Bevlogen musici uit Groningen in het Nationaal Jeugd Jazz Orkest

“Je speelt wel op North Sea Jazz, hier droom je van"

Tekst: Jan Westerhof Foto's: Erik Jansen & Jan Westerhof ,

Het afgelopen half jaar speelden gitarist Jorrit Westerhof en (contra)bassist Jan Ruerd Oosterhaven bij het Nationaal Jeugd Jazz Orkest. Bij het NNJO krijgen jonge jazzmuzikanten kans om praktische en inhoudelijke kennis op te doen. Daarnaast kunnen zij dit combineren met bijzondere werk- en podiumervaring. Het doel van het orkest is vooral jongeren met talent te inspireren en jazztalent op weg naar een professionele toekomst te stimuleren. Volgens de website van het NNJO fungeert het orkest ook als een "(inter)nationaal visitekaartje van de Nederlandse jazz." Voor Jorrit Westerhof en Jan Ruerd Oosterhaven ging een grote wens en uitdaging in vervulling.

Om voor het Nationaal Jeugd Jazz Orkest in aanmerking te komen moet een muzikant een demo insturen. Aan de hand van een blind audition wordt dan de keuze gemaakt. Dit jaar viel de keus onder andere op Jorrit Westerhof en Jan Ruerd Oosterhaven. Op de vraag of het via het Conservatorium is gekomen om bij het NJJO te willen spelen, is het antwoord stellig: nee, dit is volledig op eigen kracht en initiatief.

Na de selectie meldden Jorrit en Jan Ruerd zich na hun selectie in Den Haag voor een eerste kennismaking. Dit jaar wordt het orkest geleid door dirigent, componist, trompettist en solist Eric Vloeimans. Het orkest speelt onder zijn artistieke leiding zijn speciaal voor het orkest gearrangeerde werken. Er volgde een tijd van intensief repeteren en coaching. Eerst samen met muzikanten van dezelfde sectie en later gezamenlijk als big band. Jorrit en Jan Ruerd beleefden deze tijd bij het NJJO als een proces waarin ze werkten aan zichzelf: een geweldige ervaring en ontwikkeling als muzikant.

Zowel Jorrit als Jan Ruerd hebben al langere tijd hun hang naar de jazz-muziek. Dit komt doordat ze jazz beide zien als een vorm van vrije muziek, waarin ze zich kunnen bewegen als vrije muzikanten. Toch willen ze zich niet laten leiden door een gevestigde orde, “de jazz politie”, maar willen zich ontwikkelen en laten inspireren. De samenwerking met Eric Vloeimans was voor beide een super ervaring. “Hij heeft ons met zijn ervaring en coaching geleerd van je mogelijkheden gebruik te maken. Een ervaring die je mee neemt in je zijn,” aldus Jan Ruerd.

Na de zelfstudie en repetities van de arrangementen volgde een try-out. Vervolgens vond op 1 mei 2013 de premiere plaats in het Bimhuis in Amsterdam. De muzikanten waren bloedzenuwachtig. Ook Eric Vloeimans, want nooit eerder had hij een big band gedirigeerd. In totaal traden Jorrit en Jan Ruerd elf keer op met het NJJO. Het hoogtepunt was het optreden op het North Sea Jazz Festival. Hier raken Jorrit en Jan Ruerd dan ook niet over uitgesproken. “Je speelt wel op North Sea Jazz, hier droom je van,” zegt Jorrit. Maar ook de ontmoetingen met hun muzikale helden was een hoogtepunt. Jan Ruerd ontmoette bassist Steve Swallow, een ontmoeting die hij nooit meer vergeet. Jorrit ontmoette op zijn beurt de Amerikaanse gitarist Marc Ribot, die o.a bij Elvis Costello en Tom Waits speelt.

Nu het laatste concert erop zit, zitten Jorrit en Jan Ruerd in de gezamenlijke keuken van hun studentenhuis na te genieten van hun tijd bij het NJJO. Beide heren hebben inmiddels hun studie aan het laatste jaar van het Conservatorium weer opgepakt. Na bij het NJJO de ervaring op te hebben gedaan van het out of the box denken, moet nu alles op school weer zoals het hoort. Voor de jongemannen voelt dat vreemd. Er is sprake van een vacuüm van 'wat moet ik nu'? Maar beide muzikanten zijn er van overtuigd dat dit een onderdeel van het proces is en dat deze ervaring hen verder zal brengen.