Het gaat erom wie er naast je staat in het leven volgens de band Fedchenka. Voor de vier mannen zelf hoeft dit in ieder geval geen platenmaatschappij zijn. De Arnhems/Nijmeegse band laat zich kritisch uit over de Nederlandse muziekindustrie, vertelt over zijn nieuwe ep en wil eigenlijk gewoon zo bekend mogelijk worden.

Een band op eigen volle kracht vooruit?

‘Het gaat er niet om wie je bent of wat je doet, het gaat erom wie er naast je staat’, luidt de boodschap van Fedchenka, de band van Chris Gerretsen, Richard Huijzer, Gerben Lommert en Sander Peelen. Je zou hun muziek alternatieve poprock kunnen noemen, maar zelf houden ze niet zo van de hokjesgeest. Richard verklaart zich nader.

Volgens hem worden sinds het ontstaan van rock-’n-roll steeds weer nieuwe muziektermen bedacht. ‘Dat is gewoon een marketingtruc. Je geeft het een nieuw naampje en dan verkoop je het brood van gisteren weer als brood van vandaag. Platenmaatschappijen willen continu het idee wekken dat ze echt weer met wat nieuws komen. De popjournalistiek doet daar aan mee, want die doen een wedstrijdje wie dan weer de allerhipste term daarvoor verzint. Maar het is eigenlijk allemaal één pot nat.’

Op het moment zijn de vier heren bezig met het schrijven van nieuwe nummers. Ze worden tegenwoordig ondersteund door een zangeres en een saxofonist. Sander: ‘We gaan binnenkort bij Rocketdog de studio in om te kijken hoe ver we zijn.’ Afhankelijk daarvan zal er een ep of cd verschijnen. In mei heeft de band al een try-out gedaan met producer Hans Bedeker (U2, Tori Amos). De samenwerking beviel en zal waarschijnlijk worden voortgezet.

De eerste cd ‘Rocketdog Sessions’ kwam in januari 2004 in eigen beheer uit. Fedchenka houdt het liefst alles in eigen beheer. Richard: ‘Er wordt heel weinig geïnvesteerd in bandjes, er wordt vooral veel geëist van bandjes. Je kunt eigenlijk geen serieuze ondersteuning verwachten als je niet een vaste groep afnemers hebt.’ De distributie zullen zij echter wel uit handen geven. Dat kunnen zij onmogelijk zelf regelen.

De band zal binnenkort, ook in eigen beheer, zelfs een video opnemen, als ondersteuning bij het nummer 'Amsterdam'. Chris: ‘En er moeten heel veel live-shots inkomen die laten zien wanneer we het beste zijn.’ Richard: ‘We willen airplay. Men zegt dat je pas op de radio komt als je op de televisie komt en vice versa.’ ‘Begin 2005 moet alles samenkomen: video, single, ep.’ Zo luidt het plan van Fedchenka volgens Chris.

Richard: ‘Naamsbekendheid, daar gaat het om.’ Dat is tevens een reden waarom de band met een distributiemaatschappij in zee gaat. Chris: ‘Om wat bekendheid te genereren moet je ook wel in de winkels liggen. Uiteindelijk gaat het toch via internet. Die strijd moet je ook helemaal niet willen strijden, het moet gewoon gratis downloadable worden. Maar goed, het aantal hits op de internetsite moet omhoog.’

Fedchenka treedt vaak op. Ook een manier om zo veel mogelijk mensen bereiken. Chris ergert zich echter wel aan de hokjesgeest en de vooringenomenheid van de Nederlandse clubscene. ‘Eigenlijk zijn er maar heel weinig tenten waar je als rockband terecht kan. Ze krijgen subsidie om jonge bandjes te promoten, maar ze zijn niet bereid om enig risico te nemen.’ Vrijdag 17 september 2004 zal de band in ieder geval weer in Willemeen in Arnhem optreden.