For Blood and Vengeance viert release van derde EP met keihard hardcorefeest

Ook guest-acts Amongst the Unbroken en Manu Armata laten ijzersterke indruk achter

Tekst: Bart Rouw, foto's: Wilco Steeneveld ,

De nieuwe EP For Blood And Vengeance is uit en dat is rede voor een feestje in Poppodium de Meester. Het lijdend voorwerp draagt de naam Revolt en is alweer de derde EP van de Almeerse hardcoreband. Samen met lokale progmetalband Amongst The Unbroken en het Friese Manu Armata werd het schijfje de wereld in gestuurd.

Ongeschoren hoofden, driekwart shorts en baseballcaps: als je aan deze criteria voldoet maak je waarschijnlijk óf macrobiotische, linksdraaiende ananaskoffie óf east-coast hardcore punk. For Blood And Vengeance maakt vanavond geen koffie. Denk aan bands als Madball, Terror of Hatebreed, dan zit je aardig in hetzelfde segment: snoeihard, rete strak en tot het gaatje. Eigenlijk zijn dat woorden die de hele avond samenvatten.

Almere City Hardcore sinds 2009

FBAV is een Almeerse band die sinds 2009 herrie schopt in de lokale metalscene. Zij zetten het begrip Almere City Hardcore op de kaart en trekken jongere en groenere bandjes met hen mee het land in. Een jaar na oprichting weet de band het tot een derde plek te schoppen in de nationale Metal Battle. De eerste twee EP’s, All Bets Are Off en Bring It Back, werden goed ontvangen. Vandaag komt daar dus een derde EP bij.

De release van Revolt zou een puur hardcore feest moeten worden, met Manu Armata en Grown Cold als guest acts. Helaas werd de laatstgenoemde band door een sterfgeval in de familie gedwongen af te zeggen. Zowel Manu Armata en FBAV stonden hier op respectvolle wijze even bij stil. Lokale progmetalheads Amongst The Unbroken waren beschikbaar om dit gat te vullen. Hoewel de heren achteraf zelf steen en been klaagde, gaven ze een goede set. Het klagen kwam vooral door de lichamelijke klachten die een jaar lang niet optreden met zich meebrengen, zoals spier- en rugpijn. Gelukkig voor het publiek was hier niks van te merken.

Manu Armata knalt vanaf het eerste moment van het podium af. Zanger WD toont zich een fijne frontman; beetje humor, beetje hypen en vooral contact met het publiek. Hij kan het niet laten de lichtelijk hoger liggende gemiddelde leeftijd van de hoofdact te benoemen en om zich af te vragen of ze het podium wel zouden halen. Muzikaal gezien staat de Friese hardcoreband ijzersterk, strak waar het strak hoort, los waar het mag en volledig op elkaar ingespeeld. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.

Keiharde thuiswedstrijd

Een aantal festivals hebben, volgens frontman Dennis, geklaagd dat de releaseparty gasten bij hen weg zou trekken. Niet dat FBAV zich daar iets van aan trekt. Een thuiswedstrijdje is een thuiswedstrijdje en hoe goed de bands hiervoor ook waren, je merkt meteen dat men eigenlijk toch voor de Almeerse jongens komt. En terecht: FBAV weet hoe het een feestje moet geven. Er wordt een goede mix gespeeld tussen oudere nummers en nummers van Revolt. En natuurlijk wordt er afgesloten met 'Let The Circle Be Unbroken', hun tot nu toe bekendste nummer. Halverwege de set schreeuwt Manu Armata frontman WD nog een nummer mee. Want niet alleen heeft hij zijn eigen band, hij is ook de producer van de nieuw uitgebrachte plaat. Een man met meerdere baseballcaps op.

Aan het einde van het optreden krijgt iedereen een exemplaar van de nieuwe EP mee naar huis. Dat zie je niet vaak meer en wordt gewaardeerd door de fans. Een keiharde avond, een hele fijne avond. Almere City Hardcore, come on!