Richard is ervan overtuigd dat cassettes nooit zijn weggeweest. "In zekere zin heeft de mainstream de cassettes in het verdomhoekje gezet. In de ogen van de mainstream was het waardeloos en in de tijd waarin het allemaal sneller en makkelijker moet zijn heeft de cassette daar geen plek meer in gekregen." In andere culturen zijn cassettebandjes nog wel terug te vinden. "In de Balkan bijvoorbeeld worden auto’s gebruikt waar nog steeds een cassettedek in zit. In bepaalde culturen lopen ze ongeveer een flink aantal jaren achter en gaat zo’n cassette nog prima mee. Bij ons in Nederland is in begin 2012 de laatste auto met een cassettedeck erin gemaakt."
Een andere reden om cassettes te gebruiken is dat het voor veel artiesten, met name uit de underground, een heel goedkoop medium is om hun muziek aan de man te brengen. "Spotify, downloads en muziek op je iPod zal altijd blijven bestaan, maar er zijn ook genoeg mensen die iets tastbaars willen hebben. Dat ze zo gewend zijn aan het idee dat ze iets in hun handen hebben", aldus Richard.
Dit kan volgens Richards ook net zo goed een cd zijn, alleen bij een cassette heerst nog een nostalgisch effect en nerds of retromanen (mensen die verslaafd zijn aan bepaalde nostalgische gevoelens) willen toch liever zo’n cassette afspelen.
Toen Richard begon met de band Ortega kwam hij erachter dat er altijd wel bands waren die door bleven gaan met tapes uitbrengen. Hij ging zich verdiepen in de cassettecultuur en kwam het Duitse label Nerdcore tegen. Dat label stak ontzettend veel tijd in de verpakking, iets dat Richard nu ook doet. "Aangezien ik veel bands ken waar mensen nog nooit van gehoord hebben en ik ook veel tussen de artiesten zit met het werk dat ik doe, vond ik dat het wel tijd werd dat ik mensen wilde laten zien welke undergroundbands ik tof vind. En ik wilde een vette verpakking."