Niemandsland releaseshow, Yildiz Gies. Vrijdag 11 april 2025, Brebl Nijmegen
De presentatie van een album is een spannende gebeurtenis. Een lange periode van creatie gaat eraan vooraf en dan komt de dag dat je als artiest het resultaat los moet laten in de wereld. Vooral als een album zo dichtbij en persoonlijk is, is die eerste sprong best een diepe. Gelukkig is het Nijmeegse podium Brebl deze vrijdagavond vooral gevuld met vrienden, bekenden en muziekliefhebbers voor een zachte landing wanneer Niemandsland van Yildiz Gies voor het eerst het podiumlicht aanschouwt.
Het concert
Het begon in de Ooijpolder
Niemandsland is het project van de Nijmeegse Yildiz Gies en bestaat uit een verzameling muziek, poëzie en vertellingen die als samenhangend geheel elkaar versterken. Vandaar ook dat het album alleen fysiek wordt uitgebracht op vinyl en niet gedeeld wordt op streamingdiensten.
Een nachtelijke ontmoeting bij het kerkje van Persingen vormde de start van het avontuur dat vanavond eindigt met de eerste live-uitvoering van Niemandsland. Dit verhaal vormt ook de start van de avond. Een leeg podium en alleen de stem van Yildiz die vertelt. Over een fietstocht met van drank zware benen, over een sterrenhemel in een donkere polder en over een fotograaf die dat nachtelijke licht probeert vast te leggen in de schaduw van het kerkje.
De fotograaf bleek een oude bekende te zijn die haar meeneemt in zijn universum en haar tegelijk een spiegel voorhoudt waarin zij wordt geconfronteerd met haar eigen vooroordelen en verwachtingen. Eenmaal thuis denkt ze na over de betekenis van de ontmoeting, gedachten die hun weg naar buiten vinden in verhalen, poëzie en muziek en die uiteindelijk leiden tot Niemandsland.
Yildiz Gies
Pilaren der Creatie
Terwijl zij wacht op de uitslag van een aanvraag bij het Cultuurfonds om het album te kunnen realiseren, staat opeens de jongeman weer voor haar deur. Hij had op facebook het verhaal over hun eerdere ontmoeting gelezen en brengt haar de foto die hij die avond bij het kerkje van Persingen heeft gemaakt. Het is een foto van een sterrennevel die de Eagle Nebula (Adelaarsnevel) of ook wel ‘Pilaren der Creatie’ wordt genoemd. Na zijn vertrek opent Yildiz haar mail en vindt daarin de goedkeuring van haar subsidieaanvraag. De werkelijkheid is soms bizar.
En nu ligt het album klaar en krijgt het publiek in Brebl het integraal voorgeschoteld, omringd met verhalen en anekdotes, en met muzikale begeleiding van Erik Harbers (bas), Pieter Klaassen (gitaar) en Björn van den Boom (drums), naast Yildiz Gies op zang en gitaar. Het lage podium staat vol met instrumenten en accessoires. Tijdens de show zal Yildiz zich regelmatig verkleden en variëren de scènes van schitterend uitbundig met feesthoedjes en confetti tot ingetogen kwetsbaar in een te grote trui. Het wisselen van rol gaat moeiteloos, de teksten vloeien met ogenschijnlijk gemak over haar lippen en elke emotie is goed te zien en te horen, want hoewel Brebl een klein podium is, zijn het geluid en belichting prima in orde.
De avond vormt een mooie mix van muziek, confetti en gesproken woord met teksten die recht uit het hart komen en daar ook in raken. Niemandsland ligt op de grens van waken en slapen, tussen realiteit en fantasie en vormt een plek waar iedereen heen kan om zichzelf te zijn. Yildiz wijst de weg met poëzie en humor.
Yildiz Gies
Yildiz Gies
Yildiz Gies