Overtuigende singersong-rapper MITS wint Vers 2014

Publieksprijs wordt bij elkaar geschreeuwd door het extravagante Nymphomax

Tekst: Kilian Kayser Foto's: Kilian Kayser & Gijs Murray ,

Na drie voorrondes - waarbij Assorted Travellers, MITS en Numphomax wisten te winnen en Reflection er vandoor ging met de wildcard - is vanavond de finale van Vers 2014. Maar dan in 2015. Er zijn vanavond drie prijzen te winnen: Een bronzen worst (voor de winnaar van de petje-op petje-af quiz), een zilveren worst met studiotijd (voor de winnaar van de publieksprijs) en een gouden worst voor de winnaar van Vers' juryprijs, die daarmee gelijk in de finale van Flavourland 2015 staat.

Bandwedstrijd Vers wordt georganiseerd vanuit het Almeerse kunstpodium BG-22-24. Waar de voorrondes nog plaats vonden in de BG-22-24 zelf is vanavond uitgeweken naar het grotere - maar ook ongezelligere - Backstage Almere. De Backstage is meer een club dan een poppodium en dat zorgt voor een aparte sfeer die niet past bij zowel Vers als de BG-22-24. Groter is niet altijd beter. Gelukkig passen de finalisten beter in het straatje van de BG-22-24 dan van de Backstage.

Assorted Travellers grijpt naast 'Flevolandse double'

Waar staan ze niet? Er gaat geen wedstrijd of bandavond in Flevoland voorbij zonder dat de Assorted Travellers er hebben gespeeld. En dat is maar goed ook, want op muzikaal gebied zijn er in Flevoland niet veel beter dan deze band. Als winnaars van Flavourland 2014 kunnen ze vanavond de officieuze Flevoland-double op hun naam schrijven. Het is dan ook jammer dat het optreden vanavond te braaf en zacht is om echt indruk te maken. De band speelt hun standaard set en bedankt het publiek, maar echt overtuigen doen de Assorted Travellers vandaag niet.

Nymphomax doet glammetal-genre eer aan

Nymphomax is al meer dan eens beschreven als de Steel Panther van de polder. Gekleed in panterbroeken, vuurleggings en niet veel meer dan dat speelt de band pure glammetal. Dat ze in de finale van Vers staan hebben ze te danken aan de vele vrouwelijke fans, die trouw het hele optreden lang blijven schreeuwen en juichen. De sound van de band is veelbelovend en de zanger is met zijn flamboyante uiterlijk, goede stem en strakke torso een perfecte frontman. Als de band om hem heen nou even strak als zijn torso zou worden kan Nymphomax, zeker in het glammetal-circuit, nog ver komen. Vanavond schieten ze alleen iets te kort om écht in aanmerking te komen voor de juryprijs.

Funky Reflection verrast als een tweedehands elpee

De winnaar van de wildcard is de reggae/funk band Reflection. Met het Yamaha-keyboard op standje eighties en de basgitaar op standje overheersend brengt de band verassend toffe muziek. Het is tussen de vele galmen en funkritmes goed zoeken naar de stem van de zanger, maar dat geeft de muziek een goed passende cassetteband-vibe. De muziek klinkt als een voor de grap gekochte en veel te kleurrijke tweedehands elpee, die bij het afspelen ineens veel betere en funky muziek bevat dan verwacht. De podiumpresentatie is jammer genoeg niet zo kleurrijk als de muziek. Het optreden was leuk als je goed luisterde, maar over het algemeen niet goed genoeg om te winnen.

Catchy MITS is goed op dreef

De laatste act van vanavond is de Almeerse singer-song rapper MITS, die samen met zijn live-band zonder twijfel de beste act van de avond is. De liedjes van MITS zijn hits; elk refrein is catchy en elk couplet bevat goede teksten, waardoor het geheel fijn is om naar te luisteren en nooit saai wordt. De band van de rapper is goed op dreef en is dan ook de eerste vanavond die een overtuigende sound uit hun instrumenten krijgt. Vooral Assorted Travellers-gitarist Jonathan speelt erg goed en tilt daardoor de rest van de band naar een hoger niveau. Volgende maand brengt MITS zijn EP vol zomerse popliedjes uit, waarmee hij mogelijk net zoveel succes zal hebben als vanavond.

Worsten verdeeld

Als de bronzen worst is vergeven aan de winnaar van de quiz is het tijd voor de échte prijzen. De publieksprijs, de zilveren worst, wordt bepaald aan de hand van een decibelmeting. Het is dan ook niet heel verassend dat Nymphomax met de publiekprijs naar huis gaat. De winnaar van de gouden worst wordt bepaald door een jury. Ook deze uitkomst is niet heel verassend. Vanavond stak er namelijk één act met kop en schouders boven de rest uit: MITS. De singersong-rapper kan zich een jaar lang de meest verse artiest van Flevoland noemen en zich opmaken voor de Flavourland-finale aan het einde van dit jaar.