Friese talenten Kidd Nebula, Scarecrow Willy, VONK, Amy Misty, Yusuf Kemal Öztürk, MAYTE, Marcille en DNTKNW waren de afgelopen periode deelnemer aan het Grondslag-traject van Friesland Pop. Alle acht hebben met behulp van het traject stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling en vanavond lieten ze dat zien aan het publiek.

De avond wordt afgetrapt door het zevenkoppige Kidd Nebula & The Voodoo-Funk Conspiracy. Introspectieve hiphop vocals worden strak ondersteund door groovy, jazzy instrumentals. Het volle podium wordt gebruikt om de funk-kosmos te introduceren en ook de kledingstijl van de bandleden doet niet onder aan de kwaliteit van de muziek die zij maken. ‘’Omdat de band dat wil..’’, kondigt Kidd Nebula aan, ‘’... sluiten we onze laatste show van dit jaar, maar ook van deze tour, af met het nummer 'Kino Aero". Het publiek reageert enthousiast en laat zich nog één keer muzikaal verbinden door de sound van deze energieke liveband.

Kidd Nebula & The Voodoo-Funk Conspiracy

Scarecrow Willy

Scarecrow Willy, het alter ego van Corijn Koper, is gewapend met een mondharmonica, een koffer als kickdrum, opvallende rode schoenen en hoge hoed. Met americana en rauwe blues als basis laat de songwriter ons thema’s als pijn en verdriet op zijn eigen theatrale, eigenzinnige manier ervaren.

De inmiddels zeskoppige band VONK bestormt het podium voor deze show met twee nieuwe zangeressen. De band maakt energieke poprock die instrumentaal goed in elkaar zit. Over het visuele aspect is ook nagedacht: het rood in de outfits van de frontvrouwen complimenteert elkaar, en matcht de kleur van de gitaren. De balans in de zang was helaas wat onduidelijk tijdens de show. In deze samenstelling leken de verschillende stemmen elkaar niet volledig aan te vullen en zouden zij individueel wellicht beter tot hun recht komen. Het catchy, opzwepende samenspel tijdens de show krijgt het publiek in ieder geval snel enthousiast en er wordt tijdens het optreden gezellig gedanst.

Vonk

Amy Misty

Amy Misty complimenteert haar eigen gitaarspel met een heldere stem. Met haar bonten beenwarmers en lange blonde haren betovert ze het podium met haar dromerige Nederlandstalige indiepop. De sfeer is intiem, de muziek nodigt uit om te dansen, en Amy belandt al snel aan bij het laatste liedje. Hier vraagt zij haar publiek om een deal met haar te sluiten. ‘‘Ik ben vorige week kaal gegaan, ‘dus als jullie meezingen, zal ik mijn pruik afzetten!". Het publiek juicht en danst extra uitbundig op Amy’s ongedwongen uitvoering van haar nummer ‘Niet Mijn Probleem’.

Multi-instrumentalist Yusuf Kemal Öztürk opent de show van zijn band Zergüzeșt met vocalen en gitaar. Met een gasmasker op. Uitgestrekte noise, post-rock en prog-rock-klanken ondersteund door drums die de spanning blijven opbouwen, scheppen een filmische sfeer. ‘’We rouwen vandaag", meldt Yusuf serieus. Het publiek valt stil en krijgt een inkijkje in Zergüzeșt’s filosofie; de zaal gevuld met distortion vermengd met protest-opnamen. ‘We rouwen om het gebrek aan menselijkheid in de wereld’’. Muzikale tradities uit zijn thuisland worden gecombineerd met ruige postrockklanken en het publiek is onder de indruk. De muziek werkt inspirerend en nodigt uit om te handelen naar het gevoel van hoop dat het oproept.

Zergüzeşt

Mayte

De Friestalige popartiest Mayte wordt vanavond niet door een band, maar op gitaar begeleid vanavond. Met haar krachtige stem weet ze ook de mensen die geen Fries verstaan te bereiken. Passie en verlangen klinken vol emotie over rauwe gitaarklanken. Het publiek droomt heupwiegend en lichtelijk headbangend weg.

De zelf ontworpen visuals complementeren de muziek van componist en live-artiest Marcille. Marcille’s soundscapes laten het publiek zweven op lo fi-sounds, trance elementen en breakbeats. Dromerige synths, piano’s en experimentele en organische ritmes lopen synchroon met een visuele vlucht. Met zuivere, krachtige uithalen blaast zij haar publiek regelmatig omver, met name tijdens het nummer ‘Drowning’. 

Marcille

DNTKNW

De experimentele drum ‘n bass show van producer en dj DNTKNW is explosief. Grenzen worden verlegd en de georganiseerde chaos laat je geen keus: dansen is onontkoombaar. Het publiek leeft zich uit op de dansvloer, terwijl DNTKNW zicht uitleeft achter de decks. Om de halve minuut komt er een laag aan futuristische bass-sounds, snelle drums en rollende baslijnen bij. De energie is hoog en de fusion tussen drum ‘n bass en house subgenres wordt feilloos uitgevoerd.