Vlaamse Stadt met Nederlandse krullenbol imponeert in De Klos

Voorprogramma Birdshaker overtreft zichzelf met Wall of Sound

Tekst: Bas Visscher, foto's: Sjors Evers ,

In een rustige maar gezellige Klos speelde afgelopen zaterdag de Belgische band Stadt. Deze zuiderburen genieten thuis in Gent al enige naamsbekendheid: de vier krautrockers mochten eerder op tournee met Balthazar en dEUS. De verwachtingen voor hun eerste optreden in de Flevopolder zijn dan ook hooggespannen. 3voor12 Flevoland toog naar Emmeloord en werd geraakt.

Birdshaker staat in het voorprogramma en start de avond voor een klein publiek. Dit mag de pret niet drukken, want er is een gezellige mix van bezoekers en de sfeer is uiterst ontspannen. Naast eigen nummers komt er een leuke cover van Slade, een iets te pretentieuze maar desondanks prima vertolking van Bowies’ Heroes en een spetterende uitvoering van Strawberry Fields voorbij.

Het geluid is goed en het samenspel is uitstekend: de Urker formatie weet zichzelf te overtreffen. Het Hammondorgel past uitstekend bij het Britse gitaargeluid. Tel de tweede stem van de drummer daarbij op en je hebt een heuze Wall of Sound.

Per Autobahn naar De Klos

Stadt benut het hele podium. De vierkoppige band die voornamelijk uit Gent afkomstig is hebben een Nederlandse krullenbol als frontman. Aan alles is te zien dat Stadt een echte liveband is. De mannen staan ontspannen op het podium en beginnen hun set vol overgave en passie, wat positief door het publiek wordt ontvangen.

De band, die speciaal voor vanavond helemaal naar Emmeloord is afgereisd, speelt een heerlijke mix van new wave en krautrock en heeft de drive van The Cure, de vocalen van The Whitest Boy Alive, de moerassige gitaarpartijen van Meat Puppets en de psychedelica van het oude Pink Floyd. Ook komt het opzwepende orgeltje uit Kraftwerks Autobahn hier en daar om de hoek kijken.

Psychedelische landschappen in Emmeloord

In Gent kennen ze Flevolands eigen vissersdorpje Urk ook. Na een vraag of er Urkers in de zaal zitten wordt er een nummer ingezet waar de kreet ‘URK!’ steeds in het refrein terug komt. Halverwege de set gaan zelfs de voetjes van de vloer en begint de Klos zich gelukkig toch aardig te vullen. Vooraan op het podium staan twee synthesizers opgesteld omgeven door tal van effecten waarmee tal van psychedelische landschappen worden opgeroepen en Stadt een vernieuwend totaalgeluid laat horen.

Ondanks de matige opkomst is de avond een succes te noemen. Met de intimiteit van een huiskamerconcert wordt iedereen in vervoering gebracht. Af en toe gaan in het publiek de oogjes dicht en verschijnt er op menig gezicht een glimlach van genot. Het is dan ook jammer als het optreden van Stadt ten einde komt. Natuurlijk komt er nog een toegift en wordt er hartelijk afscheid genomen met de woorden: ‘Emmeloord blijft ons bij’. Stadt blijft ons ook bij.