WTWTA ’15: Oscar & the Wolf haalt alles uit de kast

De festivalopener is lastig te overtreffen voor de overige WTWTA-acts

Tekst: Esmée Koeleman, foto's: Remco van Beurden ,

Het hoofdpodium van de derde editie van Where The Wild Things Are mag geopend worden door de grootste dreampopband uit België: Oscar & the wolf. Waar de band tussen 2010 en 2013 werkte aan zijn EP Collection gevuld met pure folk, gooide de band in 2014 het roer compleet om met het debuutalbum Entity. Het album schiet, raakt en betovert. Iets wat we vanavond ook mee willen maken in de Willem Ruis Tent. En zo trekt een groot deel van de Wild Things verwachtingsvol naar de tent, hopend op wonderen.

DE ACT

Het nieuwe geluid van band verovert niet alleen eigen land: ook Nederland, Zwitserland, Italië en Scandinavië bezwijken aan de debuutplaat. De combinatie tussen sexy electro- en dreampop met een snuf melancholiek blijkt een perfecte methode te zijn om volle zalen te trekken. Laat frontman Max Colombie geheel toevallig ook een nonchalante sexy en melancholische uitstraling hebben, waardoor de band niet alleen voor het oor maar zeker ook voor het oog fascinerend is.

DE SHOW

Het nummer Joakim wordt ingezet met een bas die haren doet trillen. Onder een luid applaus van de Willem Ruis komt Colombie in zijn fladderende glitterjasje al dansend het podium op. De sensuele danspasjes zijn kenmerkend voor de hele show die geen enkel moment gaan vervelen. Zelf bespeelt Colombie vanavond niet zijn keytar, alhoewel zijn hele lichaam gezien kan worden als het bespelen van een instrument.

Bij het derde nummer Bloom (Oh My Baby) weet de zanger het dansen over te brengen op het publiek. De tent is ondertussen al ruimschoots voor twee derde deel bezet door het publiek dat een en al oor is (en oog). Na de nummers krijgt de zaal een bescheiden lachje of een kleine buiging, waardoor het optreden ook nog een schattigheidsfactor krijgt.

Hoewel het buiten nog kouder is dan het bier in de plastic bekertjes, worden halverwege het optreden de winterjassen uitgedaan om zo los mogelijk te dansen. Wanneer de band tijdens Killer You de JLO-klassieker Jenny from the Block inzet breekt de klomp. Jennifer Lopez wordt al direct bij de eerste tonen van deze cover bij het vuilnis gezet (als dat nog niet gedaan was). Als dan nog Fatman Scoop geciteerd wordt met 'if you got a hundred dollar bill, put your hands up', is juichen het enige wat het publiek nog kan doen. Juichen en springen.

HET OORDEEL

Oscar & the Wolf weet alle verwachtingen waar te maken, en gaat zelfs een stapje verder. De band als openingsact van het hoofdpodium is hierom waarschijnlijk niet de beste keuze geweest, aangezien het lastig lijkt voor de bands die nog volgen om aan dit optreden te tippen. Het optreden was een verbluffend spektakel dat nog beter uit de verf had kunnen komen als afsluiter van Where The Wild Things Are 2015.