Coco Zodiacs optreden en een muzikale break is het tijd voor de act waar een aantal bezoekers speciaal voor gekomen zijn: Kettel. Echter, ondanks de enthousiaste reacties op Facebook, blijft de zaal niet zo gevuld als in vergelijking met een dag eerder, zoals tijdens het optreden van Utro - het Russische antwoord op onder andere Suicide. Zonde, vooral omdat Kettels nieuwe album Wingtip net een paar weken uit is. Gelukkig weerhoudt dat de mensen die Kettels muziek weten te waarderen niet van dansen. De harde kern gaat door met bewegen zolang Kettel draait, ongeveer een uur, wat lang is voor De Gym-begrippen. Kettel begint met melodieuze nummers, tegen het einde wordt het harder en monotoner. Beetje jammer, gezien het publiek juist op de wat melodieuze “lichtere” nummers beter loskomt. Dat is juist datgene wat Groningen mist: gewoon dansen op “gewone” elektronische muziek of IDM.

Tegen de tijd dat Kettel een eind begint te breien aan zijn set, loopt de zaal van OOST al aardig vol. Misschien nog niet zo vol als op de eerste openingsdag en zonder rijen buiten, maar dat drukt de pret niet. Zoals OOST het zelf op Facebook zegt: het wordt “een nacht gevuld met een stevig portie Detroit techno”. Tegen de tijd dat dj Rolando aan zijn set begint, is het feest al aan de gang.

Als je eerder in de Grote Zaal van De Gym geweest bent, lijkt er op het eerste gezicht niet veel veranderd aan de opstelling en het ontwerp. Bij nader inzien blijkt dat de jongens van OOST toch even aan het klussen zijn geweest. De Grote Zaal is lekker koel en fris, veel frisser dan in de rest van het gebouw. De nieuwe airco is een zegen en een goede investering die ervoor zorgt dat het ook fysiek aangenaam wordt om lang in deze club te verblijven.

Een andere aangename verandering in de zaal is het geluid. Het geluid is helder en precies hard genoeg om te kunnen dansen en een paar woorden te wisselen met vrienden of een drankje aan de bar te bestellen zonder te hoeven schreeuwen. Mocht je het toch ietsje harder willen, dan kun je gewoon dichterbij dj Ronaldo gaan dansen. Naast de airco, geluidinstallatie, nieuwe bar en het verbouwde podium is er ook een nieuwe lichtinstallatie. De grote industriële lampen die van kleur veranderen, geven het gevoel dat je niet in een gewone zaal staat, maar in een club, in de goede zin van het woord.

Wat ook interessant is aan het openingsfeest van De Gym en OOST, is het verschil in publiek van die twee clubs. Dat zie je vooral in de gemeenschappelijke ruimte waar iedereen samenkomt, het “hart” van het gebouw, de gang waar je kunt zitten en natuurlijk het rookhok. Je kunt vrij snel vaststellen waar iemand voor gekomen is, of het een typische “gymmer” is of een techno-liefhebbende student of iemand die van alle markten thuis is.

Er is ook sprake van een kleine, bescheiden cross-over: een paar OOST-bezoekers nemen tevens een kijkje in De Gym en er zijn ook gymmers die bij OOST gaan buurten. Interessant hoe deze twee segmenten elkaar op de langere termijn gaan beïnvloeden en of de afstand tussen de typische “gymmer” en “ooster” kleiner wordt.
Hopelijk trekken De Gym en OOST, nu ze “officiëel” zijn gestart en een vast programma aanbieden, ook meer publiek en wordt het een vaste basis voor liefhebbers van dit soort subcultuur.