Kenden jullie elkaars werk al voordat jullie gingen samenwerken?
Barbarella: “We hebben vorig jaar 48 HMVP online gevolgd en kenden daarom wel enkele filmteams van naam. Zo ook SnelSpek Producties en hun video met Dolly, I Beg Your Pardon. Op persoonlijk vlak kenden we alleen Tim Engelaar die met Slaap Vaker Films onze video bij Sparkle Plug heeft gedaan. Vooraf hoopten we weer met hem samen te mogen werken. Het werd echter SnelSpek. Met hen schoten we de video in één dag, een enorme prestatie. Een fijn stel, super enthousiaste en gedreven mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn. SnelSpek heeft (samen met #hekje en alle anderen) super werk geleverd. Een gave ervaring.”
Niek van SnelSpek: “Ik kende Barbarella een beetje. Drie weken geleden heb ik met Jody en Jaap van Barbarella een kapelsessie opgenomen. Ook heb ik ze vorig jaar gezien in het voorprogramma van Fu Manchu in Doornroosje en volgens mij ook een keer op de-Affaire. Roosje was een ontzettend energieke gig met heerlijke riffs en een goede performance. Omdat ik dit al kende was er meteen veel energie om met deze gasten aan de slag te gaan!"
Nena van SnelSpek: "Ik had wel eens van Barbarella gehoord, maar kende de muziek nog niet echt. Echter toen ik voor het eerst het nummer hoorde tijdens de meet and greet van de 48 raakte ik direct geïnspireerd en kwamen er veel ideeën bij me op voor de videoclip."
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Barbarella: “Wij hadden zelf de wens dat er snelheid in de video moest zitten. Daar vraagt het nummer ook echt om. Naast die wens is de tekst vooral bepalend geweest voor de verhaallijn. Hier en daar wat aangevuld met rare surreële beelden. De klik met het filmteam was zo goed dat onze ideeën al snel aansloten op hun interpretatie van het nummer. Zij hebben na afloop van de gezamenlijke brainstormsessie vrijdagavond hun creatieve ideeën uitgewerkt en de nodige productionele voorbereidingen getroffen. Eigenlijk hebben we in een streep naar de zondagavond doorgewerkt.”
SnelSpek: "In eerste instantie hebben we de band gevraagd naar het ontstaan van het nummer. Wat willen ze ermee zeggen en welk gevoel moet de video aan de kijker geven. Hiermee zijn we gaan brainstormen en er ontstonden veel ideeën. Al deze ideeën leidden tot een basis waaruit, in combinatie met een ontzettend goede chemie tijdens het draaien, de video is ontstaan.”
The 48 Hour Music Video Project: Barbarella - Evil Parade
Op 3 november was de finale van The 48 Hour Music Video Project Nijmegen, waarin bands aan filmmakers werden gekoppeld om een clip te maken. We blikken terug met Peter Onstein van Barbarella en Niek Groven en Nena Tijsma van SnelSpek.
Zijn er nog speciale materialen gebruikt om de clip te maken?
Barbarella: “Een GoPro camera, maar qua techniek kan SnelSpek dat beter vertellen. Er zijn een oude Skoda, een aantal whiskyflessen, poker-, kaart- en dobbelattributen, verband en gestoffeerde handboeien gebruikt. Ook hebben we onze pakken weer van zolder gehaald. In de eerste jaren na het verschijnen van Neon City hebben we die veel gedragen en die kwamen ineens weer van pas. Belangrijkste materiaal was misschien wel het nummer zelf.”
Snelspek: “Er zijn niet echt bijzondere materialen gebruikt… Wel hebben we alles zo opgenomen dat we beelden gemakkelijk en mooi konden vertragen. Alles is bewust uit de hand gefilmd om chaos te creëren. We hebben de acteur af en toe zelf de camera in zijn handen gegeven om een claustrofobisch gevoel in een aantal shots te kunnen leggen.”
Waar hebben jullie de videoclip opgenomen?
SnelSpek: “Alle opnamen zijn op vier verschillende locaties in Arnhem gedaan. Van een natuurgebied tot een kantoor, dat we snel hebben omgebouwd tot studio.”
Barbarella: “De clip is gedeeltelijk geschoten in de studio van #hekje in Arnhem en daarnaast in de uiterwaarden bij de Rijn. Het was een koude maar prachtige dag. Het licht was met name aan het eind van de middag fantastisch. Daar hebben ze op een mooie wijze gebruik van gemaakt.”
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
SnelSpek: “Wonderbaarlijk genoeg ging er dit keer eens niets mis! Heerlijk! Het was vooral ongelofelijk gezellig en de opnames ging heel vlot voor het aantal shots en locaties dat we hebben gebruikt.”
Barbarella: “De draaidag betekende voor ons als band vooral heel veel wachten. Iets waar we als bandje inmiddels bekend mee zijn: wachten op optredens, wachten op een afgemixte cd, wachten op grootschalig succes. Maar in het geheel niet vervelend. Het was een leuke, gezellige club mensen. De sfeer was top. Met zo'n twintig man aten we samen in de kleine studio van #hekje: chili con carne, linzensoep en dat alles met nogal wat knoflook.... Gas erop! En snoeihard drummen in een ruimte van een beperkt aantal m2 was gedenkwaardig. Volgende keer beloven we oordoppen mee te nemen voor iedereen. Verder waren de studio-opnames met de acteurs (Edmond, Eva, Sensel en Hannemijn) soms zeer spannend en pikant. Er is een hoop gelachen in ieder geval.”
Wat is jullie favoriete regisseur en waarom?
Barbarella: “Favoriete regisseurs? Lastig. Eerder enkele favoriete videoclips. De video's van Chris Cunningham vallen altijd wel op, bijvoorbeeld Come to Daddy van Aphex Twin. Hij is heel creatief, ik hou heel erg van de 'weirdness' en de 'overall feel' van zijn clips. Een mooie donkere clip. De clips van Tool zijn ook erg cool. Wat dichter bij huis: de clip van De Staat's Fantastic Journey of the Underground Man, ook erg mooi gemaakt.”
SnelSpek: “Dat is echt een ongelofelijk moeilijke vraag! Ik hou van zoveel verschillende dingen dat ik voor een combinatie zou kiezen van David Fincher (Fight Club & Se7en) en Tim Burton (Edward Scissorhands & Big Fish). Fincher om zijn sterke cinematografie en de manier waarop hij een verhaal kan vertellen. Burton vooral om zijn sprookjesachtige stijl en zijn duistere en toch grappige manier van vertellen.”