De Achterhoekse band Raw Flowers heeft grote sprongen gemaakt. Inmiddels zijn ze aangesloten bij Kroese Records, waar ze op 1 september 2017 het vervolg van hun debuutplaat zullen uitbrengen. Gitarist Paul Diersen en bassist Raymond Grevink vertellen over de nieuwe release.

Een publicatie in samenwerking met Behind The Corner, online magazine voor de Achterhoekse popcultuur.

De tweede langspeler draagt de naam No Time Like The Present en bevat 11 nieuwe nummers. Het album wordt gepresenteerd op zaterdag 2 september 2017 in Oerkroeg Schiller te Aalten. De band heeft een nieuwe bassist: Raymond Grevink. Kort na de bandswitch dook de band de studio in voor de opnames. Inmiddels hebben ze enkele shows gespeeld in de nieuwe bezetting en hebben ze een booker die nog meer shows gaat regelen.

Wat hebben jullie anders gedaan bij de nieuwe plaat ten opzichte van de eerste plaat?

Paul: "Haha! Dit wordt een lang verhaal. Eigenlijk hadden we precies dezelfde intentie voor het maken van de nieuwe opnames, namelijk om het heel snel te doen, net als bij de eerste. In september 2015 zijn we gestart. We hadden nummers, dus het plan was om demo’s te maken en daarna meteen de studio in te gaan. Dat hebben we ook daadwerkelijk gedaan: in december 2015 zijn we gestart met 6 nummers. De bedoeling was om het geheel snel in 2016 af te maken, maar dat is door allerlei oorzaken niet gelukt."

"We speelden de nieuwe nummers wel live. Vorig jaar, toen we een aantal optredens hadden op bijvoorbeeld Manana Manana en de Zwarte Cross, vond ik dat de nummers veelal wat traag waren. Het was veel midtempo en we hadden behoefte aan nummers met wat meer vaart. Na het optreden op de Zwarte Cross zijn Lawrence en ik bij elkaar gaan zitten om meer uptempo nummers te schrijven."

"Op dat moment hadden we nog steeds de intentie om wat we hadden opgenomen te gebruiken en er de andere helft bij te schrijven. We hebben in augustus een paar keer samen op zolder gezeten en toen kwamen er achter elkaar nieuwe nummers. 'Good Night & Good Luck', 'Cosmic Fugazi', 'Blue Stained Brother', 'The Duel', 'How I Wish en Wild Enough?' zijn allemaal in een paar weken geschreven. Dat was eigenlijk van: wow! Dit is echt fris, lekker en nieuw. Dit wordt het uitgangspunt en we zien nog wel wat we gebruiken van die eerdere opnames. "

De eerste single van het album No Time Like The Present heet Cosmic Fugazi

"Toen Clemens er in het najaar mee stopte, besloten we definitief een streep door de eerdere opnames te zetten. We wilden een nieuwe start maken met Raymond. Er ligt dus nog een halve Raw Flowers plaat op de plank. Ik heb wel eens gegrapt dat de tweede plaat nooit is uitgekomen en dat No Time Like The Present eigenlijk onze derde plaat is."

"Kortom: wat er nu op de nieuwe plaat staat is grotendeels geschreven vorig jaar augustus, in oktober/november hebben we de demo gemaakt en in december en januari gerepeteerd met de nieuwe bassist Raymond Grevink. Eind januari is de plaat opgenomen. Alles verliep gewoon snel, in twee dagen is alle muziek opgenomen, plus al met al een dag gitaaroverdubs voor mij. In februari/maart is vervolgens de zang opgenomen en is het geheel afgemixt door Roy Klein Entink."

Hoe is de titel No Time Like The Present ontstaan?

Paul: "Lawrence kan je dat precies vertellen, maar voor zover ik weet heeft hij het uit een film. Hij dacht: ‘hey dat is mooi, die moet ik onthouden’. Het zinnetje komt ook voor op onze eerste single 'Cosmic Fugazi'. Het slaat op het thema dat in veel nummers terug komt: nu is het moment. We wisten al vrij snel dat dit de titel ging worden."

De plaat is gemasterd door Jarno Volman. Wat vonden jullie belangrijk voor deze plaat op het gebied van mastering?

Paul: “We weten geen van allen wat mastering precies inhoudt, behalve dat van de muziek een soort sonisch geheel wordt gemaakt. Ik heb gewoon op de achterkant van een aantal platenhoezen zitten rondneuzen en toen kwam ik bij Jarno uit. Ik heb hem toen één nummer toegestuurd. Na mastering kwam het nummer terug en bij beluistering hadden we echt zoiets van: wow! Te gek! Dus toen heeft hij de rest van de plaat ook gemasterd. De plaat klinkt helder, we hadden met mixen al zoiets van: het mag wel lekker open zijn qua geheel. We zijn niet vies van wat galm. Roy heeft het heel mooi gemixt en Jarno heeft het vervolgens naar een nog hoger plan getild in de mastering.”

Raymond: “We kregen een heel technisch verhaal terug van: ik heb een frequentietje minder hier gedaan bij de bas en ergens anders weer een frequentie geboost.” Paul: “Ja precies, zo gaat het. Bij vinyl maakt hij alles onder de 150 hertz – alle lage tonen dus – mono. Dat schijnt zo te moeten.” Raymond: “Die man weet wel wat hij doet, want het resultaat mag er zijn.”

De lay-out is gemaakt door Koen Stegehuis. Hoe is het ontwerp van de vogel in de kooi tot stand gekomen?

Paul: “Volgens mij was dit een idee van Ilja. Hij is onze chef artwork. Hij had iets bedacht met een vogel. Koen heeft dat vervolgens vertaald naar dit ontwerp. We zijn er erg blij mee, we krijgen er goede reacties op. Bij de eerste 50 lp’s krijg je trouwens een risoprint, een soort zeefdruk, die je op de muur kunt hangen. Dit is een extraatje, dan hoef je de platenhoes niet op de muur te hangen. Je moet er dan wel snel bij zijn!”

Twee september 2017 is de releaseshow in Oerkroeg Schiller te Aalten. Waarom hebben jullie voor deze locatie gekozen?

Paul: “Er was een aantal zalen dat ons aanbood om daar te spelen als we de nieuwe plaat uit zouden brengen. Maar we dachten allemaal gevoelsmatig ‘dat doen we in Schiller’. Het is voor ons allen een stamkroeg.” Raymond: “Het is eigenlijk gewoon een thuiswedstrijd.”