Jonge Drent Bernard Gepken bewijst zijn kunnen met debuutalbum In Retrospect: Yes Jonge Drent Bernard Gepken bewijst zijn kunnen met debuutalbum In Retrospect: Yes

Vrijdagavond cd-presenatie in Vera

, Tekst: Wymer Praamstra

Jonge Drent Bernard Gepken bewijst zijn kunnen met debuutalbum In Retrospect: Yes

Vrijdagavond cd-presenatie in Vera

Tekst: Wymer Praamstra ,

Emmen heeft niet een heel rijke poptraditie, maar heeft er met Bernard Gepken een jonge talentvolle troef in handen. Zijn eerste solo-album In Retrospect: Yes staat vol knap geschreven en prachtig gespeelde singer-songwriter liedjes van het stevigere soort. Komende vrijdagavond presenteert Gepken zijn cd in Vera.

Vrijdagavond cd-presenatie in Vera

Emmen heeft niet een heel rijke poptraditie, maar heeft er met Bernard Gepken een jonge talentvolle troef in handen. Zijn eerste solo-album In Retrospect: Yes staat vol knap geschreven en prachtig gespeelde singer-songwriter liedjes van het stevigere soort.  Komende vrijdagavond presenteert Gepken zijn cd in Vera.

Een nieuwkomer is Bernard Gepken al lang niet meer, hij speelde in talloze bandjes, variërend van punk tot country. Het netwerk van muzikale vrienden dat hij hiermee heeft opgebouwd kwam bij het opnemen van zijn eerste eigen plaat goed van pas: bevriende bands als Tangerine, Skik en Beans & Fatback zijn naast zijn vaste band The Musketeers te horen.  Een paar van deze muzikanten zullen Gepken ook vrijdag in Vera ondersteunen.

Het eerste nummer van In Retrospect: Yes is ook meteen de beste. Way To See Me Go is een muzikaal luchtig, maar tekstueel zwaarmoedig nummer dat stiekem zelfs hitpotentie heeft door het geweldige refrein. De stem van Gepken ligt lekker in het gehoor en de muzikale ondersteuning is van een hoog niveau. Het nummer belichaamt wat in de plaat vaak terug komt: een verlangen naar wat is geweest en wat had gekunt. De teksten vertellen over het verleden en het verstrijken van de tijd en ademen daarmee een verlangen naar vroeger uit.

Dat verlangen naar vroeger komt ook muzikaal sterk terug. Briljante moderne singer-songwriters van een generatie eerder dan Gepken, zoals Elliott Smith, Ryan Adams en Bright Eyes zijn duidelijke invloeden en het laatste nummer is niet voor niks een cover van Lou Reed. Toch klinkt het album niet gedateerd, de invloeden zijn knap verwerkt tot moderne liedjes met een prettige hang naar het verleden. De indrukwekkende arrangementen hebben een goede afwisseling tussen rijk, vol en somber.

Bernard Gepken levert met In Retrospect: Yes een erg knappe eerste cd af waar het talent vanaf spat. De paar mindere liedjes op het album worden hem vergeven, hij laat in andere nummers horen in staat te zijn tot het schrijven en spelen van prachtige nummers die een groot publiek aan kunnen spreken. Met deze plaat over het verleden bewijst Gepken een gouden toekomst te hebben.

Wil je Bernard Gepken live horen? Hij treedt vrijdag 10 december op in Vera, vanaf 22:00. De entree is gratis (met maandkaart).

nu op 3voor12