'Nieuw' Birdshaker swingt richting Liverpoolse Cavern Club

Ook The Croakers doen 't Haventje op zijn grondvesten schudden

Tekst: Steven Gröniger en Bas Visscher, foto's Sjors Evers ,

The Benefit Thieves zijn dood, lang leve Birdshaker! De voormalig Flavourland-winnaars uit Urk veranderden hun naam nadat de basgitaar werd ingeruild voor het Hammondorgel. Om een aanstaande shows in de Liverpoolse Cavern Club en Pub te bekostigen, organiseert de 'nieuwe' band een avond in 't Haventje. Ze worden hierbij bijgestaan door The Croakers, die het publiek alvast mogen opwarmen.

Er hangt een gezellige en ongedwongen sfeer in 't Haventje. Wanneer The Croakers beginnen met hun soundcheck draaien de hoofden aan de bar quasi verbaasd om: 'Wat is dit voor herrie?!' Het is duidelijk een genre muziek die hier normaal gesprokken niet snel gedraaid zou worden. Er moet vanavond dus gewerkt worden door de bands om iedereen voor zich te winnen. Op het moment dat de zaak lekker vol begint te lopen met publiek, bijten The Croakers de spits af.

Overdonderende Croakers

Het is te merken dat het duo op het conservatorium studeert; ze ogen krachtig en zelfverzekerd, en spelen hun nummers strak. Tijdens hun set horen we ook nog een stukje van Led Zeppelin’s Whole Lotta Love en coveren ze én passant Psycho van Muse op bevlogen wijze. Risicoloos spelen is er niet bij vanavond. Ook tof om te zien is dat de twee elkaar muzikaal uitdagen tijdens het spelen. Dit wordt vooral gekenmerkt door het stuwende spel van de man achter de ketels. Door de energieke set en het bezeten spel van drummer Ruud hebben de twee in ieder geval een stevige indruk gemaakt. Ze kunnen na afloop dan ook rekenen op een verdient applaus.

Tijdens de overdonderende set van The Croakers staat Gerrit Bakker gespannen voor zich uit te staren. De ex-bassist treedt vanavond namelijk voor het eerst op als organist. 'Ik ben toch wel een beetje zenuwachtig,' geeft Gerrit toe. 'Het kan best dat ik een paar fouten ga maken, ik hoop dat het goed gaat.' Achteraf gezien had Gerrit zich totaal geen zorgen hoeven maken. Birdshaker begint en geeft direct alles: robuuste gitaarriffs, stevig drumwerk én heerlijk warme Hammond-tonen. Intussen draaien zelfs de meest verstokte stamgasten hun hoofd naar het podium om iets van de muziek mee te krijgen.

Birdshaker klaar voor Liverpool

Het is een thuiswedstrijd voor Birdshaker. Zelfs zanger Jelle transformeert na verloop van tijd van britpopper naar Urker. Tussen de nummers door spreekt hij in het onnavolgbare dialect zijn publiek toe, wat voor verwarring zorgt onder het publiek van buiten Urk ('Wat zegt-ie nou?'). Het bier vloeit rijkelijk in het bruine café en het publiek joelt mee met oud werk van de mannen én – het viel te verwachten - de Beatle-cover Strawberry Fields.

De muziek is onverminderd goed en de nummers zijn afwisselend. De drums van Jelle Ekkelenkamp zijn goed uit versterkt en klinken subliem. Gerrit vervalt niet in clichés en speelt orgel als een bassist: begeleidend en ondersteunend, en dat luistert zéér fijn. Met een zaak vol enthousiast publiek en een lekkere bak muziek kunnen de heren terugkijken op een geslaagde avond. Volgende maand kan Birdshaker met een gerust hart de reis naar The Cavern Club in Liverpool ondernemen. Nu maar hopen dat ze ooit nog terugkomen...