FO BURBÖN opent de avond met technische, humoristische nederpunk en een dosis punkenergie die meteen de toon zet. Een hamsterknuffel wordt het publiek in gegooid, maar onder de humor ligt een solide muzikale basis: sterke gitaarsolo’s, een drummer en bassist die tijdens de set van plek wisselen en een band die toch strak blijft spelen. FO BURBÖN is meer dan alleen punk. De band verwerkt invloeden uit hiphop, ska, doomrock en stonerrock. Dat past bij een formatie die is ontstaan tijdens de jamsessies van Mukkes; stuk voor stuk muzikanten met kennis van ritmes, patronen en experiment. De energie bereikt letterlijk het plafond wanneer de bassist crowdsurft en meerdere keren tegen het lage plafond stoot. De opener legt de lat meteen hoog.
In een overvolle Mukkes in Leeuwarden viert The Frollicks hun de eerste editie van GEENNAAMWELSHOW, een verwijzing naar hun vroegere Instagramaccount. De line-up bestaat uit vier acts: FO BURBÖN, Rookpauze, Too Sloeg & de Watjongs en The Frollicks zelf natuurlijk. Wat volgt is een hectische, humoristische en verrassend muzikale avond waar punk, skatecultuur en alternatieve energie samenkomen. De moshpits beginnen vroeg en blijven voortzetten.
The Frollicks bestaan pas een half jaar en leerden elkaar jaren kennen via de skatescene in Leeuwarden. Vanavond speelden ze hun allereerste show. Hun logo, stijl en geestige insteek verwijzen allemaal naar hun idool, muzikant John Frolick. De band speelt Nederlandstalige hardcore skatepunk vol humoristische en kritische teksten. In ieder nummer zit een knipoog of metafoor. “Nachtelang kwarken” lijkt op het eerste gezicht een platte grap over aftrekken, maar verandert in het refrein in een soort alternatieve lovesong met “ik mis je mop”. Het publiek slikt het met liefde.
De uiterlijke contrasten zijn minstens zo opvallend: een bassist in roze crop top met “future trophy wife”, een gitarist in een net pak, een gitarist in skategamer-outfit met zelfgehaakte John Frollick-muts en een frontman die wild het podium opgaat met ontbloot bovenlijf en een loshangend overhemd. De drummer draagt het kenmerkende Frolick hoedje. Vanaf de eerste akkoorden ontstaat een moshpit die geen seconde meer stopt. De zaal staat vol met skaters en jonge bezoekers die je normaal niet direct bij Mukkes zou verwachten. The Frollicks bewijzen met hun debuutshow dat punk springlevend is en dat het bij de nieuwe generatie in goede handen is.
Rookpauze verrast met alternatieve, stevige covers van onder meer The Offspring en Nirvana. Daarnaast speelt het trio eigen werk met een duidelijke maatschappelijke ondertoon. “Wie heeft er een hekel aan fast fashion? Wie heeft er een hekel aan de Primark?’’ kondigt de band aan voordat de zaal in gelach en gejuich uitbarst. De groep combineert vrolijke punkenergie met thema’s als onzekerheid, maatschappelijke druk en zorgen over de toekomst. Toch draait het op het podium vooral om ontsnappen: even alles vergeten en de ruimte voelen om los te gaan met gelijkgestemden.
Too Sloeg en de Watjongs sluiten de avond af met een set die goed past bij het begrip ‘pretpunk’. De band brengt een mix van dansbare chaos, schreeuwkoortjes, flirtende frontmannen en een flinke lading humor. De thema’s vliegen alle kanten op: bier, seks, feesten, milfs, Leeuwarder leven en alles daartussen. De formatie draait al langer mee in de lokale scene en dat is te zien. Ze proberen hoorbaar en zichtbaar het maximale uit hun optreden te halen. De energie is zo hoog dat bezoekers tijdens deze set massaal gaan crowdsurfen en zelfs over het plafond tijgeren om overeind te blijven. Het past perfect bij de losgeslagen sfeer aan het eind van de avond.
Van de chaotische humor van FO BURBÖN tot de energie van Rookpauze, en van de pretpunk van Too Sloeg en de Watjongs tot de explosieve debuutshow van The Frollicks: GEENNAAMWELSHOW toont hoe breed en levendig de punkscene in Leeuwarden is en hoe sterk nieuwe generaties zich eraan verbinden.