The Kendolls brengen Drontens publiek tot aan Nirwana

Zweedse rockers maken indruk tijdens knotsgekke show

Tekst en foto's: Steven Gröniger ,

De Zweedse punkrockers van The Kendolls deden zaterdag poppodium Nirwana aan, met de Amsterdamse hardrock ’n rollers van Jinx in het voorprogramma. Op voorhand beloofde het een heerlijke avond te worden voor liefhebbers van stevige rock en punk. 3voor12 Flevoland toog naar Dronten en zag de hoge verwachtingen werden waargemaakt.

Bij aankomst staan er enkele bezoekers gemoedelijk rondom het vuur van een oud brandend olievat. Er word vriendelijk gedag gezegd en er hangt een gemoedelijke sfeer. Eenmaal binnen maakt ons hart een klein sprongetje: ook vandaag worden we verwelkomt door een zeer enthousiaste delegatie die uit Urk. Degenen die Flavourland, Je Moeder en Gimmer Shelter Release Party hebben meegemaakt, weten dat het qua sfeer dan wel goed zit.

Jinx houdt gas er op

De openings-act komt vandaag uit Amsterdam en is voor Nirwana geen onbekende: Jinx. Het trio speelde sinds hun oprichting in 2003 al vier keer eerder in Dronten. Tijdens hun set vol no-nonsense hardrock knallen ze er lekker op los. Het drietal waagt zich zelfs aan enkele covers, waaronder de Motörheadklassieker Ace of Spades. De band houdt het gas er voortdurend op, waardoor er aan dynamiek wel iets verloren gaat en ze niet continu de aandacht van het publiek kunnen vasthouden. Aan energie wordt tijdens deze lange set echter niets ingeleverd. Wat je ziet is wat je krijgt, en dat valt vanavond zeker niet verkeerd.

Op het moment dat er buiten net wordt genoten van het warme olievat en de bezoekers sigaretjes staan weg te paffen, komt er ineens een bak geweld uit Nirwana's deuren. Iedereen gooit snel zijn of haar peuk weg, want The Kendolls zijn begonnen. De uit Gothenburg afgereisde band maakt sinds haar oprichting in 2007 furore langs de Europese podia en bouwde zodoende gestaag aan hun live-reputatie. In Nederland valt er nog een hoop te veroveren, maar The Kendolls verzorgden al voorprogramma’s voor John Coffey en Peter Pan Speedrock en zijn binnenkort te zien op de Zwarte Cross in Lichtenvoorde.

Knotsgekke show

Het publiek is vanavond getuige van een heerlijke show met een op de bar spelende, stage-divende en tussen het publiek moshende frontman Oskar Fredén. Dat is alleen nog maar de frontman: tijdens de show zien we ook diverse pitjes en headbangende metalheads, met bijgaande devilhorns die geregeld de lucht in gaan. Het enthousiasme en de energie van de band maakt indruk en is zeer besmettelijk. Als de band na dertien nummers klaar is met de set, is het publiek dat klaarblijkelijk nog niet; er wordt net zo lang geroepen totdat de Zweedse rockers terugkomen.

Wanneer gitarist Anton Andrén terug het podium op loopt besluit Roadcrew-frontman Gertjan Koster nog even het publiek op te zwepen. Vervolgens worden de laatste restjes energie er keihard uitgeramd: nu kan iedereen met een voldaan gevoel naar huis. Heel tof dat een poppodium een risico durft te nemen door een relatief onbekende buitenlandse act te programmeren. Vanavond pakt dit goed uit: we kunnen terugkijken op een buitengewoon geslaagde avond in Dronten.