St. Tropez, Boog , vrijdag 24 juli
Er heeft een hele poos een mysterieuze gloed om de identiteit van deze band gehangen. De geruchten gingen dat het om de gasten van Go Back To The Zoo ging, maar een verband met de van oorsprong Nijmeegse band bleef uit. “Four guys making garage-punk in a former gay sauna by the canals of Amsterdam,” dat is alles wat ze prijsgaven. Vrijdag sloten ze de Boog stage af en werden onheldere zaken verduidelijkt.
Het concert
De act
De vermoedens bleken niet ongegrond te zijn. De gebroeders Hieltjes en hun compagnons Kroon en Kniest hebben zich inderdaad verenigd in een nieuwe garage-punkformatie en hun naam veranderd in St. Tropez. Hiermee laten ze het hitzoekende zomerrockimago dat Go Back To The Zoo in de laatste fase van hun bestaan bezat volledig achter zich. Hun nieuwe, compleet omgeslagen geluid verraadt een neiging naar bands als Sonic Youth, The Vaccines en The Hives: snelle, sprankelende punksongs die voorbij zijn voordat je er erg in hebt. Voeg hier nog een plaatselijke harmonieuze meerstemmigheid en wat lo-fi vocalen met spacende effecten aan toe en je krijgt St. Tropez.
Het moment
Het moment is de nieuwe song waarvan de naam niet wordt prijsgegeven (zo mondig zijn de mannen niet, dat blijkt wel weer). De snelle garagerock sfeer die tot nu domineerde geeft een klein beetje ruimte voor invloeden die we kennen van stonerbands als Queens Of The Stone Age. Het wordt direct aangenamer en de hoofden deinen mee met de basdrum van Kniest. Zo laat St. Tropez zien dat ze niet van plan zijn binnen de lijntjes van het Nederlandse verwachtingspatroon te kleuren. Het geeft een mogelijke belofte voor een veelzijdige, gevarieerde sound in de toekomst.
Het publiek
De mannen hebben attitude (nog steeds) en dat neemt het publiek hen niet in dank af. Na een paar nummers druipt een deel van het publiek af en het overgebleven hoopje festivalgangers lijkt niet veel zin te hebben om de jongens dankbaarheid te tonen. De opzwepende ritmes en energieke podiumhouding mogen daarbij ook niet baten, de voetjes blijven lekker op de vloer.
Het oordeel
Hoewel hun connectie met het publiek zwak genoemd mag worden, is het toch fijn om St. Tropez te zien spelen. Ze geven een solide performance die benadrukt dat deze mannen wel toe zijn aan het internationale platform. Parijs, London, Brighton en enkele Duitse plaatsjes zijn al aan de beurt geweest. Benieuwd of het St. Tropez gaat lukken om ook de buitenlandse harten sneller te laten kloppen.