SUNAIVOD scoort Spaanse 9,5 met nieuwe plaat Survival

'Ik heb wel honderd tracks gemaakt voor dit album'

Tekst: Clemens Riepma, foto's: Patrick van der Hooft ,

Producer SUNAIVOD heeft op 1 januari dit jaar zijn eerste album Survival uitgebracht via het Spaanse label Genome Records. Volgens SUNAIVOD is het 'het zijn beste werk in jaren', al was het zo'n zware bevalling dat hij 'het niet snel weer zal doen'. Hoog tijd om erachter te komen hoe dat proces verliep en te vragen waar hij nu zoal mee bezig is.

Remy ‘SUNAIVOD’ Dovianus heeft op 1 januari dit jaar zijn eerste album Survial uitgebracht. Na enkele singles kwam zijn wens om een album te maken eindelijk uit en is zijn album via het Spaanse label Genome Records uitgekomen. ‘Via toeval en met wat hulp van Soundcloud is het zo gelopen. De eigenaar van Genome Records vond alles leuk wat ik deed en gaf me ook creatieve vrijheid. Ik had ook al eerder een single uitgebracht bij dat label en het proces verliep erg soepel en toen heb ik zonder aarzelen de beslissing gemaakt om mijn album daar uit te brengen. Het label kon ook mijn muziek via iTunes, Spotify, Beatport en Amazon uitbrengen, wat ik wel belangrijk vond.’  

Binnen de polder en over de Spaanse grens

Momenteel regelt Remy al zijn boekingen nog zelf, maar daar kan in de toekomst wellicht verandering in komen. ‘Het label waar ik bij zit, is nu ook bezig met contracten opstellen om een handjevol artiesten te managen en te boeken, waaronder ik zelf, waar dus ook optredens uit gaan komen wereldwijd. Ik ben heel erg benieuwd wat me te gebeuren staat binnenkort.’ Hoewel zijn album in Spanje is uitgekomen en de kansen om in diverse plaatsen in Europa te draaien misschien wel werkelijkheid gaan worden, kijkt Remy ook nog steeds naar zijn woonplaats. ‘In Lelystad optreden blijft het leukst. Het is jammer dat Basic Base stopt, want voor mij was dat echt het feest van Lelystad. Maar gelukkig is er nog BassMental, dus ik denk dat drum-’n-bass in Lelystad zal blijven voortbestaan.’  

SUNAIVOD heeft aardig wat tijd gestopt in zijn album en zal dat niet gauw weer doen. ‘Ik ben nogal van de oude stempel, toen waren er nog echt albums. Ik vond het dus wel vet om een album uit te brengen. Vanaf nu wil ik singles en EP’s maken, want een album is gewoon heel veel werk: alles moet goed zijn en alles moet bij elkaar passen. Over een paar jaar ga ik misschien weer denken aan albums maken, maar voorlopig zal ik alleen losse tracks releasen. De oudste tracks op het album zijn van anderhalf jaar geleden en stonden al op m’n SoundCloud. De respons was erg goed en ik was nog steeds trots op die tracks. Ik wilde ze dus op m’n album hebben, terwijl er ook nummers op staan die ik pas drie weken voor de releasedatum af had. Ik ben erg kritisch op mijn eigen werk. Ik heb wel honderd tracks gemaakt voor dit album en dit is wat er over is. Als ik zo terugkijk is mijn album het beste werk dat ik in de afgelopen anderhalf jaar heb gemaakt.’  

9,5 volgens DJ Mag

In Spanje is het album in ieder geval al goed gevallen. ‘De Spaanse editie van DJ Mag heeft m’n album een 9,5 gegeven en dat is erg mooi. Dat label waar ik bij zit, heeft mijn album ook naar diverse helden van mij gestuurd, zoals Maztek. Hij en anderen waren er zeer goed over te spreken, wat me wel een kick geeft. Het zorgt er ook weer voor dat ik meer volgers heb gekregen en het is leuk om te zien dat je album op Spotify staat. Het geeft me een voldaan gevoel.’
 

Wie goed kijkt naar de credits op het album ziet dat de naam TEN6 vaak voorbij komt. ‘Martijn Huijskes, beter bekend als TEN6, kwam vroeger vaak naar mijn optredens toen ik nog gitarist was in de band Ambiossis. Zo kende ik hem van gezicht en uiteindelijk is het een grote jongen geworden, die grote dingen doet. We zijn een keer gaan chillen en toen zijn we samen muziek gaan maken. Zo zijn er drie tracks en een video uitgekomen waar hij op staat. Momenteel zit hij een jaar in Australië en treedt hij op met grote jongens uit de drum-’n-bass scene. Als Martijn weer terug is uit Australië komen er twee projecten uit met hem. Het eerste project, waarvoor ondertussen bijna vier tracks af zijn, heet Liquid Skullz, dat is hiphop met neurofunk, denk aan Dope D.O.D. Het tweede project gaat Frontstreet heten en dat is meer rap/metal. Daarvoor zijn al vijf tracks af, alleen zijn we nog op zoek naar een drummer.'    

Tussen gitaren en draaitafels

Van gitarist in een band naar drum-’n-bass-dj lijkt een flinke stap, maar valt in de praktijk best mee. ‘Ik was via de computer altijd al dingen aan het produceren en drum-’n-bass geeft mij hetzelfde gevoel als rock/metal, alleen is het dan elektronisch.’ Als Remy moest kiezen tussen het produceren en dj’en als SUNAIVOD of het bespelen van de gitaar in een band, dan wint het spelen in een band toch: ‘Ik geniet erg van dj’en en het produceren van drum-’n-bass, maar toch vind ik gitaarspelen het allerleukst. Het regelen van een band is een heel gedoe, als dj hoef je alleen je usb of je laptop mee te nemen. Een band geeft daarentegen heel veel voldoening, maar als ik optreed als SUNAIVOD is het ook heel erg vet om mensen te zien dansen op je eigen producties.’