‘Er mag best een wild feest ontstaan, we heten niet voor niets Where the Wild Things Are’ ‘Er mag best een wild feest ontstaan, we heten niet voor niets Where the Wild Things Are’

MOJO’s Bas Jansen over Death From Above, Panda Bear en andere ‘wilde’ boekingen

, Tekst: Lennart van der Burg

‘Er mag best een wild feest ontstaan, we heten niet voor niets Where the Wild Things Are’

MOJO’s Bas Jansen over Death From Above, Panda Bear en andere ‘wilde’ boekingen

Tekst: Lennart van der Burg ,

Over twee weken stroomt De Eemhof weer vol met wild things. Vanaf vrijdag 6 maart komen grote internationale acts als Panda Bear, Death From Above 1979 en Curtis Harding naar Where the Wild Things Are. Maar hoe verleid je dit soort bands voor een weekend in een bungalowpark te Zeewolde? Vandaag spreken we MOJO-boeker Bas Jansen over de line-up van het festival, en kiest hij dé niet te missen acts voor de aankomende editie.

Twee jaar geleden werd het festival aangekondigd als kruising tussen Pitch, Motel Mozaique, Lowlands en ITGWO. Is dat nog steeds de identiteit van WTWTA?
Bas Jansen: ‘Een deel van de boekers die ook meeboeken bij Pitch, Into the Great Wide Open en Lowlands verzorgen nog altijd de programmering van Where the Wild Things Are. Maar in tegenstelling tot twee jaar geleden hebben we beter voor ogen wat het festival moet zijn, en welke bands daarbij horen. Nu hebben we een affiche dat voor veel mensen herkenbaar is: veel harde gitaarbands, maar ook dansbare acts, verspreid over de dag en nacht.’ 
 
Vorig jaar hadden jullie in de elektronische hoek nog grote namen als Moderat, Jon Hopkins en Trentemøller, dat lijkt dit jaar minder. Wordt het steeds meer een bandjesfestival?
‘Dat valt wel mee – er staan nu minder grote dancenamen, maar het klopt als geheel wat meer. Wij zijn op zoek gegaan naar eletronische acts die rockliefhebbers ook leuk vinden, die een cross-over maken met andere genres. Denk aan Tourist en Sekuoia: dat zijn interessante live-acts, die met een band spelen en toch anders zijn dan een DJ die platen oplegt. Daarnaast hebben we op zaterdagavond 22Tracks presents, met namen als Ganz en Jameszoo – dat wordt ongetwijfeld een feest. Met Skip & Die hebben we een gegarandeerde energiebom in huis. Daarnaast staat er altijd wat moois tegenover: terwijl je in de Action Factory kan dansen, spelen in onze nieuwe Desperados-loods tegelijkertijd Rats on Rafts en zZz.’
 
Bekijk hier het blokkenschema van Where The Wild Things Are 2015.

Jullie zitten eigenlijk pal voor het festivalseizoen. Maakt dat het lastiger om grote acts te boeken?
‘Dat verschilt. Er zijn gelukkig altijd bands op tour, dus in die zin is er genoeg aanbod. Als beginnend festival moet je ook je sporen verdienen om grotere acts te kunnen boeken, wat dat betreft maakt het weinig uit of je in maart of juli zit. In een vrij vroeg stadium hebben we Panda Bear vast kunnen leggen, voor zijn enige Nederlandse show. Dat is natuurlijk een onwijs vernieuwende artiest, mede met wat hij allemaal met Animal Collective heeft gedaan. Hij speelt meer met de elektronische kant, maar ook daar kan je weer de meer psychedelische popkant op gaan, wat bijvoorbeeld weer een link legt met acts als Jacco Gardner, Pond en Jungle.’
 

Op welke boekingen ben jij het meest trots?
‘Lastig om te zeggen, we zijn natuurlijk blij met het hele affiche. Ik ben trots op Curtis Harding, waar we een half jaar geleden al mee bezig waren en op het moment van zijn grote doorbraak op WTWTA staat. We hebben er destijds op vertrouwd omdat we het goed vinden, het is tof dat dit vertrouwen zich nu uitbetaalt. Daarnaast ben ik blij met Meatbodies, die live een soort stoomwals is met het beste van garagerockers Thee Oh Sees en Ty Segall bij elkaar.’

Death From Above 1979 springt er ook tussenuit. Hun comeback zorgde op SXSW voor grote chaos, waarbij mensen massaal over de hekken klommen. Zijn zij niet iets te groot voor een relatief kleinschalig festival als WTWTA?
‘Wat is te groot? Er mag best een wild feest ontstaan, we heten niet voor niets Where the Wild Things Are. Death From Above is een waanzinnige live-act die een heel goede nieuwe plaat hebben gemaakt en op de toppen van hun kunnen zijn. Ik ben er honderd procent zeker van dat zij de tent zullen wegvegen.’
 
Als we het blokkenschema bekijken zien we dat er weinig activiteiten zijn in het zwembad. Gaat zwemmen en bands kijken minder goed samen dan op bijvoorbeeld Bungalup?
‘Ik wil niet zeggen dat het níet werkte, het is een keuze. Bij Bungalup zitten die poolparties in het DNA van het festival. Maar dit is een compleet ander festival dat andere tradities creëert. Als mensen zin hebben om te zwemmen of om te bowlen is dat natuurlijk mogelijk; als ze klaar zijn, kunnen ze lekker bands kijken. Daarnaast hebben we dit jaar goed gekeken naar het randprogramma. Zo komen er bijzondere films, zoals 20.000 Days met Nick Cave. Ook komt de Nederlands kampioen Rumikubben een workshop geven – dat is natuurlijk supergeinig en past goed bij het bungalowgevoel. We werken het liefst met frisse clubs, in plaats van de geijkte namen. Bij ons geen bekende schrijvers die over hun boek komen vertellen, maar Verhaaltje Voor De Dorst, van een jong creatief schrijversplatform. Ook hebben we de Indiebingo, wat het de laatste tijd erg goed doet in Paradiso en ook op Eurosonic al een succes was.’

Er staan ook weer veel Nederlandse acts op WTWTA. Waarom?
‘Omdat er nu eenmaal veel goede Nederlandse bands zijn. Afterpartees ging helemaal los op Noorderslag en willen we daarom ook graag op WTWTA presenteren, die passen perfect tussen de buitenlandse acts. Hetzelfde geldt ook voor PAUW, Jacco Gardner en Nouveau Velo: of het internationale acts zijn of dat ze uit Nederland komen is voor ons geen issue. Wij willen puur de beste bands van dit moment en met deze namen is ons affiche compleet.’
 
Tags

Nu op 3voor12