Jacuzzi Boys: tam maar vol potentie

Jonge Amerikanen hebben er niet zo'n zin in

Tekst: Wymer Praamstra ,

De meeste bekendheid kreeg Jacuzzi Boys uit het zonnige Miami met een door vrouwelijke fans gemaakte videoclip. In deze niet voor op het werk geschikte clip kreeg 'Lip sync' een heel andere dimensie. Live in Vera is het allemaal wat minder spannend.

Lokaal kun je als opwarmer voor garage en punk bandjes geen betere band vinden dan Traumahelikopter. In stad en ommeland zijn ze bekend, maar ook de rest van Nederland krijgt steeds vaker te maken met het jonge drietal. Pure garage rock met twee gitaren en een half drumstel gespeeld. Ook vanavond is het zoals altijd weer erg goed. Lekker nuchter werken ze zich door het optreden heen. Ondanks de vrij lege zaal halen ze het onderste uit de kan.

Dat kan van Jacuzzi Boys niet echt gezegd worden. Een setje van veertig minuten weggeven zonder enig contact met het publiek en zonder toegift. Tsja, dat zien we toch graag anders. Zolang ze spelen is het bij vlagen heel erg goed, maar voldoening is er aan het eind van het concert niet, zeker wetende dat enkele prijsnummers van het laatste album niet eens zijn gespeeld.

Als een hedendaagse chewbacca staat de zanger op het podium. Zijn haar hangt overal, of daar daadwerkelijk een gezicht onder zit blijft nog een mysterie. Maar spelen kan hij, de gitaarpartijen en vervormde zang klinken heerlijk. De zonnige garagepop is makkelijk behapbaar en live heeft het veel meer ballen dan op plaat waardoor met enkele tempowisselingen goede nummers nog beter worden. Hitje Glazin' wordt al vrij snel gespeeld en je ziet her en der een enthousiaste respons, ondanks dat het Groningse publiek vanavond vrij stoïcijns is.

Jacuzzi Boys hadden er vanavond meer uit kunnen halen. Kort spelen is misschien wel heel erg 'punk' maar speel dan in ieder geval de drie, vier beste nummers van je laatste cd. Traumahelikopter laat zien dat je met veel energie en drive er zeker wat van kan maken. Graag zien we de Amerikanen nog een keer terug, maar iets langer alsjeblieft.