Publiek valt voor excentrieke nummers Mister and Mississippi

Folkformatie geeft veelbelovend optreden in Platenhuis 't Oor

Tekst en foto's: Elena Pepping ,

Zaterdag was het de eer aan de Nederlandse folkformatie Mister and Mississippi om Platenhuis ’t Oor in het teken te zetten van hun succesvolle albums, en dat verliep gesmeerd. Mister and Mississippi wist de verwachtingen te overtreffen met de performance van hun laatste album 'We Only Part To Meet Again'. Het publiek in het Platenhuis smacht naar meer…

De vierkoppige band ontstond in het kader van een schoolproject aan de Herman Brood Academie. In Platenhuis ’t Oor mocht het zijn fans voor een tweede keer verblijden door twee albums te presenteren, waarvan de laatste We Only Part To Meet Again in januari is uitgekomen.

Van sereen tot energiek

De winkel stroomt langzaam vol met belangstellenden en bewonderaars. Met een dijk van een stem treft zangeres Maxime het publiek in het hart met We Only Part to Meet Again. In de aanloop van het tweede nummer sleept Mister and Mississippi het publiek naar een andere wereld doormiddel van sfeervolle soundscapes. De bandleden van de ambient-indie-folk-rockband slagen erin een substantieel deel van de bezoekers bij hun muziek te betrekken, en het duurt daarom niet lang totdat de menigte losser wordt en er uiteindelijk volop meegezongen wordt. De afwisseling van muziekinstrumenten zorgt voor indrukwekkende wendingen in de nummers, wat tot een bijzondere sfeer leidt.

De band gaat met sprongen vooruit, toch is er ook kritiek. Op Eurosonic Noorderslag bleek dat de band tekort schoot in zowel levenservaring als artistieke en tekstuele variatie. De band is nog jong, de bandleden zijn nog druk bezig met alles wat op hun pad komt te ontdekken. Aangezien het merendeel van het publiek bij hun optreden in Platenhuis ’t Oor uit trouwe fans bestaat, kan er gesteld worden dat de band op het goede spoor is. Artistieke en tekstuele variatie gaan gepaard met levenservaring, de bandleden zijn zich nog volop aan het ontwikkelen en weten steeds beter het publiek bij hun muziek te betrekken. Tekstueel is er inderdaad weinig variatie te bespeuren. Hun teksten zijn vrij simpel, maar dat geeft hun nummers ook wel iets luchtigs.

Rondhangen voor handtekeningen

Met een modeste instelling staan de bandleden aan het eind van hun optreden open voor een praatje met het publiek. De kans om hun albums aan te schaffen en een handtekening te vragen dient zich daarbij aan – en wordt gretig aangegrepen. Menigeen blijft nog een tijd rondhangen in de platenwinkel en wachtend in de rij voor de kassa wordt er veelvuldig enthousiast over het optreden nagepraat: ‘Die komen er wel!’