Een luistersessie met Sioen en Marielle Woltring

”Dit nummer heb ik weleens op de radio gehoord”

Nicole Blommers, ,

De Belg Sioen was begin augustus in Arnhem voor het Singer-Songwriter Festival, waar de in Arnhem wonende Marielle Woltring ook optrad. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen liet deze twee singer-songwriters naar elkaars muziek luisteren. Een luistersessie die uitmond in een prettig ‘dubbelinterview’.

”Dit nummer heb ik weleens op de radio gehoord”

Marielle Woltring heeft inmiddels haar ding gedaan tijdens het Singer-Songwriter Festival en Sioen is net aangekomen in Arnhem. Ze zitten naast elkaar op de bank in de luistersessie kamer. Klaar om elkaars muziek te horen. Als eerste wordt de muziek van Marielle Woltring in de cd-speler gelegd. Ze luisteren aandachtig naar het nummer ‘Mirror’. Sioen: “De combinatie tussen piano en zang komt zeker overeen met mijn eigen muziek. De zware stukken zijn iets experimenteler. Het doet me denken aan Tori Amos en An Pierlé. Wel een erg makkelijke vergelijking, he? Het getuigd wel erg van creativiteit van de verschillende piano melodieën.” In tegenstelling tot Sioen treed Marielle op dit moment nog solo op. Marielle: “Ik ga binnenkort wel optreden met een band. Om te beginnen met een drummer, omdat het met een drummer erbij al meer dingen onder de muziek legt. Ik heb ook erg behoefte om meer richting songs te gaan.” Het volgende nummer van Marielle Woltring speelt inmiddels al een kleine minuut in de cd-speler. De twee praten rustig verder over welke piano ze gebruiken. Marielle: “Ik heb een Kawai ES1, maar ik ben wel op zoek naar een betere. Ik zit te denken om een Yamaha S90 aan te schaffen.” Marielle blijkt ook erg verbaasd te zijn over dat Sioen al wel een Yamaha piano heeft. Na twee nummers van Marielle gehoord te hebben is de muziek van Sioen aan de beurt. “Ah, dit nummer heb ik weleens op de radio gehoord.”, zegt Marielle dolenthousiast bij het horen van de eerste noten van ‘Cruisin’’. “Het arrangement met de viool vind ik erg mooi en daar val ik erg voor. Als muziek vaak te standaard is dan begint het voor mij al snel te vervelen. Zo’n arrangement vind ik echt tof..” Sioen: “Het is geen orkest die je hoort, maar een violist die drie keer hetzelfde speelt. Het is wel een echte viool.” Dan komt er een kleine break in het nummer. “Op dit moment begint het publiek meestal al te klappen.”, zegt Sioen met een glimlach. Het is vooral Marielle die erg geïnteresseerd lijkt te zijn in de muziek van Sioen. Ze vraagt aan hem of hij een snelle schrijver is. Sioen: ”Nee, het hangt van de periodes af. Ik heb binnenkort een paar maanden om al het nieuwe materiaal uit te werken, waar ik door het drukke tourschema nog geen tijd voor heb gehad.” Vanaf december duikt Sioen en band de studio in om hard te gaan werken aan de tweede plaat. ‘Another Ballad’ van Sioen wordt inmiddels ingestart. “Hoe ben jij aan je contract gekomen?”, vraagt Marielle. Sioen: “Mijn muziek wordt in eigen beheer uitgebracht via Keremos, een label die we zelf hebben opgestart.” Marielle: “Echt waar? Wat tof!” Als laatste nog een nummer van de vrouwelijke singer-songwriter. Marielle: “Deze heb ik nog niet zo lang geleden geschreven. Mijn stem klinkt wel wat dun. Als je er doorheen luistert dan dit is dit toch wel totaal iets anders.” “Het is soul, he?”, merkt Sioen op. Marielle had helemaal niet verwacht dat zoiets ooit uit haar handen zou komen. “Toen ik dit nummer vanmiddag speelde wisten de mensen niet wat ze hoorde.”, zegt Marielle al lachend. Sioen: “Het hoeft ook niet allemaal een stijl te zijn. Als je veel kunt spelen dan leer je er veel van.” Door veel te spelen is Sioen er zeker erg op vooruit gegaan. Marielle wil als laatste nog kwijt dat men in België veel meer open staat voor haar muziek dan in Nederland, waarna Sioen zich terug haast voor de soundcheck.