The New Poor heeft haar draai gevonden

En laat dat blijken met een debuut EP

Tekst: Esmée Koeleman Foto's: Jan Westerhof ,

Aanstaande vrijdag onthult The New Poor de allereerste EP Nobody Cares About Age. Het duo dat zichzelf ‘romantisch-realistische troubadours’ noemt, presenteert deze EP in de Bovenkamer van Groningen. In gesprek met 3voor12 groningen vertellen Abel de Kam en Liza Dries alles over hun primeurtje en de daarbij horende releaseshow.

Releaseshow

De Bovenkamer van Groningen, de voormalige Watertoren Noord, staat vrijdagavond in het teken van The New Poor. Het zal een bijzonder intieme avond worden, waar slechts honderd man bij kunnen zijn. En dat zullen niet grotendeels familie en vrienden zijn. Integendeel zelfs, vertelt Abel: “Als Liza en ik allebei onze families mee willen nemen vrijdag, dan zouden er misschien nog twintig kaarten over zijn voor ander publiek. We hebben daarom tegen de ooms en tantes moeten zeggen dat ze dit optreden maar even over moeten slaan.” Op het moment zijn bijna alle tickets er doorheen, iets waar een prille band met een eerste EP zeer trots op mag zijn. “Het verbaasde me vooral heel erg hoeveel kaartjes er verkocht zijn aan mensen die we niet kennen,” vertelt Liza. “Dat voelt best wel speciaal.” De Bovenkamer is niet zomaar uitgekozen als locatie van de releaseshow. Zo speelde The New Poor het gelijknamige nummer Nobody Cares About Age voor het eerst in De Bovenkamer van Groningen en daarbij past de gehele ambiance van de oude watertoren – met uitzicht over de hele binnenstad – precies binnen het plaatje van de muziek: intiem, ongedwongen en misschien een tikkeltje duister.

De twee muzikanten willen de avond niet grootser maken dan het is: “We vinden het een hele mooie locatie en we hebben een heel fijn voorprogramma: Benedikt Schmitz van We Used to be Tourists. We willen niet ‘boven het publiek staan’ of een indruk achterlaten van ‘hé, kijk ons even cool zijn met onze EP’. Tijdens het voorprogramma zullen we ook gewoon tussen het publiek zitten om te genieten van Schmitz", vertelt Liza. “De avond weerspiegelt onze muziek: klein en persoonlijk”, voegt Abel toe.

EP

Een tijdje geleden was het tweetal al begonnen met het opnemen van een EP, maar heeft dit laten liggen omdat ze er nog niet helemaal tevreden mee waren. De EP die vrijdag gereleased wordt is op een compleet andere manier aangepakt. Zo is het opnameproces veranderd door alles tegelijk op te nemen per nummer in plaats van per lijn. Ook zijn er een aantal oude nummers aangepast naar de sound van nu en zijn er nieuwe nummers bij gekomen. De EP straalt op deze manier uit wat The New Poor op dit moment is, wil zijn en wil blijven. “Onze tweede poging is een stuk beter uit de verf gekomen dan de eerste. Als we nu nummers terugluisteren van de eerste poging, klinkt dat helemaal niet meer zoals we nu zijn. We hebben in de tussentijd zoveel stappen gemaakt en zijn zoveel veranderd dat we wel opnieuw móesten beginnen”, legt Abel uit. “We weten nu gewoon een stuk beter wat voor muziek we willen maken en wat bij ons past”, vervolgt Liza. “Zo hadden we eerst eigenlijk alleen maar duistere, zware nummers in ons oeuvre, terwijl we nu ook veel luchtigere en vrolijkere liedjes op de EP hebben staan.”

Duitsland

Een EP op je naam hebben staan is niet alleen fijn voor je fans, maar ook om aan podia en festivalorganisatoren te kunnen laten horen in binnen- en buitenland. En hoewel het plekje op de line-up van Cardinal Sessions Festival in Hamburg en Keulen al binnen waren zonder hulp van een EP, zal Nobody Cares About Age nog meer en nog makkelijker buitenlandperspectief bieden. Hoewel The New Poor er nooit echt op uit was om iets te gaan verkopen, bleek de EP een logisch gevolg in het proces van muziek maken. Ook omdat er steeds meer mensen na een optreden vroegen of ze misschien een cd'tje hadden. “Het Duitse publiek is altijd enorm enthousiast en laat ons duidelijk weten dat ze het optreden echt goed vonden. Dat is wel wat anders dan het Nederlandse publiek, dat een tikkeltje terughoudender is in het aanspreken van een band na een show.” Met het Duits van Abel zit het in ieder geval wel snor, Liza is beperkt tot één Duits zinnetje dat ze kan gebruiken bij een optreden in Duitsland: "Ich bin ganz gefährlich, ich komme gerade aus dem Knast".