In 2009 werd KopjeK Creatives opgericht door Pascal Rakers en Gerard Hulshof en bewijst al bijna zeven jaar het creatieve platform te zijn binnen Groningen voor liefhebbers van muziek en alles daaromheen. Toen Tjade de Vries twee jaar geleden begon als programmeur bij KopjeK liep hij al snel aan tegen het gevoel dat de feesten inderdaad populair en succesvol waren, maar dat er op muzikaal vlak nog veel mogelijkheden open lagen. “Het was natuurlijk allemaal leuk en lang leve de lol, maar we wilden ook een verhaal vertellen: er zijn veel artiesten die misschien niet direct populair en bekend zijn, maar wel heel erg gaaf. We willen de mensen laten kennismaken met iets nieuws", aldus Tjade.
Dit idee werd met veel enthousiasme opgepakt en sloeg aan. Het resulteerde in de groei van verschillende concepten binnen KopjeK Creatives. Denk aan De Etage: ooit ontstaan met het idee om een tijdelijke guerrillaclub te creëren, nu het hart van KopjeK met eigenzinnige boekingen. Of denk aan de L.I.C.-feesten (Like I Care), waarbij iedereen zich verkleedt in de meest uitbundige creaties die duidelijk maken dat iedereen binnen het KopjeK-platform kan zijn wie hij of zij wil zijn. Tjade: “Het gekke en jolige L.I.C. speelt in op de vraag van het wat jongere publiek, zeker binnen een stad die continu ververst.”
KopjeK in leegstaande drukpershallen Dagblad van het Noorden
In gesprek met programmeur Tjade de Vries
KopjeK Creatives biedt feesten op unieke locaties waarbij de liefde voor uiteenlopende house en techno centraal staat. Tel daarbij de unieke sfeer en het saamhorigheidsgevoel op, en je krijgt een reeks aan KopjeK-evenementen die keer op keer in rap tempo uitverkopen. Zaterdag 28 mei 2016 keert KopjeK voor de tweede keer terug naar de leegstaande drukpershallen van Dagblad van het Noorden voor KopjeK X WAREHOUSE. Een goed moment voor 3voor12 groningen om in gesprek te gaan Tjade de Vries - programmeur bij KopjeK - over de afgelopen jaren, de visie voor de toekomst en natuurlijk over wat we aanstaande zaterdag precies kunnen verwachten.
Creatief platform
KopjeK X WAREHOUSE
Het bleek een groot succes: een gulden middenweg tussen wat mensen ‘moeten’ en ‘willen’, altijd vergezeld van een gezellige en intieme sfeer waarin iedereen zich met elkaar verbonden voelt. Gesterkt door alle goede reacties bouwde KopjeK hierop door. Daaruit ontstond afgelopen jaar in november de eerste editie van KopjeK X WAREHOUSE. “Voor velen was dit nieuw, maar er bleek toch genoeg vertrouwen in het nieuwe concept door de bewezen kwaliteit en sfeer”, zegt Tjade. De authentieke locatie die ze ontdekten, droeg hier perfect aan bij: de rauwe, industriële en leegstaande drukpershallen van Dagblad Van Het Noorden.
Het is een locatie vol karakter en nostalgie, waar mensen van zonsondergang tot zonsopgang zowel binnen als buiten kunnen genieten van de muziek en van elkaar. Dit succes heeft ervoor gezorgd dat op zaterdag 28 mei de tweede editie op dezelfde locatie plaatsvindt. Tjade: “De locatie bleek nog steeds beschikbaar te zijn, dus toen dachten we: we gaan er weer voor. Inmiddels zijn we bijna uitverkocht en hebben we een diverse line-up. Zaterdag komt alles van de afgelopen jaren samen.”
Zo zijn er drie stages, waarvan twee het kenmerkende, meer intieme, gevoel van KopjeK vertegenwoordigen. Een van die stages wordt compleet omringd door containers, waar slechts een beperkt aantal mensen tegelijk los kan gaan. Daarnaast staat de nieuwe stage KopjeK X Nous'klaer, waar maximaal 500 mensen terecht kunnen, in het teken van het gelijknamige label dat met veel enthousiasme en vanuit een niet per se commercieel oogpunt muziek uitbrengt.
Tjade legt uit: “Nous’klaer staat voor een groepje jonge gasten en tevens vrienden die een gezamenlijk doel voor ogen hebben en dat ook aan het bereiken zijn: simpelweg lol maken en doen waar ze het beste in zijn. Dit sluit super aan op het idee achter KopjeK, vanuit die overtuiging zijn ook wij begonnen. We probeerden het gewoon uit en dat werkte.” Dat is dan ook het idee achter de line-up die KopjeK voorschotelt: terug naar de beginselen, terug naar het idee waaruit het ooit ontstond. “De artiesten die wij boeken vinden we natuurlijk vet, maar het gaat tegelijkertijd om mensen die bezig zijn om een droom te bewerkstelligen. Dat is veel leuker dan simpelweg wat willekeurige headliners bij elkaar rapen”, aldus Tjade.
Saamhorigheid
In de toekomst stapt KopjeK niet van zijn identiteit af. Alle feesten zullen gebaseerd blijven op de beginselen en een duidelijk concept, waarbij groei niet uit de weg wordt gegaan. Daarnaast zal KopjeK altijd een podium blijven bieden aan lokaal talent. Tjade: “We vinden het heel belangrijk om lokaal talent dat groeit in zowel hun sets als de studio een prominente plek te geven.” Verder is KopjeK natuurlijk een creatief platform, waarbij het zeker niet alleen om de muziek draait. Het gaat om een totaalbeleving op ieder vlak. “Iedereen kan zijn eigen identiteit weerleggen in onze concepten: (decor)ontwerpers, tekstschrijvers, grafisch vormgevers, fotografen, alle hoeken binnen de kunst en creativiteit komen hier samen.”
Tjade benoemt nog waarom dit alles vooral in Groningen zo succesvol kan zijn: “Er heerst hier een gevoel van saamhorigheid, zeker ook qua organisaties onderling. Daardoor kunnen we ook doorgaan met wat we doen en dit verder uitbouwen.” Ook al zal KopjeK de komende jaren binnen de grenzen van Groningen blijven, de rek van de scene is er volgens Tjade nog lang niet uit. “Er komen elke keer zoveel mensen op deze evenementen af, de doelgroep is echt groot en lijkt nog altijd te groeien.” KopjeK staat dus voor het samenbrengen van mensen, creativiteit, kwaliteit, maar bovenal voor een onuitputtelijke passie voor de wereld van muziek en het nastreven van dromen. De toekomst lijkt in het geval van KopjeK dan ook veelbelovend. Op naar de komende zeven jaar.
Zaterdag 28 mei 2016 keert KopjeK terug naar de leegstaande drukpershallen van het Dagblad van het Noorden voor KopjeK x WAREHOUSE. Meer informatie over de volledige line-up en de allerlaatste tickets is te vinden op de website van KopjeK. Samenwerkingsverband Paradigm X KopjeK zorgt voor de afterparty van het evenement.