Het gerucht gaat dat The Gathering is gestopt. Wat is daarvan waar?
Vorig jaar is onze bassiste Marjolein Kooijman opgestapt. De overgebleven huidige leden, Hans en René Rutten, Silje Wergeland (die woont in Bergen, Noorwegen) en ik, besloten om een pauze voor onbepaalde tijd in te lassen. Na 25 jaar waren we daar ook wel even aan toe. In het verleden hebben we wel vaker pauzes gehad. Bijvoorbeeld toen Anneke van Giersbergen, onze toenmalige zangeres, zwanger was. In die tijd zaten Hans, René en ik dan toch wel vaak bij elkaar om na te denken over een nieuwe plaat of zoiets. Dat zal ook nu wel weer gebeuren, maar dat kan goed een paar maanden, een jaar of zelfs drie jaar duren.
Hans en René behoren tot mijn beste vrienden. Met hen heb ik ook veel contact buiten The Gathering om. Het is dus niet zo dat we in een dergelijke pauze geen contact met elkaar hebben. We praten natuurlijk veel over de groep, maar we doen ook veel andere dingen samen. Zo gaan we in februari bijvoorbeeld naar Archive in Doornroosje, een bandje waar we al lange tijd fan van zijn.
Frank Boeijen brengt duidelijkheid
Nu The Gathering pauzeert, is het onder andere tijd voor Grimm Limbo
Vanwege het feit dat het al weer even geleden was dat we spraken met de toetsenist van The Gathering, het feit dat er allerlei geruchten de ronde doen én het feit dat het gewoon een aardige gozer is, wilde 3voor12 gelderland weer eens een interview met Frank Boeijen (nee, niet dié Nijmegenaar; die andere). Verschillende whatsapp’jes gingen heen en weer. Uiteindelijk spraken we af in de woning die Frank en zijn vriendin net afgelopen weekend hebben betrokken. Onder het genot van een kop koffie en speciaal voor deze gelegenheid ingeslagen koeken komt meteen de meest brandende vraag op tafel.
Hoe was jullie jubileumoptreden op 9 november in Doornroosje?
Het was heel tof! Het was een idee van Hans, René en mijzelf om iets speciaals te doen. Dat is uiteindelijk de set-up geworden zoals die er nu was, namelijk met alle oude bandleden. Heel bijzonder dat ook alle zangers goed met elkaar door één deur konden, zoals bijvoorbeeld onze eerste zanger, Bart Smits, Anneke en Silje. Dat liep gewoon lekker. Ze hebben ook een flink aantal nummers samen gezongen.
Wat trouwens heel erg bijzonder was, is dat bleek dat een groot deel van het publiek uit het buitenland kwam. Er waren zelfs mensen uit Noord- en Zuid-Amerika naar Nijmegen gekomen om bij dit optreden te zijn. Dat was voor ons hartverwarmend om mee te maken. De shows in Doornroosje hebben we opgenomen en als de opnamen goed gelukt zijn, moet er nog gemixt worden, maar dan komt er absoluut een album in de winkel. Kortom: deze twee optredens waren absolute hoogtepunten van 2014 voor ons!
Eén van de dingen waarmee je bezig bent, is Grimm Limbo. Wat ga je daarmee doen?
Ik heb heel veel nummers in de pijpleiding die geschikt zouden zijn voor een vervolg op de twee ep’s die ik tot nu toe heb uitgebracht. Ik zie Grimm Limbo eigenlijk meer als een hobby. Ik zit niet diep genoeg in de scene om er iets op eigen kracht mee te kunnen. Helaas! Ik ben één van de velen die op deze manier muziek maakt en de kanalen die ik heb zitten helaas niet in de elektronische muziek. (lachend) Ik ben dus nog op zoek naar een label!
Ik vind het ook heel leuk om ermee op te treden. Ik heb dit jaar ongeveer vijf keer opgetreden, waaronder op een filmfestival in Kosovo. Dat was wel heel speciaal. Het Valkhof Festival was ook erg leuk om te doen. Grimm Limbo is een project van van mij alleen. René Rutten, de gitarist van The Gathering, heeft zich wel met het ‘masteren’ van mijn ep bezig gehouden, maar verder heb ik alles zelf gedaan. Je hoort ook de invloeden die ik uit de jaren tachtig heb overgehouden. Een act die ik ook waanzinnig vind, is The Art Of Noise. Ik hou van het fenomeen samplen. Als ik er muziek in hoor, dan gebruik ik het graag. Hoe geweldig is het om allerlei geluidjes, bijvoorbeeld van een paardenracebaan, te samplen tot hele vette nummers. Ik heb altijd geprobeerd om erachter te komen hoe The Art Of Noise dingen doet en trachtte dat na te doen. The Art of Noise was mijn reden om keyboard te gaan spelen.
De laatste ep die ik heb uitgebracht, heet Head Room I. Ik heb ‘m natuurlijk niet voor niets zo genoemd, want er komt een Head Room II. De nummers die daarop komen, zijn ietwat meer downtempo en pasten niet op Head Room I. Head Room II ga ik digitaal releasen op bandcamp en soundcloud.
We hoorden in het geruchtencircuit iets over jouw betrokkenheid bij Zamora…
Zamora is een band/project van Cyril Crutz, samen met Pim van Zanen. Hen ken ik nog goed van Celestial Season, een band waarmee we vroeger heel veel getourd hebben. We zijn altijd vrienden gebleven. Ik heb de plaat gehoord die volgend jaar uitkomt en ik was daar meteen van onder de indruk. Cyril schrijft hele mooie liedjes en zingt geweldig. Hij heeft mij gevraagd om voor live-optredens de toetsen te verzorgen. Omdat ik de muziek zo tof vind en hem graag wil helpen, heb ik dat toegezegd. Het is echt supergoed. Zamora moet je in de gaten blijven houden. Hopelijk wordt dat album de eerste helft van 2015 uitgebracht. Artistiek gezien vind ik echt dat Cyril een geniale plaat gemaakt heeft. Dat is ook écht mijn tip voor 2015. Ik ben trots dat ik daaraan mee mag doen.
Heb je een dieptepunt gehad in 2014?
Muzikaal gezien heb ik eigenlijk helemaal geen dieptepunten. De adempauze is jammer, maar geenszins een dieptepunt. Dat was gewoon nodig. En we komen zeker terug!
Wat zou jouw wens zijn voor 2015?
Zoals je weet, ben ik vorig weekend verhuisd. In ons oude huis was er geen ruimte en geen mogelijkheid om een piano te hebben. Nu, hier in het nieuwe huis, wil ik heel graag weer oppikken om goed piano te spelen. Ik heb dat te lang laten liggen en daarvoor speelde ik best leuk piano. Dat wil ik in 2015 écht weer oppikken. Gewoon voor mezelf. Ik zou misschien zelfs wel bladmuziek willen leren spelen. Ik hou ook erg van klassieke muziek, namelijk.