Nieuw album Merry Pierce betekent stap richting volwassenheid

‘The Warm Aquarium’ toont zowel potentie als tekortkomingen

Stephan Borggreve, ,

Afgelopen week bracht de Nijmeegse band Merry Pierce zijn nieuwe album uit, ‘The Warm Aquarium’ geheten. Tijdens de releaseparty reageerde het publiek enthousiast op de nieuwe nummers. De grote vraag is nu of de plaat zijn waarde eveneens bewijst zonder de sfeer en entourage van een live performance.

‘The Warm Aquarium’ toont zowel potentie als tekortkomingen

'The Warm Aquarium' doet er ongeveer 40 minuten over om elf nummers te voltooien. In een korte tijd geeft het album uiteenlopende impulsen af, die allemaal iets met elkaar te maken lijken te hebben - een connectie op poëtisch niveau. Het is aan de luisteraar om het verband te leggen tussen muziek, vormgeving en teksten. Het gitaarspel van Merry Pierce bestaat veelal uit melancholische deuntjes en gelijkmatige riffs, die vooral het refrein van songs als 'The media' en 'Mount Saint Elsewhere' een opzwepend karakter geven. Samen met de drums vormen gitaar en bas een samenhangend geheel, dat gedurende de hele cd minstens zo prominent aanwezig is als zanger Jarno Volman. Laatstgenoemde zingt constant zuiver, maar loopt het risico na verloop van tijd zeurderig te gaan klinken. Na meerdere luisterbeurten blijkt zijn stem bovenal gewenning te vereisen. Op tekstueel gebied is 'The Warm Aquarium' een interessant project. Hoewel de titel refereert aan de onderzeese populatie, is voornamelijk de vogelwereld een aanhoudend thema op het album. Naast de terugkerende fluitklanken, verwijst Volman meermaals expliciet naar gevogelte. Op 'Untitled' bijvoorbeeld, brengt een dame het verlangen om te vliegen tot uiting ('she said birds want to fly'), een wens die op '7 weeks' in vervulling gaat ('the birds flew right away'). Toeval of niet, de teksten nodigen uit tot nadere interpretatie. Ten opzichte van elkaar vertonen de songs maar één gemis: een gebrek aan experiment. De muzikanten zetten telkens een stevig geraamte neer, om daar vervolgens nauwelijks meer van af te wijken. Er is te weinig ruimte voor solo's en andersoortige probeersels om echt te verrassen. Zo klinkt het album van begin tot eind oerdegelijk en consistent, maar ebt de aandacht na een paar luistersessies onvermijdelijk weg. Wat sfeer betreft doet 'The Warm Aquarium' zijn naam eer aan: het aangename, volle geluid kan de luisteraar in een dromerige stemming brengen, vergelijkbaar met de uitwerking van een warm bad. Met name 'Kenny Roger's son' en 'Audrey's dance' veroorzaken een gezapige gemoedstoestand. Daartegenover staan fellere nummers als 'Californian girls' en 'Right 2b wrong' die een zojuist ingesluimerde luisteraar weer ruw wakker schudden. Die variëteit legt direct de grootste zwakte van het album bloot. De onlogische opbouw kan nu een reden zijn om nummers over te slaan, die in een andere volgorde qua sfeer en kracht beter tot hun recht zouden komen en een daadwerkelijke toevoeging zouden zijn aan het geheel. In zijn totaliteit is 'The Warm Aquarium' een intense en afwisselende plaat waarmee de Nijmeegse formatie haar potentie bevestigt. Tot aan het volgende project heeft Merry Pierce de mogelijkheid om de tekortkomingen te overwinnen en echt volwassen te worden. Op de MySpace van Merry Pierce kun je 2 nummers beluisteren van deze nieuwe cd, uitgegeven door Excelsior Records.