Nog één keer thuis op Basic Base

Nymfo en Loadstar krijgen het dak er af, Bisnezz drukt laatste stempel

Tekst: Daphne Borst, foto's: Remco van Beurden ,

De laatste editie van het drum-’n-bass-feest Basic Base zorgt in Lelystad voor een overvolle Underground. Van diehards tot nieuwelingen: allen trekken ze op zaterdag 31 januari over gladde wegen naar de Underground voor de aller-állerlaatste Basic Base. Met een line-up die garant staat voor een knallende afsluiter – met Loadstar, Nymfo en Bisnezz - kan dat bijna niet misgaan – en dat deed ook niet.

Het is nauwelijks elf uur, maar buiten staat een meterslange rij, die bestaat uit grote groepen bezoekers met leeftijden die variëren van ‘zestien lentes jong’ tot ‘forty-something’. Zowel de jongeren, die sinds de afgelopen tien á vijf edities fan zijn, als de fans van het eerste uur hebben dus door de vrieskou naar de Underground gezwoegd om de Final Edition mee te mogen maken. En dat is niet zo gek, want Basic Base staat bekend als hét feest met dé artiesten. Dat dit de laatste editie is, wordt door veel vaste bezoekers betreurd. Zij doen er dus alles aan om van deze avond een ultiem feestje te maken.

Temperatuur stijgt

De avond begint om elf uur met Silvahfonk en dat is meteen een lekkere inkomer. De zaal stroomt al aardig vol en terwijl de tap al gauw overuren maakt, gaan de voetjes van de vloer. De muziek begint wat voorzichtig, maar is qua beats en melodie veelbelovend. Intussen maakt MC JT het publiek al rijmend wakker. Tijdens Nymfo wordt het nog drukker en stijgt de tempratuur in Underground. De eerste ijsjes worden uitgedeeld (thanks, Simone! - red.), en op de dienbladen liggen tussen de ijsjes zelfs lollies. Er wordt gedanst, gesnoept en door sommigen gezoend; het ene stelletje doet dat bescheidener dan het andere. De muziek is inmiddels nog dansbaarder geworden: van een mellow editie is dit keer absoluut geen sprake. Nymfo weet met minimale middelen een prima perfomance neer te zetten: in zijn muziek is de beat telkens het middelpunt en lijkt de melodie bijzaak.

Loadstar kan gezien worden als het absolute hoogtepunt van de avond, met beats die qua gewicht doen denken aan Pendulum (nogal zwaar, nogal duister) en nummers die gewoon van Pendulum zijn (‘Is dat Tarantula?!’). Inmiddels is het overal hartstikke vol, en iedereen heeft het naar z’n zin. Ondersteund door visuals van VJ Team Rocket en de rappe teksten van MC Multiplex gaat bij Loadstar het dak er definitief af.

Bisnezz drukt laatste stempel

De avond sluit af met Bisnezz, organisator en resident DJ vanaf de eerste editie. Bisnezz heeft sinds de eerste edities, van een al hoog niveau, een enorme groei doorgemaakt, wat vooral bij de eerste generatie zal opvallen. Als een soort kameleon kiest Bisnezz zijn tracks, dus wordt er op een avond meer liquid drum-’n-bass gedraaid, dan doet Bisnezz dat ook. Toch behoudt hij daarbij telkens zijn eigen identiteit. Zo drukt hij op elke Basic Base-editie waar hij draait zijn stempel op de avond. Ook vanavond is dat weer het geval, en is zijn optreden daarom de perfecte afsluiter van de avond.  Het laatste nummer dat Bisnezz brengt is Take Back The Night van Lynx. Catchy melodie, keiharde beat, titel die erom schreeuwt: Bisnezz grijpt nog een laatste keer de nacht en geeft er een feestje voor terug.

De ijsjes zijn op, de tap druppelt na en iedereen gaat naar huis om de kater te aaien. Bij vertrek variëren de emoties in de gesprekken tussen opluchting (‘Oh, dit was echt vet, ik ben blij dat we gegaan zijn’) en lichte angst (‘Maar waar moeten we nu dan heen? Bassmental?’). Deze laatste editie van Basic Base was een van de vele hoogtepunten, al voelt naar huis gaan als een koude douche: aan al het moois komt helaas een eind.