Waar en wanneer speel je tijdens ESNS/Grunnsonic?
Ik speel woensdag 14 januari om 1:00 uur 's nachts in de Subsonic.
#ESNS15 In opmaat naar Grunnsonic met: Jasper Staal
"Het basisdoel is altijd hetzelfde gebleven: elke track beter maken dan de vorige en kijken hoe ver we dit muziekding kunnen krijgen"
Geen kaarten voor Eurosonic Noorderslag kunnen regelen? Geen nood. In opmaat naar Eurosonic Noorderslag stellen we zoveel mogelijk noordelijke acts aan je voor die op Grunnsonic zullen spelen. De concerten zijn gratis toegankelijk en het talent ligt er voor het oprapen! Aan de hand van een paar vragen, foto's en uiteraard muziek, maak je hier kennis met de Grunnsonic-acts. Vandaag stellen we je voor aan: Jasper Staal.
Wat voor muziek maak je?
Ik kan (waarschijnlijk evenals veel andere artiesten) moeilijk mijn eigen sound omschrijven. Het is een mengelmoes van veel genres die me door de jaren heen in hun greep hebben gehad. Ik ben in 2004 begonnen met het maken van hiphopbeats, destijds geïnspireerd op DJ Battlecat, Dr Dre en Pete Rock. Echter maakte ik ook vaak elektronische experimentele dingen, geïnspireerd op de muziek van mijn broer (Planet B3yond). Tevens ben ik altijd erg geboeid geweest met de melancholie die muziek kan brengen, vooral geïnspireerd door de muziek van mijn vader (Ede Staal), die ik helaas nooit persoonlijk heb gekend. Het is dus echt een maffe cocktail en ik pin me niet per se vast op een genre. Afgelopen jaar heb ik echter wel grotendeels trap/bass/edm/funk-geïnspireerde dingen geproduceerd, maar de muziek komt vooral voort uit een impulsieve drang om dingen te maken die ik zelf vet vind om te horen. En dat verandert dagelijks.
Hoe is Jasper Staal ontstaan en hoe lang bestaat de act al?
Jasper Staal is ontstaan doordat mijn vader en moeder tijdens een vakantie in Frankrijk in 1985 een zwoel nachtje hebben beleefd. Ik ben niet echt op een bepaald moment als act ontstaan. Muziek heeft er altijd wel ingezeten maar ik beheers geen enkel instrument perfect. Op tafeldrummen na, dat werd altijd aan de etenstafel gedaan als kind door twee broers van me. Dat neurotische gepingel doe ik nog steeds elke dag en vormt de uitgangsbasis voor mijn muziek. Veel inraggen op drumpads en toetsen dus. In 2004 heb ik een keer een muziekprogramma op mijn oude pentium-pc gezet en ik ben daar altijd mee bezig gebleven, omdat ik het idee had dat ik er steeds beter in bleef worden.
Wie is je muzikale held en waarom?
Er zijn er zoveel. Ik denk mijn vader en broers ten eerste, en verder heb ik heel veel periodes in mijn leven gehad waarin ik echt gestoord veel naar één artiest luisterde. Voorbeelden zijn (in enigszins chronologische volgorde) Tupac Shakur, Snoop Dogg, Battlecat, Kokane, Etienne de Crecy, Laurent Garnier, AtJazz, Total Science, Calyx, Skream, Jakes, People under the Stairs, Mf Doom, Madlib, J Dilla, Elzhi, Starkey, Silkie, Evil Needle, Mr. Carmack, Sivey. Verder moet ik zeggen dat ik Arthur Verocai en Gil Scott Heron wel echt zeer hoog heb zitten; tijdloze muziek. Ook mag je aan dit lijstje funkbands als Kool & the Gang, the Fatback Band en Funkadelic toevoegen, en een shitload aan vieze soul glijers. Denk Teddy Pendergrass, Luther Vandross, Isaac Hayes, en mijn absolute soulfave: Donald Byrd.
Wat heeft 2014 je gebracht?
Ik heb in 2013 wat gezeik met mijn gezondheid gehad, wat ik geregeld ontvluchtte door muziek te gaan maken. Tijdens oud en nieuw 2014 heb ik met wat mensen gesproken over mijn muziek, wat ik zelf altijd maar zag als een uit de hand gelopen grap waar ik toch niks mee zou doen. Op aanraden van wat luisteraars op dat feest heb ik m’n bescheidenheid afgeschud en mijn muziek naar labels gestuurd die ik zelf ontzettend tof vond. Mijn doel was om op een label te landen waar ik perfect bij pas en dat is wonder boven wonder vrij snel gelukt. Darker Than Wax uit Singapore nemen mij nu onder hun vleugel, en dat is een perfecte match. Ik werk op dit moment van schrijven aan een debuutalbum dat in het voorjaar van 2015 het licht gaat zien. Ik kan er nog niet teveel over kwijt, behalve dat het echt een conceptuele plaat gaat worden die als één geheel de luisteraar moet meenemen in een trip langs verschillende stijlen en vibes, terwijl er ook een verhaal verteld wordt. Tevens heb ik ook veel gedraaid in 2014, iets wat ik mezelf verplicht aan het aanleren ben om ook bij het lokale publiek mijn stijl te introduceren. Hoogtepunt was een dj-set op Malta waar schijnbaar buiten het zicht wat Engelse huisvrouwtjes los aan het gaan waren op mijn shit. Te gek!
Wat zijn de plannen voor 2015?
Het releasen van een album, samenwerkingen met artiesten, en proberen ook in Nederland voet aan de grond te krijgen in plaats van alleen via het internet beluisterd te worden. Maar het basisdoel is hetzelfde doel wat ik had toen ik ooit begon met voor de grap muziek maken: elke track beter maken dan de vorige en kijken hoe ver we dit muziekding kunnen krijgen.
Waarom moet iedereen naar je optreden komen?
Omdat ik dat ten eerste heel erg leuk zou vinden, want ik heb uren en uren doorgebracht in een muffe kamer om al deze beats in elkaar te zetten. Het lijkt me te gek om jullie mijn output te showen! Tevens denk ik dat ik er best wel wat dansbare knallers tussen heb zitten, waar je wat kilocalorieën op kan verbranden; broodnodig zo na de vetmesting van kerst en oud en nieuw.
Wat hoop je dat Grunnsonic je zal brengen?
Ik hoop veel te leren over mijn eigen muziek. Welke tracks werken op het publiek en waarom? Die kennis kan ik omzetten in mijn aanpak qua songstructure en nummeropbouw. Als producer is het natuurlijk altijd een beetje apart om 'op te treden', want ik ben geen DJ maar draai wel mijn eigen nummers. Een echt optreden zou namelijk bij mij thuis zijn, de hele kamer vol met lui die kijken naar hoe ik beats maak. Maar dat proces is niet zo dansbaar, dus zoek ik nu naar een manier om de impulsiviteit van produceren om te zetten in een stijl van draaien.
Wat is je favoriete podium, festival of plek in Groningen om te spelen en waarom?
Ik heb vooral veel in antikraakpandjes op feesten gedraaid. Dat is altijd te gek. Van die uit de hand lopende feestjes waar niemand weet wat links of rechts is en hoeveel kratten bier er nog zijn. Geweldig! Simplon vond ik ook zeer tof om te draaien, alleen was dat destijds mijn eerste keer met CDJ’s (cd-draaitafels) en was mijn mixing game niet echt legendarisch. Subsonic is ook tof, want het lage plafond en de bijna non-stop blazende rookmachine maken er sowieso een lekker morsig hol van waar ik graag wat bass doorheen ros.
Welke andere lokale act die ook op Grunnsonic staat, vind je tof en waarom?
Vikings in Tibet. Ik vind dat ze hele mooie liedjes maken. Ik ga zeker effe checken wat voor show ze neerzetten. Heerlijk dromerige sound waar ik echt van kan genieten. Ik ben tevens bezig met een remix van een track van hun en dat gaat ongetwijfeld een bizarre combi worden. En uiteraard Mulu. Die ken ik al lang, uit de tijden dat ik zelf nog veel met rap bezig was. Mulu weet altijd een goede show neer te zetten en is overtuigd van zichzelf; een eigenschap die een publiek al kan hypnotiseren aan het begin van een show.