Behind The Corner en 3voor12Gelderland werken samen en publiceren onderling elkaars artikelen. De van oorsprong uit Lichtenvoorde afkomstige Sean Gascoigne is voor de Popronde 2017 geselecteerd. Meindert Bussink van Behind The Corner had onlangs een interview met Sean over zijn inspiratie en opnameproces.

Een interview in samenwerking met Behind The Corner, online magazine voor de Achterhoekse popcultuur.

Behind the Release: Sean Gascoigne - Here’s to Love

Sean Gascoigne omschrijft zichzelf als een eenmansorkest: “Ik doe eigenlijk bijna alles zelf. Ik schrijf de liedjes, neem ze op, produceer ze, breng ze uit via het internet, maak mijn eigen artwork, videoclips en ik treed ermee op”. Waar? Gascoigne, inderdaad de zoon van de Gaspiepe, speelde bijvoorbeeld al op het Incubate festival (2014) en vorig jaar solo in Zutphen bij Bevrijdingspop Achterhoek en met zijn band Holyman op het Hootchie Koe festival in Varsseveld. De laatste jaren is hij vooral in zijn woonplaats Amsterdam regelmatig te zien en te horen. Op zaterdag 11 maart speelde hij met Holyman in de Cinetol bij de nieuwe clubavond van 3voor12 Amsterdam, maar twee weken daarvoor plaatste hij ook plotseling een nieuw liedje op YouTube: Here’s To Love. De hoogste tijd om hierover eens verder te praten.

En, hoe verloopt het opname proces?

De plaat heeft hij thuis opgenomen: “Al mijn ep's neem ik thuis op. Voor ‘Paper Tiger’ - zijn vorige ep - heb ik wat drumtracks opgenomen bij een vriend van mij in zijn studio omdat ik rond die tijd in een flat woonde en dus te maken had met buren en een kleine ruimte. Tegenwoordig woon ik in een oude school waar ruimte genoeg is om lekker muziek te maken. THANK GOD!”

Voor de liefhebbers vraag ik in het dossier Behind the Release ook altijd naar de gebruikte spullen. Glimlachend antwoordt Gascoigne: “Voor het opnemen een Revox B77 en een Philips D6350 en voor het mixen een Presonus Studio One. De Shure SM57 is de enige mic die ik gebruik. Verder heb ik nog een 70's Hondo elektrische gitaar, een 50's Harmony akoestische parlour gitaar en een Hayman kickdrum. De Kittyhawk gitaarversterker gaat naar een zelfbouw 2x12 cabinet en de Empath Electronics pedalen zijn gemaakt door Lee, een vriend van mij. Tot slot heb ik een Casio SK-10 en Bontempi synthesizer gebruikt en een zooitje kringloop percussie. De snaren zijn merkloos.”

Wanneer ik hem vraag naar een anekdote van de opnamen, glundert hij weer: “Tijdens het opnemen vloek ik veel en dan twijfel ik vaak of ik een Nederlander ben met Tourrette, of gewoon een gezonde engels man”. Waar hij het meest trots op is? “Het eindresultaat natuurlijk! Ik doe alles alleen dus het is een heerlijk gevoel dat ik krijg als alles op de band staat en het klopt. De puzzel is klaar.”