Mereo, een personage gecreëerd door Rens Blonk, ziet op 22 juni in Luxor Live het levenslicht. Vol overtuiging springt hij de wereld in: een jongen die liefde wil brengen daar waar de mensen het strijden moe zijn. Na de ep Togetherness is hier nu Blonks eerste album: Save It. Een knetterende electropopplaat met een flinke scheut soul. Maar wie is Mereo nu eigenlijk?

Voordat Blonk het podium betreedt, wordt het publiek opgewarmd door de 18-jarige Lola Peters, begeleid door gitarist Gerrit van Balenhaar. Hoewel dit ook voor haar een primeur is – voor het eerst op de planken met eigen materiaal – is het meteen raak: een soulful altstem navigeert zelfverzekerd door een vijf liefdesliedjes. "Liefde is nou eenmaal het makkelijkst om over te schrijven" biecht Peters op.

Haar stem gaat van scherp en krachtig naar het fluisterachtig-dromerige van Katie Melua. In ‘When You Left’ komt Peters vervolgens weer sassy uit de hoek, vooral als ze de lagere tonen van haar bereik aanboort. Fraaie liedjes, alleen zou er wat betreft opbouw en variatie misschien nog een tandje bij mogen.

Het concert

Albumrelease Mereo + Lola Peters (voorprogramma)
Zaterdag 22 juni 2019
Luxor Live Arnhem

Lola Peters

Up next: Mereo. Een blik op het podium en je waant je even bij een mini-Eurovisie Songfestival: Blonk staat in sprinthouding klaar op een kubus tegen een muur waarop een groot menselijk hoofd is geprojecteerd. You’ll be listening to… Mereo klinkt het uit de boxen. Met een ruk springt hij van het blok en trapt af. Al loopt de zang niet meteen lekker, halverwege de begintrack ‘Wasted Night’ weet hij zich snel te herpakken.

Het is moeilijk Blonk niet sympathiek te vinden. Hij is vastbesloten het publiek mee te nemen in zijn enthousiasme. Bijna smekend om bijval zwiert hij de eerste minuten met de microfoonstandaard van de ene kant van het podium naar de andere. Vol energie, maar soms ook wat slungelig. Een beetje jammer na het ultrastrakke startschot. Maar hoe kun je je nu verweren tegen iemand die zo duidelijk zijn ziel en zaligheid in zijn optreden legt?

Mereo

Soms is die performance misschien wel ietsje te. Wanneer hij minder beweegt en zich op de zang toelegt merk je pas goed dat Blonk is gezegend met een heel innemend en beheerst stemgeluid. Vooral in ‘Manami’ weet Blonk dankzij zijn staccato falset een lekkere mix van zwoel en mysterieus samen te stellen. Bij ‘Save It’ en ‘Mereo’, springerige R&B-tracks met triphopinvloeden, is de verleiding zelfs groot een vergelijking met Justin Timberlake of Chet Faker te maken.

Maar wie is die Mereo nu precies? Een alter ego? Een samenraapsel van verschillende verhalen waar Blonk het publiek doorheen loodst? Dat laatste lijkt eerder het geval. Een duidelijke persoonlijkheid brengt hij niet, maar als sfeerplaatje met de psychedelische landschappen in de visuals klopt het helemaal.

Het Arnhemse publiek sluit Mereo in de armen en wanneer Lola een kleine terugtocht naar het podium maakt. Tijdens ‘Separation’ laat hij het podium even helemaal aan haar, waarna het publiek hem luid toejuicht. De afsluiter vormt misschien wel het hoogtepunt: ‘Honesty’, ook de laatste song op de plaat, is een mooie, gevoelige ballad en bewijst nogmaals dat Blonk als zanger heel wat in zijn mars heeft.

Mereo

Mereo

Mereo

Lola Peters

Mereo