Geef een in het oog springend optreden op Noorderslag en de kans is groot dat je als band of singer/songwriter opeens erg in trek bent. Bij labels, managers en boekers bijvoorbeeld, die na de show komen vertellen onder de indruk te zijn en een visitekaartje geven. Powerrockers The Bloody Honkies schudden direct na hun Groningse show handjes met label Sonic Rendezvous en Mojo Concerts, terwijl boeker The Alternative graag de optredens voor zanger Lucky Fonz III wil regelen. 3VOOR12 vroeg met het oog op de komende onderhandelingen ervaren rotten hun carrièreadviezen te geven.
Dondersgoed weten waar je precies mee bezig bent en wat je zelf wilt. Dat is wat de geraadpleegde carríèreadviseurs betreft het allerbelangrijkste op het moment dat labels of boekers zich aandienen. “Vraag jezelf voordat je gesprekken gaat voeren goed af waar je wilt staan over een jaar”, zegt Gem-zanger Maurits Westerik. “Praat verder met iedereen die aan je trekt en hoor aan wat zij binnen een jaar met je willen. Dat hebben wij zelf ook gedaan en zo hebben we met Excelsior een goede keus kunnen maken.” Tijdens gesprekken is het volgens Westerik vooral belangrijk ‘jezelf te zijn.’ “Begin niet meteen over de centen, maar praat veel over waar het om gaat: je muziek. Vertel dus uitgebreid hoe jij je eigen muziek ervaart en kijk of dat overeenkomt met de persoon tegenover je. Alleen zo kom je erachter met wat voor mensen je praat en of ze je goed aanvoelen. Volgt er een aanbod, dan krijg je meestal twee of drie weken bedenktijd. Neem die tijd ook om alles op een rijtje te zetten.”
Bettie Serveert-gitarist Peter Visser kan dat beamen. “Wat je in ieder geval nooit moet doen is meteen ja of nee zeggen. Zorg verder dat je nuchter op je gesprek verschijnt.” Visser hanteert drie gouden tips voor beginners. “Met die drie ben je al een heel eind”, zegt hij. “Teken nooit een contract als je niet precies weet wat alles betekent. Dat klinkt simpel, maar zo eenvoudig is het niet. Laat dus een betrouwbaar iemand die er verstand van heeft er ook naar kijken. Want er zijn genoeg contracten die gunstig uitpakken voor het label, maar niet voor de artiest. Geef verder nooit meteen je financiën uit handen en onthoud de volgende leidraad: vraag je bij moeilijk door te hakken knopen, iemands ontslag bijvoorbeeld, altijd af wat het beste is voor de carrière. Als je daar een eerlijk antwoord op kunt geven, zit je op het goede spoor.”
Renée Vermijs, beter bekend als Charlie Dée, is iets voorzichtiger als het gaat om specifieke adviezen geven. “Er zijn duizend wegen die naar Rome leiden”, zegt ze. “Uiteindelijk hangt alles maar net af van wat je zelf met je muziek wilt. Verkoop in ieder geval niet direct de rechten van je muziek. Wacht daar zo lang mogelijk mee, ook al is het voorschot nog zo aanlokkelijk. Mocht het later namelijk minder goed gaan, dan kunnen die rechten nog heel waardevol zijn.”
In 2004 ging Charlie Dée Otto ‘Lucky Fonz III’ Wijchers voor in het winnen van de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer/songwriter. Wijchers had voor het winnen van de prijs al een cd in eigen beheer uit, de zangeres ging na haar winst met labels praten om een plaat uit te kunnen brengen en kwam bij PIAS terecht. “Ik zou zeggen: zoek eerst een platenmaatschappij en ga dan met hen op zoek naar een geschikte boeker. Ik denk dat Lucky Fonz het meest heeft aan een klein label, maar ik kan het me voorstellen als hij alles zelf in de hand wil houden. Het is maar net wat je wilt. Marike Jager doet ook alles zelf en dat gaat goed. Met mij ging het na de Grote Prijs best hard. Ik wilde snel een plaat maken en was gek geworden als ik alles zelf had gedaan.” Ga je eenmaal onderhandelingen, zet dan je zesde zintuig aan, adviseert ze. “Let goed op hoe mensen reageren en of ze moeite voor je willen doen. Lok ze maar uit de tent door veel over jezelf en je muziek te praten. Vertel wat je zelf wilt bereiken. Als ze direct beginnen over hoe slecht het gaat met de muziekindustrie, of je merkt dat je de personen tegenover je over de streep moet trekken, laat dan maar zitten.”
Dondersgoed weten waar je precies mee bezig bent en wat je zelf wilt. Dat is wat de geraadpleegde carríèreadviseurs betreft het allerbelangrijkste op het moment dat labels of boekers zich aandienen. “Vraag jezelf voordat je gesprekken gaat voeren goed af waar je wilt staan over een jaar”, zegt Gem-zanger Maurits Westerik. “Praat verder met iedereen die aan je trekt en hoor aan wat zij binnen een jaar met je willen. Dat hebben wij zelf ook gedaan en zo hebben we met Excelsior een goede keus kunnen maken.” Tijdens gesprekken is het volgens Westerik vooral belangrijk ‘jezelf te zijn.’ “Begin niet meteen over de centen, maar praat veel over waar het om gaat: je muziek. Vertel dus uitgebreid hoe jij je eigen muziek ervaart en kijk of dat overeenkomt met de persoon tegenover je. Alleen zo kom je erachter met wat voor mensen je praat en of ze je goed aanvoelen. Volgt er een aanbod, dan krijg je meestal twee of drie weken bedenktijd. Neem die tijd ook om alles op een rijtje te zetten.”
Bettie Serveert-gitarist Peter Visser kan dat beamen. “Wat je in ieder geval nooit moet doen is meteen ja of nee zeggen. Zorg verder dat je nuchter op je gesprek verschijnt.” Visser hanteert drie gouden tips voor beginners. “Met die drie ben je al een heel eind”, zegt hij. “Teken nooit een contract als je niet precies weet wat alles betekent. Dat klinkt simpel, maar zo eenvoudig is het niet. Laat dus een betrouwbaar iemand die er verstand van heeft er ook naar kijken. Want er zijn genoeg contracten die gunstig uitpakken voor het label, maar niet voor de artiest. Geef verder nooit meteen je financiën uit handen en onthoud de volgende leidraad: vraag je bij moeilijk door te hakken knopen, iemands ontslag bijvoorbeeld, altijd af wat het beste is voor de carrière. Als je daar een eerlijk antwoord op kunt geven, zit je op het goede spoor.”
Renée Vermijs, beter bekend als Charlie Dée, is iets voorzichtiger als het gaat om specifieke adviezen geven. “Er zijn duizend wegen die naar Rome leiden”, zegt ze. “Uiteindelijk hangt alles maar net af van wat je zelf met je muziek wilt. Verkoop in ieder geval niet direct de rechten van je muziek. Wacht daar zo lang mogelijk mee, ook al is het voorschot nog zo aanlokkelijk. Mocht het later namelijk minder goed gaan, dan kunnen die rechten nog heel waardevol zijn.”
In 2004 ging Charlie Dée Otto ‘Lucky Fonz III’ Wijchers voor in het winnen van de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer/songwriter. Wijchers had voor het winnen van de prijs al een cd in eigen beheer uit, de zangeres ging na haar winst met labels praten om een plaat uit te kunnen brengen en kwam bij PIAS terecht. “Ik zou zeggen: zoek eerst een platenmaatschappij en ga dan met hen op zoek naar een geschikte boeker. Ik denk dat Lucky Fonz het meest heeft aan een klein label, maar ik kan het me voorstellen als hij alles zelf in de hand wil houden. Het is maar net wat je wilt. Marike Jager doet ook alles zelf en dat gaat goed. Met mij ging het na de Grote Prijs best hard. Ik wilde snel een plaat maken en was gek geworden als ik alles zelf had gedaan.” Ga je eenmaal onderhandelingen, zet dan je zesde zintuig aan, adviseert ze. “Let goed op hoe mensen reageren en of ze moeite voor je willen doen. Lok ze maar uit de tent door veel over jezelf en je muziek te praten. Vertel wat je zelf wilt bereiken. Als ze direct beginnen over hoe slecht het gaat met de muziekindustrie, of je merkt dat je de personen tegenover je over de streep moet trekken, laat dan maar zitten.”