Kristal kijken met Dead Giveaway

“We come in pieces!”

Egbert Middelink ,

Samen met bekenden uit de Gelderse muziekscene kijkt 3voor12 gelderland terug op het jaar 2014. Maar we werpen ook een blik in de toekomst: wat gaat 2015 brengen? Deze keer kijken we in de kristallen bol met zanger/gitarist Koen Damman en drummer Riekus van Montfort van Dead Giveaway.

Hoe kijken jullie terug op 2014? Wat waren de hoogtepunten?
Riekus: “We begonnen het jaar meteen met een klein hoogtepunt: de release van onze eerste ep op 15 januari. Dit was, buiten een aantal shows, de eerste keer dat mensen echt kennis konden maken met onze muziek. De reacties waren fantastisch! Het afronden van de opnames was ook absoluut een hoogtepunt. We hebben er flink de tijd voor genomen en veel zelf gedaan qua opnames. We keken er vooral heel erg naar uit om dit af te hebben. Qua optredens was onze show met (jeugdhelden!) Ten Foot Pole in Den Bosch heel cool. Het was de kans om voor een flink publiek te spelen. Het is gaaf om een band die ons erg geïnspireerd heeft aan het werk te zien.” 
Koen: “Inderdaad, het afmaken van de full-length! Iets helemaal tot stand zien/horen komen waar je al jaren aan werkt, schrijft en timmert. Ik ben uiterst tevreden met het eindresultaat, het is absoluut een hoogtepunt. Als je zelf al het werk, de super relaxte sfeer en plezier van het opnemen erin terug hoort, dan klopt alles. Het maakt daarna niet eens zo heel veel meer uit of het gaat verkopen. Al zou dat wel handig zijn, aangezien al ons spaargeld erin zit. Maar de missie is sowieso al geslaagd!”
 
Het lijkt wel of jullie geen dieptepunten hebben ervaren…
Riekus: “Echte dieptepunten zijn er niet geweest. Dat onze eerste buitenlandse show in België niet door ging, was wel jammer. Het faillissement van café The Stage was wel een domper, omdat Niels Breman er altijd hele gave dingen neerzette. Ook omdat het een perfecte plek was om drums op te nemen, hallo natuurlijke galm! Gelukkig blijft echt drama ons tot nog toe bespaard.” 
Koen: “We moesten in 2014 shows afslaan, aangezien Riekus vaak op tour was met Antillectual. Gelukkig hebben we dat probleem vanaf nu vrijwel opgelost door twee supervette invallers: Sander Koot van Tenement Kids en Emiel Toonen van Brakke Toon en Rotte Bert.”
 
Welke band was voor jullie de verrassing in 2014?
Riekus: “Ik zag in april voor het eerst March uit Breda en was flink onder de indruk. Eindelijk een punkband met een zingende dame. Zij weet haar strot open te trekken. Niks geen poezelige zanglijntjes, gewoon een goede dosis schuurpapier-sound. Denk bijvoorbeeld aan Brody van The Distillers of zelfs (Mag ik dat zeggen? Dat mag ik zeggen!) Courtney Love.”
Koen: “Mee eens! Al zou Fleur dan ook wel net zo arrogant en bezopen als Courtney op het podium mogen verschijnen van mij. Alles kapot slaan, omflikkeren en mensen uitschelden enzo… leuk!”  
 
Naar welke andere band moeten we uitkijken in 2015?
Riekus: “Ze zijn al flink goed bezig, maar ik denk dat we nog veel meer gaan horen van Harsh Realms en The 101s. Beide bands hebben recent een nieuwe plaat uitgebracht en zijn fucking goed op het podium. Call It Off komt met een nieuwe plaat en gaat ook zeker wat potten en pannen breken.” 
Koen: “Ook mee eens! En vergeet Sweet Empire niet.”
 
Wat kan het publiek van jullie in 2015 verwachten?
Riekus: “We kunnen niet wachten om in het voorjaar onze debuutplaat We Come In Pieces op lp uit te brengen bij White Russian Records! Het liefst brachten we hem morgen uit, maar het is nogal druk bij de perserijen. Geduld, lieve mensen... Daarnaast gaan we zoveel mogelijk spelen, zodra de plaat er is.” 
Koen: “Juist! We gaan meer kabaal maken, meer versterkers opblazen en meer afterpartyen.”
 
Welke wens zien jullie zelf nog graag in vervulling gaan?
Riekus: “Ik zou graag letterlijk wat meer kilometers maken met de band. Shows in delen van Nederland waar we nog niet geweest zijn, in Duitsland, in België en wie weet waar nog meer.”
Koen: “Oh, mogen we een wens doen? Ik wens dat we zoveel platen verkopen dat we een Dead Giveaway-jacht kunnen kopen. Daarmee kunnen we naar optredens varen en onze vrienden zwaaien ons dan uit. Maar als dat te onrealistisch is, wens ik dat de plaat door mond-tot-mond reclame (waar je het, denk ik, toch vooral van moet hebben tegenwoordig) ook echt bereik krijgt.”