Na maanden van speculeren werd afgelopen donderdag tijdens een interview op 3FM de ware identiteit van garagerockband St. Tropez officieel onthuld. Door hun show op het Valkhof Festival is er absoluut geen ontkennen meer aan: dit zijn de gasten van Go Back to the Zoo. Dit was hun eerste grote live-optreden in Nederland in deze omgedoopte hoedanigheid. Op de vraag of Lars Kroon (bassist) en Bram Kniest (drummer) meer of minder willen, is het antwoord simpel: “Sowieso meer.”

Jullie zijn gereïncarneerd als nieuwe band. Als wie of wat zou je in een volgend leven willen terugkeren? 
Lars: “Misschien een beetje saai, maar ik zou graag terugkomen als een poes. Een beetje op de bank zitten, geaaid worden, niet teveel nadenken en slapen.”
Bram: “Op de een of andere manier denk ik aan Julius Caesar.”
Lars: “Oké, ander kaliber, nice.”
Bram: “Eerst kwamen klassieke figuren als Jim Morrison en Hitler in mijn hoofd voorbij, maar uiteindelijk kom ik gewoon uit op deze Romeinse keizer.  Hij werd toch vermoord door zijn zoon? In ieder geval heeft hij een vrij intens leven geleid, daar kun je veel van leren.”

Lars: “En Cleopatra was zijn poppetje. Dat is ook niet verkeerd.” 

De oorsprong van St. Tropez werd als eerste geraden door 3voor12. Wie zouden jullie willen ontmaskeren? 
Lars (verwijzend naar een terugkerende vraag aan hun publiek): “Lastig. Meer of minder, Bram?”
Bram: “Zelf ben ik wel benieuwd wat Geert Wilders echt denkt, maar ik weet niet of dat nu hetzelfde is als een persoon ontmaskeren.”
Lars: “Iemand verlinken klinkt niet als iets dat heel vet is om te doen. Door 3voor12 voelden we ons overigens niet genaaid of zo.”
Bram: “Dat was gewoon goed onderzoek.” 
 
De ep van jullie nieuwe project is opgenomen op een voormalig homosaunaschip. Waar krijgen jullie het benauwd van?  
Bram: “Ik krijg het warm van het gebrek aan een fatsoenlijk asiel- en migratiebeleid voor bepaalde zielige mensen die het zwaar hebben.”
Lars: “We nemen de laatste tijd vaak vanuit Calais de tunnel naar Engeland. Daar is één grote opeenhoping van migranten gaande. Mensen zwerven rond en proberen wanhopig in bussen en vrachtauto’s te klimmen. Je kunt het hen niet kwalijk nemen, maar voor de chauffeurs is het ook bepaald niet prettig. Er hangt een hele nare sfeer.”    
 
Uit jullie websitenaam en de lyrics van ‘I wanna Live’ komt naar voren dat jullie in St. Tropez zouden willen wonen. Wat is zo aanlokkelijk aan deze stad?
Lars: “Deze zomer wil ik er voor het eerst naartoe gaan om te kijken of het echt zo tof is als ik denk. Ik heb bepaalde associaties met St. Tropez, zoals het feit dat oliesjeiks erheen gaan om vakantie te vieren. Geld en nepheid prevaleren naar mijn idee. Voor mij staat St. Tropez voor tegenstellingen, orde en chaos. Dit verbeeldt de muziek die we maken goed.”
Bram: “Het veldonderzoek gaat Lars echter pas verrichten als hij er daadwerkelijk is.” 
 
Is de garage in jullie optiek bedoeld als oefenruimte? En welke andere ruimtes in huis zijn ideaal om in te repeteren? 
Bram: “Op zich lijkt het me een goede plek om te oefenen, maar we bevinden onszelf niet in een garagesituatie.”
Lars: “Toch zou ik er liever een auto inzetten, hoor. Of een motor.” 
 
Nu we het toch over huisvesting hebben: teken je ideale woonplek.
Bram: “Ik weet wel een goede optie. We spenderen als band zoveel tijd met elkaar dat we soms van gekkigheid niet meer weten waarover we het moeten hebben. Toen we eens door de Coentunnel in Amsterdam reden, vroeg onze gitarist Teun me hoe ik deze zou indelen als het mijn huis zou zijn. Dat zal ik bij deze weergeven op een plattegrond.” 
Lars: “Kortom, het ideale huis is de Coentunnel.”

Legenda: je ziet een roltrap, zwembad, voetbalveldje, sauna en sushibar plus -chef. Daarnaast is er een tuin, slaapkamer en een hutje waar mensen tol moeten betalen (20 cent). ‘Gestoord Noord’ bevindt zich links op de tekening en het centrum rechts. Tot slot is er een woonkamer en een gezellige kamer (‘Fun’). De schaal van dit ontwerp is onbekend.