Vox Von Braun: teruggrijpen op zestig jaar pop

Groningse band neemt de tijd om “lekker te klooien”

Tekst: Sjoerd Huismans ,

Vox Von Braun bracht afgelopen december de tweede plaat Rich & On Wheels uit: een zeer divers album dat invloeden uit de hele popgeschiedenis kent. Sindsdien gaat het lekker met de band: de Groningers touren Nederland door en er komt aandacht vanuit Engeland. Binnenkort gaat Vox Von Braun daarheen voor een tour. Ook komt er een nieuwe video en is de band aan het werk aan nieuw materiaal. Frontman Wymer Vaatstra laat zich echter niet opjagen: “Binnenkort is een relatief begrip.”

Het gaat goed met Vox Von Braun sinds de tweede langspeler Rich & On Wheels eindelijk uitkwam, zegt frontman Wymer Vaatstra. “Het helpt wel dat de plaat uit is. We hebben redelijk wat optredens gehad. Een paar leuke in Amsterdam, bijvoorbeeld in de oude zaal van de Melkweg tijdens Sound Of The Dutch Underground. Hele vette zaal is dat. En nog een leuke show in Rotterdam gedaan als voorprogramma van Rats On Rafts. Het laatste feestje in hun hometown, nu zijn ze weer bezig met opnemen.”

Spelen voor deurgeld
Vox Von Braun krijgt “supergoeie” reacties op de plaat. “Ook vanuit Engeland,” vertelt Vaatstra. Dat zou een reden kunnen hebben: de plaat is in Brighton opgenomen door Matthew Twaites van Electric Soft Parade. Dat zorgt er volgens de frontman voor dat hij daar meer aandacht krijgt. “Daar zijn we erg blij mee. Komend jaar gaan we er hopelijk heen voor een klein tourtje. Het is wel een lastig land. Er lopen zoveel bands rond. Je speelt voor deurgeld, en mag hopen dat er überhaupt wat publiek op je show afkomt.” Een Nederlandse band moet een extra drempel over omdat er al zoveel kwaliteit rondloopt. Vaatstra: “We speelden eens in Londen. De geluidsman zei toen dat hij niet eens wist dat er een Nederlandse undergroundscene is.” Black Rebel Motorcycle Club-gitarist Peter Hayes mixte ook een deel van de plaat in Los Angeles. Of Hayes de plaat daar nog een beetje geplugd heeft? “Dat weet ik niet,” zegt Vaatstra. “Hij is op wereldtournee dus heeft waarschijnlijk wel wat anders aan zijn hoofd.”
 
Lekker klooien 
Er zat maar liefst vier jaar tussen de eerste release Something Ain’t Wrong en de tweede plaat. Volgens velen te lang. Rich & On Wheels kwam dan ook nog eens tijdens de feestdagen uit, op de kortste dag van het jaar. De jaarlijstjes waren al ingeleverd en geen muziekjournalist was aan het werk. Vaatstra: “Waar die kritiek nou vandaan kwam… alsof we voor de pers de ultieme datum gaan prikken!? Er is trouwens genoeg pers voor de plaat geweest.” Het duurt nu eenmaal zo lang, zegt Vaatstra. “Matt Twaites had het druk, dus het mixen duurde een half jaar langer dan gepland. Maar we hebben ook wel de tijd gepakt om lekker te klooien.”
Zestig jaar popgeschiedenis
Rich & On Wheels valt op vanwege het diverse geluid: van dromerige jaren ’80 shoegaze tot surf en van klassieke rock ’n roll tot de knallende stoner-riff van Pitch Black Heart. Vaatstra: “Ik weet niet precies hoe dat bij mezelf werkt. Als ik per ongeluk een riedeltje speel op gitaar, ga ik dat niet laten liggen omdat het niet de goede stijl zou zijn. Wel ontstaan soms nummers die ons als band nét niet liggen.” Vaatstra is blij dat hij anno 2013 als muzikant actief is. “Het is ook het fijne aan deze tijd: je hoeft niet meer één bandgeluid te hebben. Vroeger maakten bands vaak twee ballads en had de rest van de nummers hetzelfde geluid. Nu is dat wat vrijer. Muzikanten kunnen tegenwoordig teruggrijpen op 60 jaar pop. Het is fijn om uit zo’n rijke historie inspiratie te halen.” Er zit verder geen duidelijke lijn in Vaatstra’s schrijfproces. “Soms heeft het te maken met het gitaargeluid dat ik toevallig op dat moment heb, of een zanglijntje dat ik in mijn hoofd heb. Soms begint het met een riedeltje, maar meestal bouwen we het hele nummer om de zanglijn heen.”
 
Bier of koffie 
De reacties op de optredens van Vox Von Braun zijn ook vooral positief, zegt Vaatstra. “Soms is het een beetje vreemd. Het lijkt dan of mensen niet echt enthousiast zijn, en alleen luisteren maar niet dansen. Achteraf vertellen ze dan dat ze het wel heel tof vonden. Maar ik merk dat bij mezelf ook: als ik iets tof vind sta ik meestal ook gewoon lekker te luisteren.” De veelgehoorde klacht over mensen die door concerten heen praten, vindt bij Vaatstra geen weerklank. “Ik vind het juist prettig als er een wat losse sfeer hangt. Bij rockconcerten kan dat, de muziek is er hard genoeg voor. In het buitenland zitten mensen vaak aan tafeltjes bier of koffie te drinken tijdens optredens. Dat zul je hier niet zo snel meemaken.”
 
Nuchter blijven
Het buitenland blijft trekken. Deze zomer speelt Vox Von Braun op de Gentse Feesten. “We spelen om 3 uur op zaterdagnacht. Ik ben benieuwd hoe we dat moeten gaan doen, probeer maar eens tot 3 uur nuchter te blijven.”  Ook zijn er shows in Nederland. Vaatstra noemt een voorprogramma voor The Fresh & Onlys op AreaFiftyOne in Eindhoven en het optreden op Welcome To The Village in Leeuwarden. Daarnaast komt er een video voor een van de nummers van de plaat, “gewoon voor de lol,” volgens Vaatstra. Ook is de band nieuwe nummers aan het schrijven. “Als het af is, duiken we de studio in. Eén van de nieuwe nummers brengen we binnenkort als single uit.” Met een grijns: “Hoewel, ‘binnenkort’ is altijd relatief bij ons.”