Wij hebben elkaar al vaker gesproken, maar zou je jezelf voor de geïnteresseerde onbekende kort willen voorstellen?
Ik ben Sian Sterkenburg. Net afgestudeerd aan de Academie voor Popcultuur. Ik doe enorm veel dingen momenteel: Ik ben drummer in Pulsation, run mijn eigen boekingskantoor CORE en ik werk in het Bolwerk als assistent-programmeur, vrijwilligerscoördinator en productieleider. Een hele mond vol dus.
CORE is half augustus gestart, maar de ideeën speelden al een paar maanden. Ik ben met Olav (bassist van Deafened to Death) gaan praten. Zij zochten een boeker en ik vond ze tof; persoonlijk klikte het al. En toen zeiden ze, wil je dat dan ook gelijk voor Kletus doen?
Ondergronds blijft de Friese hardcore punk scene maar groeien met nieuwe bands en initiatieven. Eén van de aanjagers hiervan is Sian Sterkenburg van het gloednieuwe CORE Booking Agency. Wie is hij? Wat doet hij? En wat betekent de hardcore scene voor hem? 3VOOR12/Friesland ging met hem in gesprek.
Pulsation (met in het midden Sian Sterkenburg)
Waarom ben je CORE gestart? Miste je dat hier?
Ja, zeker. Je hebt Hardcore Vrijdag bijvoorbeeld in Neushoorn. Evan en Stephan weten elke keer een goede editie neer te zetten met veel betalende bezoekers. Dat doen ze al jaren en daar heb ik heel veel respect voor. Daarbij is het wel een feest waar mensen gewoon automatisch naartoe gaan. Een kaartje kopen voor vijf euro en gewoon gaan bier drinken. Ik mis een soort echte hardcore-cultuur hier in Friesland, in een underground venue met nog hardere bands.
Met CORE is het idee om elke keer twee Friese bands te programmeren en een band van buiten de provincie. Ik vind het belangrijk om bands zo eerlijk mogelijk te betalen en om goede hospitality te bieden. Gewoon een kleedkamer, een koelkast vullen. Zorgen dat ze zich thuis kunnen voelen. Dat vind ik heel belangrijk.
Daarbij vind ik het ook belangrijk dat er een uitwisseling is. Dat andere bands ook hier kunnen komen. De insteek nu is dat ik een ‘weekender’ plan. Zaterdag speelt de band van buiten de provincie hier in Leeuwarden en vrijdag spelen de Friese bands met de bezoekende band in hun thuisstad. Of in ieder geval elders in het land. Daardoor is het goed voor de Friese bands die in de rest van Nederland of zelfs buitenland willen spelen.
Wat zijn je ambities met CORE?
Het grootste doel is om de bands die in mijn roster zitten buiten Friesland te brengen, om daar toffe shows te laten spelen. Eventueel buitenlandse tours en festivalshows. Daarbij is het ook een verrijking voor Friesland om ook andere bands juist hier weer aan te bieden. Dan komen mensen in de scene in aanraking met andere bands zonder dat ze helemaal naar de Randstad hoeven te rijden.
Kletus
Zo’n evenement heb je ook op de planning staan in januari.
Ja, Built to Rise op 24 januari in de Popbunker in Leeuwarden. Met Deafened to Death, These Hands en Sham & Anger uit Joure. These Hands komt uit Helmond. Dat is het mooie: mensen in de hardcore scene zijn toegankelijk, je kunt ze makkelijk benaderen en ze zijn altijd bereid om shows te spelen. Vooral als je iets in Friesland organiseert, want bands uit de rest van het land komen hier niet snel. Ze hebben niet echt een ingang hier, buiten Hardcore Vrijdag, dus dat is tof om te bieden.
De locals kies ik ook bewust hoor, net als vorige keer met Kletus. Ik was benieuwd hoe een deathcore band op een hardcore bill zou staan. Soms probeer je gewoon wat dingen. Ik vind het leuk om die variatie er in te houden.
Ik zorg ook dat het voor 23.00 uur weer afgelopen is. Dan kan men ook weer met het OV naar huis. Ik vind dat belangrijk, want anders ga je mensen missen die anders heel graag hadden willen komen. Vorige editie waren er mensen die hier superblij om waren, want ze waren bang dat ze de laatste band zouden missen. Maar ze konden gewoon nog naar huis.
Je bent afgestudeerd met een project over de hardcore moshcultuur. Vertel meer.
Ik vond dat het niet altijd duidelijk uitgelegd wordt wat hardcore mosh is. Wat de ongeschreven regels zijn, hoe men zich gedraagt. Het hoort bij de shows, het hoort bij de energie. Ik heb mensen op een humoristische, laagdrempelige manier meegenomen in wat het precies is en welke bewegingen je kunt toepassen.
Zijn die ongeschreven regels zo specifiek?
Ja, uiteindelijk wel. Fysieke veiligheid gaat je niet echt lukken in een moshpit, dus ik kwam erachter dat het eigenlijk sociaal veilig moet zijn. Mensen gaan heel hard. In een hardcore moshpit wordt dus ook gewoon gewindmilld, met armen en benen die door de lucht zwaaien. Zelfs als je weet dat dat gebeurt en dat je dat met z'n allen doet, kunnen er alsnog ongelukken gebeuren. Maar zorg voor elkaar en kijk je naar elkaar om. Het is eigenlijk heel simpel. Die sociale controle vind ik heel belangrijk in een moshpit, dus daar probeer ik op te hameren. Er zijn bepaalde bewegingen in de hardcorecultuur die anders zijn dan in metal, punk en andere alternatieve scenes. Daar is het heel vaak duwen en trekken en dat past daar. Bij hardcore heb je bijvoorbeeld ook two step, en dat is meer een dans. Ik wil de mensen dat verschil meegeven, vooral de mensen die nog nooit in een pit hebben gestaan of überhaupt met die muziek of de scene te maken hebben gehad. Die hebben echt werkelijk geen idee wat er gebeurt. Die denken dat iedereen gewoon compleet gestoord is.
Sian in actie als drummer van Pulsation
Ben je daar ook mee bezig als je events organiseert?
Ik houd een oogje in het zeil. Soms clashet het nog wel tussen metal en hardcore publiek. Er komen veel metalliefhebbers naar hardcore shows en andersom, maar er heerst een andere sfeer in hun pit. Dat kan nog wel eens clashen. Ik denk dat daar nog wat te halen valt, maar misschien houdt het ook nooit op. Er zijn altijd nieuwe mensen in de scene, dus dit zal je blijven houden, en dat is prima.
Ik hou ook enorm van metal. Daar stap ik zelf vaak niet de pits in, want dat zijn de pits die ik niet leuk vind. Ik wil de volgende dag wel wat spierpijn hebben. Maar dat is ook het mooie: als er een metal show is waar een pit is, ga ik niet keihard hardcore moshen. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat het daar gezien wordt als een soort opzettelijk geweld. Dat levert frustratie op bij het metalpubliek en dat snap ik, en daarom doe ik dat daar niet. Dat is een bepaald stuk respect dat je moet hebben. Ik hoop dat dat respect bij hardcore shows wederzijds is.
De voorverkoop voor Built to Rise op 24 januari start eind december.